Toyota lanserer en potensielt elektrisk storselger i år, nemlig Urban Cruiser. (Fotos: Toyota)

Toyota lover et elektrisk 2025

2024 ble året da elbiler også overtok som lokomotivet for Toyota Norge, og bZ4X skal få følge av nye helelektriske biler i 2025.


I desember kunne Toyota Europa komme med en stor nyhet, for det var nemlig duket for verdenspremiere for den andre elbilmodellen til det japanske bilmerket.

Og dette er en svært lovende bil, for Urban Cruiser går rett inn i et brennhet segment som en 4,29 meter lang SUV. Det betyr at den plasserer seg midt mellom to svært populære modeller, Yaris Cross og selveste Corolla, så den urbane bilen bør ha et stort potensial.

-->
Urban Cruiser blir for øvrig også tilgjengelig med firehjulsdrift og et batteri på 61 kWh, og skal etter planen være på plass i løpet av 3. kvartal.

Slik ser den kommende elbilen ut:

Mot slutten av fjoråret kom også en annen spennende nyhet fra Toyota, for de har nemlig inngått et elektrisk samarbeid med Suzuki. Dette skal i første omgang føre til en ny SUV, og siden Suzuki er involvert i denne kan vi forvente oss firehjulsdrift fra øverste hylle. Denne skal inn i produksjonen i India i løpet av våren, men når den eventuelt dukker opp her hjemme er ikke kjent.

En ting er dog ganske klart, og det er at Toyota Norge håper den dukker opp ganske raskt. For 2024 ble året der en elbil ble den mest solgte Toyota-modellen her hjemme, og det med god klaring.

Toyota bZ4X endte ifølge tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på 6.007 registreringer i fjor, mens Yaris var den nest mest populære Toyota-modellen med 3.523 registreringer.

I merkeskampen endte Toyota opp som fjorårets 3. mest populære etter Tesla og Volkswagen, og det altså til tross for at T-merket kun har en elbilmodell. 9 av 10 nye biler som ble registrert her i Norge i fjor var helelektriske.

‒ Vi ser at våre kunder fortsatt verdsetter kvalitet og forholdet til sin forhandler når de velger seg en ny bil. Det er vi glade for, og Toyota er godt posisjonert for å ivareta kundenes behov, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge, som altså lover et elektrisk år. 

‒ Vi vil lansere enda flere elbiler i 2025 med kjente Toyota-egenskaper.

Toyota var ganske trege når det kommer til satstingen på elbiler, men de er på samme tid opptatt av mangfold og satser også tungt på hybrider og til og med hydrogendrift.

‒ Vi ser på elektrifisering som en langsiktig strategi, og vi er veldig glade for å ha sluppet nyheten Urban Cruiser i desember, sier Pawlak.

‒ Vi har allerede fått mange reservasjoner på den nye el-SUV-en og vi tror at den har potensial til å overgå 5.000 registrerte biler på årsbasis i Norge. Det kommer også flere elbiler fra oss i 2025, og vi gleder oss til å levere et bredere spekter av elektriske alternativer for våre kunder.

Mens rundt 90 prosent av nye personbiler var helelektriske i fjor, var situasjonen en annen over hos varebilene.

– I 2024 var det kun registrert 30 prosent elektriske varebiler i markedet. Det må vi gjøre noe med, sier Pawlak.

– I år lanserer vi blant annet en ny løsning for Toyotas proffkunder som ivaretar administrasjon av alle typer lading i én løsning. Bedriftene kan nå samle all ladekostnad på én faktura, samtidig som den sikrer de ansatte automatisk refusjon fra hjemmelading. Dette har vært etterspurt fra våre bedriftskunder, og vi håper det vil gjøre overgangen til elektrisk enda lettere. Dessuten har vi satt månedsprisen for elektriske varebiler lavere enn de fossile variantene for å stimulere salget av elektrisk.

Toyotas mest solgte varebil var Proace City som endte opp med 1.585 registreringer, mens den mest solgte varebilen faktisk var helelektrisk gjennom Volkswagen ID. Buzz som endte på 3.866 registreringer. 

Les også:

Hva tenker du