At vinteren spiser rekkevidde opplevde vi nylig. Elbilen meldte selv 186 kilometer gjenstående rekkevidde, og etter å ha tilbakelagt eksakt 30 kilometer både i 30-, 50-, 60- og 80-sone og helt uten trafikk, vind og bakker meldte bilen at det var 126 kilometer rekkevidde igjen.
Bilen brukte altså det dobbelte av det den selv trodde den skulle gjøre, så om vi hadde planlagt en tur på 100 kilometer hadde bilen muligens gått tom for strøm før endestasjonen.
Dette er ikke noe han bare tror, for i NAFs ferske elbilmonitor oppgir nær 4 av 10 at usikkerhet rundt elbilenes rekkevidde om vinteren er det største hinderet for å kjøpe en elbil.
– Elbil passer godt til norsk kjøremønster, sier Sødal.
‒ Vi kjører ikke særlig langt og har stort sett veier med moderate hastigheter. Men norsk vinter er ikke elbilens beste venn. Så det er forståelig at folk er skeptiske til å gå over til elbil fordi de er usikre på vinterrekkevidden.
- Stryk, stryk, stryk ‒ mange sliter med teoriprøven
- Kvinnenes seks favoritter
- Årets bil i Europa med stort priskutt