At vinteren spiser rekkevidde opplevde vi nylig. Elbilen meldte selv 186 kilometer gjenstående rekkevidde, og etter å ha tilbakelagt eksakt 30 kilometer både i 30-, 50-, 60- og 80-sone og helt uten trafikk, vind og bakker meldte bilen at det var 126 kilometer rekkevidde igjen.
Bilen brukte altså det dobbelte av det den selv trodde den skulle gjøre, så om vi hadde planlagt en tur på 100 kilometer hadde bilen muligens gått tom for strøm før endestasjonen.
Nå er dobbelt forbruk uvanlig, her var det under -10 grader og klimaanlegget fikk også kjørt seg, men at det er en utfordring med vinterrekkevidden er de fleste enige om.
NAF sier at elbiler ofte kjører 20 til 30 prosent kortere på vinteren.
– Usikkerhet rundt hvor langt elbilene klarer å kjøre om vinteren, er det største hinderet for å kjøpe en elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Dette er ikke noe han bare tror, for i NAFs ferske elbilmonitor oppgir nær 4 av 10 at usikkerhet rundt elbilenes rekkevidde om vinteren er det største hinderet for å kjøpe en elbil.
– Elbil passer godt til norsk kjøremønster, sier Sødal.
‒ Vi kjører ikke særlig langt og har stort sett veier med moderate hastigheter. Men norsk vinter er ikke elbilens beste venn. Så det er forståelig at folk er skeptiske til å gå over til elbil fordi de er usikre på vinterrekkevidden.
NAF har selv god kunnskap om elbilenes rekkevidde på vinteren, for de tester alle nye elbiler også under norske vinterforhold. Og disse har vist at rekkevidden til elbiler reduseres med opptil 36 prosent selv i moderate vintertemperaturer.
– I vanlige vintertemperaturer mellom 0 og -10 grader viser testene våre at du kan regne med å komme 20 til 30 prosent kortere med elbilen enn det du gjør i sommervarmen, sier Sødal.
‒ Når gradestokken kryper ned til 20 minus og mer, vil rekkeviddetapet bli enda større.
Hvordan de aller nyeste elbilene klarer seg mot den oppgitte WLTP-rekkevidden får vi snart svaret på, for NAF og Motor kjører i gang den 6. vinterutgaven av elbiltesten El Prix allerede 15. januar.
Her tester de både rekkevidde og ladehastighet, og målet er å teste alle nye elbiler som har kommet siden forrige vintertest for ett år siden.
Les også: