Den aller ferskeste vinneren av årets bil i Europa er Renault Scenic E-Tech, og dette kom ikke som noe stort sjokk. Men den bilen som stakk av med prisen i 2023 var derimot en stor overraskelse.
Ikke bare kom den fra Jeep, et merke som aldri før hadde fått prisen som er delt ut årlig siden 1964, men det var endog en elektrisk og ganske så kompakt modell.
Avenger slo blant annet Nissan Ariya, Volkswagen ID. Buzz og Subaru Solterra/Toyota bZ4X, og nå blir den enda mer aktuell for nordmenn.
For når vi har entret inn i et nytt år har også importøren justert utstyrsnivåene og prisene på disse, og som 2025-modell kommer Avenger nå kun som Altitude og Summit. Dermed er den rimeligste utgaven kalt Longitude utgått, men startprisen for Avenger blir ikke høyere av den grunn.
Utstyrsvarianten kalt Altitude senkes nemlig ned til Longitude-nivået og går fra 368.900 til 328.900 kroner, mens toppmodellen Summit har falt fra 388.900 til 358.900 kroner før levering. Altitude har altså fått et kutt på 40.000 kroner og prisen for Summit er redusert med 30.000 kroner.
Så hva slags utstyr er inkludert? Vel, selv den nye startutgaven har en ganske omfattende pakke.
Jeep Avenger Altitude inkluderer avanserte førerstøttesystemer, adaptiv fartsholder, 180 graders ryggekamera, parkeringssensorer, Hill Descent Control, og Jeep Selec-Terrain. Trådløs Apple Carplay og Android Auto er også på plass, sammen med nøkkelløs start og 11 kilowatt ombordlader, opplyser Jeep Norge.
Toppversjonen Summit kan i tillegg by på selvkjøring nivå 2, 360 graders ryggekamera, håndfri elektrisk bakluke, trådløs lader for telefon, tonede ruter og 18-tommers hjul, melder importøren. Det eneste som er på tilvalgslisten til Summit er skinnseter og panorama soltak.
Selv om Avenger er lillesøsteren i familien, bilen er kun drøyt fire meter lang, er dette en ekte Jeep. Så her er det kjøremoduser som Snow, Mud og Sand i tillegg til de mer vanlige Normal, Eco og Sport, så denne bør kunne ta deg sikkert og greit fram til hytta.
Jeeps aller første elbil har for øvrig en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer og kan lade med 100 kW effekt, og bakerst er det et bagasjerom på ganske romslige 350 liter.
Stellantis-eide Jeep har for øvrig på gang flere elbiler, og har blant annet meldt inn en helt ny og spennende Compass-modell basert på STLA Medium-plattformen til den store gruppen som skal inn i produksjon allerede i år.
Lillesøster Avenger som ute i Europa også er tilgjengelig både som bensin og hybrid har vært en europeisk suksess, og det er solgt godt over 100.000 slike biler her siden den kom i 2023.
Og med nye løsninger akkompagnert av priskutt bør det komme til enda flere utover året.
Les også: