Disse to tvillingene er kåret til årets bil i Europa. (Foto: Alpine)

Disse to er årets bil i Europa

For 4. året på rad har den europeiske årets bil-prisen gått til en elbil, og kun for andre gang i historien har et merke fått vinneren to år på rad.


European Car of the Year (ECOTY) er den europeiske årets bil-pris, og her er opplegget ganske likt det vi kjenner fra musikkonkurransen Eurovision.

For juryen består av 60 journalister fra 23 land, og disse gir som i MGP poeng til finalistene. Den bilen som står igjen med flest poeng blir dermed årets bil i Europa.

-->
Regjerende tittelholder var Renault Scenic E-Tech som fikk 329 stemmer under fjorårets finale, og det var 21 flere enn BMWs nye 5-serie. Og det franske merket fornekter seg ikke.

For de har fulgt opp elbilen med å grave fram en gammel folkebil, Renault 5, og laget en moderne og helelektrisk utgave kalt Renault 5 E-Tech. Og den er så godt satt sammen at den nå har hentet hjem den prestisjetunge tittelen med ganske så god margin.

Den moderne R5 fikk nemlig 353 poeng, og den som kom nærmest, Kia EV3, endte opp med 291 poeng etter avstemmingen. 3. plassen gikk til Citroën C3/ë-C3 med 215 poeng.

Mest oppsiktsvekkende var dog 4. plassen, for billigbilen og en stor favoritt i Europa, Dacia Duster, tok denne med 172 poeng, og de resterende i finalen var Hyundai Inster (168 poeng), Cupra Terramar (165) og Alfa Romeo Junior som endte opp med 136 poeng.

Dette var kun 2. gang i ECOTY’s 62 år lange historie at et merke har fått årets bil to år på rad, og første gang dette skjedde var da Fiat Punto fikk prisen i 1995 og Fiat Bravo i 1996.

‒ Innenfor konsernet, Renault-merket og Ampere føler vi oss alle utrolig stolte over å ha tatt den prestisjetunge prisen «årets bil» for andre år på rad, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør hos Renault-merket.

‒ Renault 5 E-Tech electric er en ekte game changer i Europa. Den gjør elektriske kjøretøy ettertraktede i tillegg til å inspirere til en følelsesmessig respons. Samtidig ble den designet for å levere merverdi for våre kunder. Hvis det er én bil med potensial til å transformere det elektriske markedet, er det denne.

Renault sier at den rimeligste utgaven skal koste 25.000 euro ute i Europa, så dette kan raskt bli en stor favoritt.

Men Renault 5 må pent finne seg i å dele prisen, for også tvillingsøsteren Alpine A290 er kåret til årets bil her i Europa. Begge bilene er satt sammen på AmpR Small-plattformen og er ganske så like under skallet.

(Foto: Alpine)

‒ Alpine-teamet er veldig stolte over å vinne prisen årets bil fra COTY-juryen, for sin A290, merkets første hot hatch, sier Philippe Krief, administrerende direktør for Alpine-merket.

‒ Denne prisen er desto mer symbolsk ettersom A290 innvier den 100 prosent elektriske drømmegarasjen, et første skritt i utviklingen av en elektrisk sportslighet i Alpine-stil. Jeg vil gjerne takke alle som i dag er  belønnet for deres lidenskap og profesjonalitet. Men også hele Alpines fellesskap av fans og kunder, som i dag skriver en ny side i historien til det franske merket.

For ja, dette er aller første gang Alpine får prisen som er delt ut siden 1964, og med kommende sportslige biler som den helt nye og elektriske A110 og A390 på gang kan det fort bli flere.

For Renault var dette den 8. bilen som har blitt kåret til årets bil i Europa, og de sju første var disse: Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scenic (1997), Megane (2003), Clio III (2006) og Scenic E-Tech electric (2024).

Også Kia kan være fornøyd, for merket som fikk årets bil i 2022 med EV6 tok altså sølvplassen i år med lillesøster EV3.

‒ Dette er veldig gøy for oss som jobber med Kia. Det bekrefter det alle vi selv synes om bilene Kia leverer. Designet er noe nytt og spennende, og den ligner på flaggskipet vårt EV9 både utvendig og innvendig. Det mest imponerende synes vi er hvor romslig denne kompakte SUVen er innvendig. Det er egentlig helt rått, slår en smilende kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard fast.

Slik ser Kia EV3 ut:

(Foto: Kia)

Her er de 10 siste vinnerne av årets bil i Europa:

  • 2025: Renault 5
  • 2024: Renault Scenic
  • 2023: Jeep Avenger
  • 2022: Kia EV6
  • 2021: Toyota Yaris
  • 2020: Peugeot 208
  • 2019: Jaguar I-Pace
  • 2018: Volvo EX40
  • 2017: Peugeot 3008
  • 2016: Opel Astra
Les også:

Hva tenker du