Maserati, også tilgjengelig her i Norge, har faktisk rundet 100 år, og det med god klaring. Det berømte italienske merket ble nemlig grunnlagt i 1914, og bak dette sto en rekke Maserati-brødre.
På 1930-tallet gikk Maserati til og med til kamp mot «uovervinnelige» Mercedes på de europeiske racerbanene, og over dammen skrev de seg inn i historien med seier i det berømte Indy 500 både i 1939 og 1940. Dette løpet har for øvrig Mercedes som et merke aldri vunnet, men trøsten er et biler med Mercedes-motorer har gått til topps i Indianapolis.
Etter flere dødsulykker under 1957-utgaven av et annet meget berømt løp, Mille Miglia, trakk Maserati seg ut av motorsporten, og fokuset ble dermed rettet mot personbilene.
Også det berømte rallyløpet i sin originale og livsfarlig form kom til veis ende grunnet to dødsulykker det året. I en mistet 11 mistet livet, fem av disse barn, da en Ferrari kjørte inn i publikum, og en Triumph-fører mistet livet i en annen ulykke.
Muligens hadde Maserati uansett skiftet litt fokus, for de hadde nemlig en lovende bil på gang. 3500 GT skulle bli et vendepunkt, og grand toureren ble da også merkets aller første «masseproduserte» bil. Totalt ble det satt sammen drøyt 2.000 slike fra 1957 til 1964.
Og det er ikke rart, for dette var virkelig en imponerende bil.
Det var Carrozzeria Touring som sto bak designet, og Maserati kjørte på med aluminium, og for å spare enda mer vekt var dette koblet til en rørformet ramme ‒ kjent som Superleggera-patent.
Alt dette resulterte i et lavt og glatt karosseri, en enkel front, kromstøtfanger og altså en aluminiumskonstruksjon med Superleggera-teknologi som tok vekten ned til 1.300 kilo. Den var utvilsomt en fanebærer for italienske gran turismo.
Hjertet som banket ble løftet fra racerbilen 350S som deltok på løp i 1956, en 6-sylindret sak som hadde styrken sin gjennom et godt dreiemoment ved lavt turtall.
I 1961 ble de trippel Weber-forgasserne erstattet av et nytt drivstoffinjiserte system, og dette hevet kreftene til 235 hk. Det var en 4-trinns girkasse i starten, og fem fra 1960, fra girkassen som kom fra ZF, mens andre komponenter ble hentet fra datidens beste leverandører. Bremseskiver foran kom som ekstrautstyr allerede i 1959.
Samme år fikk coupéen selskap av en spider-versjon, og denne var designet av Giovanni Michelotti.
Det er altså drøyt 60 år siden den aller siste Maserati 3500 GT ble satt sammen, men det finnes i dag en som til og med kan overgå de helt nye som ble laget.
Karosseribyggeren Touring Superleggera. med støtte fra Maserati Classiche, har nemlig restaurert en slik.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/Maserati3500GT2.73280.jpg)
Bilen, en ekstraordinær sådan, har funnet veien til den store Rétromobile som pågår i Paris, og bør skape oppsikt selv i et slik selskap.
Den bilen som har funnet veien til Frankrike er et sjeldent eksemplar fra 1959 som opprinnelig var ment for California-markedet. Den har en solid arv, for den har vært eid av Dodge-familien i flere tiår.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/Maserati3500GT5.73283.jpg)
Bilen er nå perfekt restaurert som en ekte hyllest til den italienske ånden, men hvor mange timer dette prosjektet har tatt sier ikke Maserati noe om. Men de, mer eksakt Maserati Classiche, har kvalitetssjekket jobben, og sier at de har «gjennomgått mer enn 300 tekniske verifikasjoner mot det historiske arkivet for å sikre at den er i samsvar med de originale tegningene».
Og ja, alt var ikke overraskende perfekt, og en vakrere 67 år gammel bil enn dette skal man vel lete lenger etter?
Les også: