I fjor landet elbilandelen av nybilsalget på solide 89 prosent, noe som betyr at 9 av 10 nyregistrerte biler var helelektrisk. Ingen andre land i verden er i nærheten av en slik elbilandel.
Nå er det også de aller fleste fornøyd med en slik høy elbilandel, men målet til myndighetene er altså å radere ut salget av nybiler med eksospotte allerede i år.
Etter at regjeringen justerte avgiftene på hybrider i fjor sommer lå elbilsalget på godt over 90 prosent i alle månedene, og det toppet seg i september med en elbilandel på 96,4 prosent. Av 12.966 registrerte nybiler den måneden var det kun 471 ikke-elbiler ‒ 288 hybrider, 133 dieselbiler og kun 48 bensinbiler.
‒ De siste månedene av fjoråret viser at nybilkjøperne i det store og hele kjøper elbiler. Vi tror dette fortsetter og at rundt 95 prosent av bilkjøperne vil velge elbil i 2025, sier Sødal.
‒ Noen vil fortsatt ha behov for andre biler enn elbiler. Så om 95 prosent eller mer velger elbil, kan målet egentlig regnes som oppnådd, slår han fast.
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1.531 respondenter
Hvor enig eller uenig er du i følgende utsagn: Jeg vil at min neste bil skal være en elbil.
Kilde: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1.531 respondenter
Andel elbiler i bilsalget mot slutten av året
Kilde: Registreringsstatistikken til Opplysningrådet for veitrafikken (OFV)
Les også:
- Labert elektrisk salg av de større kjøretøyene
- Toyota lover et elektrisk 2025
- Slik bør overlevelsespakken i bilen være