For en knapp måned siden ble det kjent hvilken bil som dro verdens nest største bilpris, nemlig årets bil i Europa. Og denne gang var det for sikkerhets skyld to biler.
For Renault 5 E-Tech og Alpine A290 er tvillingmodeller, og flertallet av de 60 europeiske journalistene i juryen mente altså at disse var årets beste nybil i Europa.
Så Renault-eide Alpine har fått den best mulige starten på året, og tenker å smi videre mens jernet er varmt. Og nå har de smidd ganske så mye på den ene modellen de foreløpig kan tilby, A110.
Da det franske merket ble relansert i 2017 gjorde de det med stil, for de hadde nemlig laget seg en moderne utgave av den berømte A110-modellen lansert så tidlig som i 1961.
Alpine traff perfekt med den nye utgaven som er hyllet av stort sett alle eksperter, og de har holdt modellen varm med en rekke spesialutgaver. Og nå er det duket for nok en slik, og dette er rett og slett toppen av kransekaka.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/7/AlpineA110RUltime2.73294.jpg)
A110 R Ultime er ifølge merket selv en følelsesladet ultrasportsbil som tar ytelsesnivåer til det ekstreme. Og de har tall som backer dette opp.
Med 345 hk går 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder, og rundt verdens mest utfordrende racerbane, selveste Nordschleife, er en A110 R rundt 20 sekundere raskere enn den potente A110 R-utgaven.
For dette har vært fokus, og Alpine, et av lagene i Formel 1, har hentet inn eksperter som har fintunet både krefter og aerodynamikk. De har enkelt og greit to mål med den nye spesialversjonen ‒ sportslig ytelse og eksklusiv appell.
I tillegg til enda bedre kjøreegenskaper byr også A110 R Ultime for noe Alpine kaller «ultra-personalisering», så her er det mulig å velge mellom en drøss av ting. Det er for eksempel 28 forskjellige nyanser for utsiden, 10 nyanser av lær og 14 nyanser av Alcantara.
‒ A110 R Ultime er den absolutte essensen av det vi ønsker å oppnå hos Alpine, ved å designe dynamiske kjøretøy som setter kjøreglede over alt annet, sier Philippe Krief, administrerende direktør for Alpine-merket.
‒ Dette siste kjøretøyet gir en uovertruffen kjøreopplevelse og skiller seg fra sine nærmeste rivaler.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/7/AlpineA110RUltime6.73298.jpg)
Denne utgaven skal altså takle de alpine veiene som ingen andre, og her har alt fått seg et løft ‒ både motor, chassis, fjæring, bremsing og aerodynamikk. Ja, det er til og med en ny girkasse, og selvsagt dukker denne opp med noen helt nye hjul ‒ 18-tommers foran og 19-tommere bak.
Resultatet er altså en bil som fyker rundt Nordsløyfa.
‒ Jeg brukte alle mine åtte års erfaring bak rattet på A110 i GT4, og hver helg finjusterer vi oppsettet for å forbedre ytelsen. Vi tok med oss alt dette inn i utviklingen av A110 R Ultime, sier testfører Laurent Hurgon.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/7/AlpineA110RUltime3.73295.jpg)
A110 R Ultime er altså en spesialversjon, og antallet gir nesten seg selv. Den kommer i 110 eksemplarer, 30 av disse i en versjon kalt La Bleue med utvendig lakk med en gradering av to blåtoner samt et eksklusivt svart og blått skinninteriør.
‒ A110 R Ultime vil garantert sette sitt preg på historien til franske sportsbiler, og sette standarden for innovasjon og ytelse, sier Jean-Pascal Dauc som har ledet utviklingen av denne utgaven.
‒ Det er allerede en stor suksess med entusiaster som igjen ser etter det aller beste fra Alpine. Faktisk har vi bare noen få biler igjen.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/7/AlpineA110RUltime4.73296.jpg)
A110 når altså sin topp med denne, men da snakker vi om dagens generasjon. For Alpine har på gang en elektrisk A110, så det er bare å vente spent på hva de får til med et elektrisk drivverk. Spesielt nå som merkets aller første elbil allerede har hanket inn en diger pris, og les mer om det via en av lenkene under.
Les også: