Mens personbilene nå har tatt det elektriske steget, av 128.691 nye personbiler som kom til i 2024 var 114.400 elbiler, går elektrifiseringen langt tregere over i varebil- og lastebilmarkedet.
29 prosent, litt under 1 av 3, nye varebiler var helelektriske i 2024, noe som faktisk var ned 1,3 prosentpoeng fra 2023. Og det er dårlig nytt for målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler når det kommer til person- og varebiler i 2025.
Det er heller ikke noe elektrisk framgang for lastebilene, som riktignok hadde en økning på 0,3 prosentpoeng, men den elektriske andelen var kun på 12,6 prosent.
Det klinger dårlig i ørene til Norsk elbilforening.
– Nå må noe skje, mener generalsekretær Christina Bu.
‒ Dette er for dårlig. Med dette tempoet kommer vi ikke i mål med elektrifiseringen av nyttekjøretøy i Norge.
Nå er ikke alt bekmørkt, for blant varebilene var det en elektrisk bil som toppet salgslisten i 2024 ‒ Volkswagen ID. Buzz ble fjorårets mest registrerte varebil her i Norge.
Transportnæringen står for en stor del av det totale veiutslippet, og målet er at alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller gå på biogass.
– Nå må alarmklokkene virkelig begynne å ringe hos politikerne. Vi trenger sterkere virkemidler, sier Bu.
Elbilforeningen finner dog et stort lyspunkt, nemlig over hos de virkelige gigantene på over 12 tonn. Her doblet nesten salget seg i 2024, og steg med 91 prosent med 371 nyregistrerte elektriske lastebiler.
‒ Det er gode nyheter at vi klarer å elektrifisere flere av de tunge lastebilene, fordi det viser at elektriske kjøretøy kan brukes til stadig flere transportoppgaver, sier Bu.
Volvo satser tungt på elektriske lastebiler, og sto også bak 65 prosent av de elektriske kjempene som kom til i fjor. Nærmest kom Scania med 18 prosent, og det er også dette merket som solgte flest store lastebiler her hjemme i fjor.
Det er lagt godt til rett for elbiler gjennom en stor satsting på hurtigladere, og nå smitter dette over på tungtransporten. Det er planlagt et ladenettverk med rundt 300 ladere for tunge kjøretøy, og elektriske lastebiler har fått bompengefritak fram til 2030.
Videre støtter statlige Enova innkjøp av elektriske lastebiler, og dette selskapet fikk også 1,2 milliarder kroner over statsbudsjettet 2025 for å fortsette satsningen på tungtransport.
– Dette er positivt, men foreløpig ser vi altså ikke utslag i salgsstatistikken, og Elbilforeningen frykter at det ikke vil gi store nok utslag i 2025 heller, sier Bu.
De har regnet på tildelingspraksisen som Enova nå følger, og om det totale lastebilsalget holder seg på de to foregående årene tror de at dette vil gi en elandel på rundt 17 prosent.
De større merkene satser nå tungt på elektriske varebiler, så her er det ventet nye elektriske modeller med lengre rekkevidde, økt ladefart og firehjulstrekk. Elbilforeningen sier at det meste ligger til rette for kraftig økte salgsandeler, men at politikken henger etter selv med noe små positive endringer.
Regjeringen skal sende på høring et forslag om å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet, og engangsavgiften for nye fossile varebiler øker med om lag 8.500 kroner.
– Vi mener at avgiftsnivået for nye fossile varebiler må økes mer for at det virkelig skal monne. Nå er det ikke lenger utvalget av elektriske varebiler det står på, det er prisen, sier Bu.
Les også: