Mazda 6 er en viktig modell for det japanske merket, og var på plass allerede i 2002. Den norske importøren kaller 6’eren for en 5-dørs hatch/kombicoupé.
Nå er det duket for en helt ny versjon, og det store her er altså at denne har fått en e bak modellnavnet. Den heter altså Mazda 6e, og grunnen er enkel ‒ dette er en elbil.
-->
Mazda 6e vises nå under Brussel Motor Show, og allerede neste måned dukker den også opp på eCarExpo Oslo som arrangerer på Lillestrøm.
Mazda garderer seg med to batteriversjoner, og standardversjonen har et batteri på 68,8 kWh batteri som åpner for en rekkevidde på opptil 479 kilometer. Og det går ganske unna med ladingen.
Mazda 6e åpner for hurtiglading på 200 kW, og det gir 10-80 prosent på ganske kjappe 22 minutter. Elmotoren for denne utgaven har for øvrig en effekt på 190 kW/258 hk.
Men det er også en Mazda 6e Long Range som har et batteri på 80 kWh, og dette åpner for en oppgitt rekkevidde på 552 kilometer. Her byr motoren på 180 kW/245 hk og et dreiemoment på 320 Nm. Dette åpner for 0-100 km/t på under 8 sekunder og en topphastighet som er begrenset til 175 km/t.
Her er det dog et stort minus, og det er at ladeeffekten er på 95 kW. For de som lader hjemme er ikke dette et problem, men er man på langtur og må hurtiglade så må man altså bregne litt tid.
Mazda har fått mye skryt av sitt Kodo-design som tar utgangspunktet i bevegelse, og neste generasjon som 6e baner vei for er kalt «Modern Confident». Mazda forklarer dette med myke, flytende linjer, en lav takprofil og litt mer unike detaljer.
De praktiske egenskapene er også på plass, og det er blant annet en stor elektrisk bakluke og en frunk som byr på ganske spandable 70 liter.
Også på innsiden kjører Mazda på med et design som er så unikt at det har fått et navn, «Ma», inspirert av det japanske konseptet som legger vekt på enkelhet og harmoni i åpent rom.
Mazda lover da også god beinplass for alle, og på toppen er det et stort panoramatak som bør åpne for en lys og hyggelig atmosfære på innsiden. Og ja, det er selvsagt også en justerbar interiørbelysning.
Mazda 6e kommer fra start av i to forskjellige utstyrsnivåer, Takumi og Takumi Plus, og her har Takumi et interiør i beige eller svart kunstskinn og Plus-varianten kommer med et brunt Nappa-skinn og elektrisk taktrekk for panoramataket.
Foran er det en 14,6-tommers berøringsskjerm samt et 10,2-tommers digitalt senterdisplay, og det er også et Head-up Display (HUD) som byr på Augmented Reality (AR)-funksjonalitet.
I tillegg til stemmestyring er det også gestkontroll, og for de audiofile kan vi opplyse at 6e er utstyrt med et avansert SonyPro lydanlegg med hele 14 høyttalere.
At Mazda kan dette med sikkerhet så vi ut av bilen som ble sikkerhetssjekket av Euro NCAP i fjor, CX-80 imponerte og dro inn 5 stjerner, og nye 6e følger opp med blant annet ni kollisjonsputer og en rekke førerassistenter.
Ja, det er til og med et kamera som sikrer at små barn ikke ved et uhell blir værende i bilen uten tilsyn, for tro det eller ei ‒ dette skjer faktisk.
Selv om bilen får premiere nå har vi allerede sjekket den ut, så ta en titt på denne videoen og bli litt mer kjent med Mazdas neste elbil.
Nye Mazda 6e finner altså veien til den norske utgaven av eCarExpo allerede neste måned, og om alt går etter planen finner den også veien til norske Mazda-forhandlere i løpet av sommeren.
Her er flere bilder:
Les også: