En av de mest populære elbilene her hjemme gikk inn i produksjonen sent i 2020, så Enyaq har nå rundet fire år. Og da er det også på tide med en litt større oppdatering.
Nye Enyaq har blant annet fått Skodas nye design kalt Modern Solid, og dette inkluderer en helt ny teknologifront som er erstatter den tradisjonelle grillen som elbiler ikke er avhengig av.
På samme tid har bilen blitt mer aerodynamisk og oppdateringene inkluderer også Coupé-utgaven.
Oppdaterte Skoda Enyaq har også mer standardutstyr enn forgjengeren.
Skoda Norge har satt startprisen til 480.900 kroner, og dette er inkludert frakt og levering Oslo. Den rimeligste utgaven er Enyaq 85.
– Vi har spesielt stor tro på at 85x med firehjulstrekk til 499.900 kroner kommer til å treffe markedet vårt godt, sier Martine Behrens, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.
Skoda byr også på litt utgaver med litt mer sportsligere trekk, og 85 Sportline starter fra 496.900 kroner og 85x Sportline har en startpris på 526.900 kroner.
Når det gjelder Enyaq Coupé 85x Sportline så har den norske importøren satt utgangsprisen til 539.900, og alle disse prisene er inkludert frakt og levering Oslo.
Enyaq var fjorårets 6. mest registrerte nybil, og totalt ruller det langt over 20.000 slike biler med norske skilt.
‒ Nye Enyaq viderefører og forbedrer det som har gjort bilen til en suksess i Norge, sa Behrens da den ble vist fram onsdag.
‒ Dette er en romslig, praktisk og moderne familie-SUV som har truffet markedet godt. Bilen kommer nå med mer standardutstyr og ny funksjonalitet i bilens digitale brukeropplevelse, i tillegg til et oppgradert design.
Mindre luftmotstand gir også bedre rekkevidde, og Enyaq 85 byr på 573 kilometer og Enyaq 85x har en WLTP-rekkevidde opplyst til 537 kilometer.
Neste Skoda-lansering blir den lille bybilen Epiq, og deretter skal det tsjekkiske merket komme med en 7-seter som er kjent under konseptnavnet Vision 7S. De har også planer for en elektrisk stasjonsvogn.
De første kundebilene av nye Skoda Enyaq planlegges utlevert rundt påske, opplyser den norske importøren.
Les også: