Storbritannia har som Tyskland og Italia viktig roller i den europeiske bilindustrien, og har også satt seg tøffe elbilmål. Litt for tøffe, viser det seg.
Totalt viser tallene fra Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) at nybilsalget går godt, og det ble registrert 1.953.000 nybiler i Storbritannia i 2024. Det er opp 2,6 prosent målt mot 2023, men her er det også et lite faresignal. Det var nemlig flåtesalget som sto for hele veksten, og privatsalget falt faktisk med -8,7 prosent og sto for 746.276 registreringer.
2024 var også det første året med pålagte mål for nye nullutslippskjøretøy, og desember bør også love bra for elbilsalget utover 2025. I forrige måned ble det registrert 43.656 nye elbiler, og disse sto for 31 prosent av markedet. Dette er det høyeste siden desember 2022 da det ble satt elbilrekord med en andel på 32,9 prosent.
Men totalt i 2024 endte elbilsalget opp med en andel på 19,6 prosent med 381.970 elbiler, positivt nok opp 67.283 elbiler ‒ men et stykke under målet på 22 prosent.
Industrien selv har jobbet hardt for å nå dette målet, og har ifølge SMMT kjørt rabatter på elbiler tilsvarende 4,5 milliarder pund bare i fjor. Det er altså vanvittige 63 milliarder kroner.
Bilindustrien har også investert svært høye summer i utvikling av nye elbiler, og resultatet er rekordmange 132 nullutslippsmodeller på det britiske markedet. Det er opp 38 prosent målt mot 2023.
Målet for 2025 er 28 prosent markedsandel for elbilene, men det virker langt unna selv med desember-spurten. Utfordringen er at det britiske folket rett og slett er lite interessert i elbiler, og 61 prosent valgte bensinbil da de kjøpte en ny bil i fjor. Kun 1 av 10 valgte elbil, så det er bedriftene som nå «redder» det britiske elbilsalget.
‒ Vi spår at elbilsalget i 2025 vil oppleve en økning på litt over 4 prosent sammenlignet med 2024-tallene, og tar dem til 24 prosent av det totale nybilmarkedet, som er betydelig fremgang, men dette faller fortsatt under ZEV-mandatmålet for 2025 på 28 prosent, sier Adam Kemp, en direktør hos DriveElectric.
Det norske elbilsalget sto for 89 prosent av alle nybilene i fjor, og CO2-snittet for nybilene lå på langt under 20 gram per kilometer. Over i Storbritannia, hvor det altså ble registrert mer enn tre ganger så mange nye elbiler enn her hjemme, endte CO2-snittet for nybilene på 102,1 g/km.
SMMT understreker at rabattene bilprodusentene har kjørt for å få folk over på elbiler ikke er bærekraftig, og ber myndighetene om å gjøre mer både for privatsalget og utrullingen av ladestasjoner.
‒ Et rekordår for elbil-registreringer understreker bilprodusentenes urokkelige forpliktelse til et karbonisert nybilmarked, med flere valgmuligheter, bedre rekkevidde og økt rimelighet enn noen gang før, sier administrerende direktør hos SMMT, Mike Hawes.
‒ Dette har imidlertid kostet enormt, med milliardene som er investert i nye modeller, supplert med sjenerøse incentiver som er uholdbare. Vi trenger raske resultater fra reguleringsgjennomgangen og presserende reell støtte til forbrukerne – ellers vil bilinvesteringer være i fare og jobbene, den økonomiske veksten og netto nullambisjonene vi alle deler i fare.
Ford Puma ble Storbritannias mest solgte nybil i 2024 med totalt 48.340 biler, etterfulgt av Kia Sportage (47.163) og Nissan Qashqai (42.418).
Og at Puma er så populær bør kanskje love godt for det britiske elbilsalget, for Ford har faktisk på gang en helelektrisk utgave kalt Puma Gen-E. Den byr på 376 kilometer rekkevidde og 100 kW hurtiglading, og ser slik ut:
For den britiske elbilsatsingen var altså fjorårets siste måned lovende, og desember tilhørte et velkjent og populært merke her hjemme. For Tesla Model Y toppet salgslistene i julemåneden, og nærmest var faktisk Tesla Model 3.
Totalt endte salget av Tesla Model Y på 32.862 biler, og det holdt til en 5. plass på listen over de mest populære modellene i Storbritannia i fjor. Dette var også den eneste elbilen på topplisten, og den nest mest populære elbilen var Audi Q4 e-tron som ble registrert 17.622 ganger i 2024.
Les også: