Volvo ble etablert tilbake i 1927, og den aller første bilen som ble bygd var en Öppen Vagn 4 cylindrar ‒ enkelt og greit kalt ÖV 4. Men en åpen bil er jo ikke altfor smart her i nord, så de fulgte raskt opp med en Personvagn 4 cylindrar ‒ ja, en PV 4.
Siden har Volvo rullet på, og i dag er Volvo Cars eid av den store kinesiske Geely-gruppen og er mer populær enn noensinne.
For nå har det svenske merket lagt bak seg nok et rekordår, og sendt ut formidable 763.389 biler i løpet av 2024. Dette er en solid økning på 8 prosent sammenlignet med 2023.
Fjoråret ble avsluttet med en desember hvor Volvo solgte 73.804 biler over hele verden, og dette var faktisk noen færre enn desember 2023 ‒ mer eksakt -3 prosent.
Volvo, og dette inkluderer også Volvo Trucks, satser som kjent tungt på elektriske kjøretøy, og Volvo Cars har for tiden fire elbilmodeller på det norske markedet ‒ EX30, EX40, EC40 og flaggskipet EX90.
Med et stadig bredere utvalg øker også det elektriske salget, i fjor solgte de 175.194 elbiler. Det er en økning på 54 prosent målt mot året før.
Også de ladbare hybridene hadde en hyggelig oppgang, og med 177.593 slike var det opp 16 prosent.
Videre kan Volvo opplyse at salget av elektrifiserte modeller utgjorde 46 prosent av det totale salget, mens elbilene sto for 23 prosent ‒ opp fra 16 prosent i 2023.
Her på det gamle kontinentet ble det levert 369.685 biler i fjor, og det er opp 25 prosent fra 2023. De ladbare sto for 65 prosent av det totale europeiske salget.
Også det norske salget rullet på i fjor, og med totalt 11.118 nyregistrerte biler ble Volvo det 4. mestselgende merket etter Tesla (24.259), Volkswagen (14.000) og Toyota (13.678) viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Den lille elbilen Volvo EX30 ble i tillegg fjorårets 3. mest solgte modell med 7.229 registeringer, med Tesla Model Y (16.858) og Tesla Model 3 (7.264) som de to aller mest registrerte.
Slik ser Volvos elektriske favoritt ut:
På hjemmebane skjedde det noe uhørt, for Volvo fikk rett og slett ikke årets mest populære nybil. Som i Norge ble det nemlig Model Y, men trøsten er at Volvo fulgte på de tre neste plassene med XC60, EX/XC40 og EX30. Sammenlagt var dog Volvo den klare eneren i Sverige med et totalt salg på 46.952 biler, viser statistikken til Mobility Sweden.
På Volvos andre hjemmebane, Kina, gikk det litt tråere sammenlignet med 2023. Her falt salget med -8 prosent og endte på 156.370 solgte biler, og over i det som nå er verdens viktigste bilmarkedet økte salget av elektrifiserte modeller med 3 prosent.
Over i Volvos tredje «hjemland», USA, solgte Volvo 125.243 biler i fjor, en nedgang på 3 prosent. Her økte de elektrifiserte modellene med 20 prosent og utgjorde 34 prosent av alle solgte biler.
Når det gjelder de aller mest populære modellene globalt ble det ikke overraskende XC60 med 230.853 biler, noe som er omtrent like mange som i 2023.
XC40/EX40 var den nest mest populære med 173.890 biler, mens det ble solgt 108.621 eksemplarer av XC90 i 2024.
Her den som har vært salgslokomotivet i en del år nå, Volvo XC60:
Les også: