De som jakter det gjettede førerkortet må først bestå teoriprøven før de kan ta fatt på den aller siste utfordringen ‒ selve oppkjøringen. Men dit er det åpenbart langt.
Teoriprøven for bil består av 45 oppgaver, og for å få bestått må eleven svare riktig på minst 38 av disse. Og dette sliter mange, overraskende mange, med.
Faktisk mislykkes flere hundre hver eneste dag, og i fjor ble det levert inn over 90.000 teoriprøver som endte med strykkarakter. Statens vegvesen er lei elever som åpenbart ikke har studert trafikkreglene godt nok, og ber rett og slett elevene forberede seg bedre.
‒ Dette er altfor dårlig og det fører til en enorm sløsing med både våre og kandidatenes tid og penger, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Heidi-Kristin Herbst.
De som stryker på teoriprøven må dermed vente lengre på oppkjøring, og resultatet er at det blir enda mer kø for alle som vil ta lappen.
‒ Vi gjennomførte rekordmange teoriprøver i løpet av 2024, men det hjelper lite når over 43 prosent av prøvene får stryk, sier Herbst.
‒ Vi skulle gjerne sett at denne andelen var mye lavere. Jeg vil derfor oppfordre alle som skal ta teori til å stille veldig godt forberedt.
Nå kommer ikke den høye andelen stryk som et stort sjokk, for dette er på linje med 2023.
Når elevene først har klatret over det nest siste hinderet går det langt bedre på selve oppkjøringen, for 78 prosent av forsøkene endte med bestått.
‒ Det er veldig positivt at flere består på den praktiske førerprøven, og ikke minst at beståttprosent er ganske stabil når vi ser tilbake. Andelen beståtte oppkjøringer har ligget på rundt 80 prosent de siste fire årene, sier Herbst.
Hun håper nå at beståttprosenten på teoriprøven tar seg opp i 2025.
‒ Gode forberedelser er nøkkelen til å bestå teoriprøven, understreker avdelingsdirektøren.
‒ Det er viktig å lese teori og ikke minst øvelseskjøre. Vår erfaring tilsier at de som har øvelseskjørt mye også lettere klarer å tilegne seg teorien.
Statens vegvesen sier at de gjennomfører oppkjøring og teoriprøver for å sikre at alle som skal ut og kjøre på veiene våre har den nødvendige kompetansen og tryggheten som kreves, og at dette er et viktig element i deres kontinuerlige arbeid mot null drepte og hardt skadde på norske veier.
Det ble for øvrig satt ny rekord når det kommer til teoriprøver i fjor, og 6 av 10 av de som kjørte opp i fjor tok lappen for automatgir og kan dermed ikke kjøre bil med manuelle gir.
Fakta:
- Statens vegvesen gjennomførte 218.460 teoriprøver i 2024. Dette er ny rekord. Andelen beståtte prøver var 57 prosent.
- Statens vegvesen gjennomførte 148 531 oppkjøringer i 2024. Andelen bestått var på 78 prosent.
- Andel oppkjøringer i kjøretøy med automatgir var i 2024 på 62 prosent. Det er en økning på fem prosent fra året før. Til sammenligning var andelen oppkjøring med automatgir på 6 prosent i 2016. Dette var det første året med egen registrering for oppkjøring med automatgir.
- For førerkort klasse B var andelen oppkjøringer med automatgir på 61 prosent i fjor. I 2023 var andelen på 57 prosent.
Les også: