Det er ikke så enkelt å henge med i svingene over i bilverden, for her samarbeides det ofte på tvers av merkene. Og det er tre nye og elektrisk drevne varebiler med Renault-logoen et klart eksempel på.
Disse tre kjøretøyene er nemlig et samarbeid mellom flere selskaper. Flexis er et uavhengig selskap grunnlagt av Renault-gruppen og Volvo-gruppen hvor også det franske logistikkselskapet CMA CGM har en liten eierandel.
Nye Trafic E-Tech electric har fått et boksdesign med ganske rene linjer, og med korte overheng både foran og bak har Flexis maksimert den innvendige plassen.
Den skal da også snu som en Renault Clio, og med en høyde mindre enn 1,90 meter bør den komme seg inn i de fleste parkeringshusene.
Generelt har nye Trafic Renaults nye utvendige design med flytende, strukturerte linjer.
Noen drar muligens også kjensel på navnet Goelette, for også dette er et navn Renault har benyttet tidligere ‒ Goelette var på veien i 10 år fra 1956.
Nye Goelette skal både være robust og en modell som er en enkel å konvertere, og rettet mot flåter eller småbedriftseiere med spesifikke krav.
Goelette E-Tech electric blir tilgjengelig i tre versjoner: chassis førerhus, boks og tipp, og baner altså vei for et bredt utvalg av ombygginger.
Renault sier at den nye arkitekturen åpner for mange muligheter foran fram til B-stolpen, og det på samme måte som Trafic E-Tech electric.
Bak åpner denne for en rekke muligheter, så her bør selv de rareste kravene være mulig å innfri.
Renault Estafette E-Tech electric
Også den tredje nye modellen har et navn fra Renault-arkivet, for som mange vet het Renaults ikoniske varebil fra 1960-tallet het nettopp dette, og nye Estafette skal være skreddersydd for kravene til moderne urban logistikk.
Den gamle Estafette ble produsert mellom 1959 og 1980, og den nye har fått et design som er inspirert av Renault Estafette Concept presentert i september i fjor.
Dette er en overraskende kompakt varebil, for den ser vitterlig ganske svær ut. Men Estafette E-Tech electric er kun 5,27 meter lang og 1,92 meter bred, så den bør være grei å ratte rundt også i byene.
Det er dog en høy varebil, 2,60 meter rager den i været, og dermed bør også de som strekker seg godt over snittet på 180 centimeter kunne bevege seg greit på innsiden bak.
Estafette er inspirert av designet til Trafic E-Tech electric, og har en stor tredelt panoramafrontrute for større synlighet, sikkerhet og kjørekomfort.
Her er det også de praktiske egenskapene på plass, og her er det for eksempel en skyvedør på siden og stigbrett på begge sider. Helt bakerst er det faktisk en rullegardindør, så det er jo litt morsomt ‒ og ja, praktisk.
Den nye serien av varebiler skal bygges på den franske Sandouville-fabrikken, og målet er at de skal være på plass allerede til neste år. Renault lover mer info rundt bilene i løpet av de neste månedene.
Les også: