Dette er en ny billig elbil fra Volkswagen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen pirrer med ny billig elbil

Det tyske merket løfter litt på sløret rundt framtiden, og bare for å holde de ansatte på tå hev under et møte viste de like godt fram en ny elbil som skal bane elektrisk vei for mobiliteten.


Onsdag hadde Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, innkalt til et arbeidsmøte i Wolfsburg. Der handlet det om store ting, nemlig bilmerkets framtid.

Dette kommer etter at de ansatte har vært i klinsj med ledelsen, og her var det svære diskusjoner rundt både lønn, kostnadskutt og nedbemanning. Heldigvis løste det seg rett før jul, og både de ansatte og merket kan nå rette blikket framover.

-->
‒ Med avslutningen av forhandlingene i desember startet vi på den største framtidsplanen i Volkswagens historie, sier Schäfer.

‒ Vi følger en ambisiøs vei for å sikre at vi når våre felles mål med fullt engasjement. Et viktig skritt i dette er å gjøre e-mobilitet attraktiv for alle – det er vårt løfte.

I tillegg kunne han bekrefte for de som har vært bekymret for framtiden i Wolfsburg at hovedanlegget forbli senteret for innovasjon og produksjonskompetanse ‒ og skal sette nye standarder innen bilproduksjon.

Volkswagen er sammen med Toyota de største bilmerkene i verden, og i 2024 skuflet det tyske merket ut nærmere 5 millioner biler. Og Kina har blitt det største markedet, og der solgte de rundt 2,2 millioner biler i fjor.

Men enda tøffere konkurranse i det store kinesiske markedet førte faktisk til en ganske så stor nedgang på -8,3 prosent målt mot 2023, og i tillegg har den elektriske satstingen i Europa så langt vært en fiasko.

Det gjelder å ta tak i utfordringene, og Volkswagen skal blant annet bane vei for elbiler med å introdusere en helt ny innstegs-bil. For, skal elektrisk mobilitet bli en suksess må også de som har litt dårligere råd med.

Volkswagen skal vise en tidlig utgave av denne i starten av mars, men sjefen Schäfer ville altså løfte spiriten til de ansatte allerede onsdag.

Så dermed var det duket for en liten sniktitt foran verdenspremieren, og dette er altså en bil som etter planen skal komme i 2027 og koste under 20.000 euro. Og Schäfer la ingenting i mellom:

‒ En rimelig, høykvalitets og lønnsom elektrisk Volkswagen fra Europa for Europa ‒ det der er Champions League for bilteknikk!

Daniela Cavallo, en styreleder i Volkswagen AG, kjører også opp tempen:

‒ Den nye helelektriske inngangsmodellen vil være en Volkswagen i begrepets ekte betydning. Det er derfor hensiktsmessig at våre ansatte ved Wolfsburg-anlegget blir de første som får en forhåndsvisning av designet – før allmennheten.

Cavallo sikter altså til merkets navn, og lover en ekte folkevogn ‒ slik Bobla og Golfen en gang var. Nå er Bobla for lengst historie ‒ og Golfen har blitt altfor dyr til å være en ekte folkebil. 

Volkswagen sier at lavpris elektrisk mobilitet nå skal bli en av hjørnesteinene i merkevarens framtidsplan, og den nye billigbilen skal vise vei sammen med ID. 2all. For ja, det er duket for en ny lillesøster i ID-familien, selvsagt basert på MEB-plattformen som de andre, og her er målet om at elbilen skal starte på rundt 25.000 euro.

Kommende ID. 2all kommer allerede til neste år.

Siden Volkswagen banet vei for ID-serien i 2019 har de solgt drøyt 1,35 millioner slike biler, og storselgeren er også den minste ‒ ID.3 har bikket en halv million enheter. I fjor solgte Volkswagen 383.100 helelektriske kjøretøy.

Wolfsburg-anlegget skal altså spille en viktig rolle i den elektriske tidsalderen:

‒ Wolfsburg-fabrikken har en klar framtid foran seg, sier Schäfer.

‒ Ved å flytte Golf-produksjonen til Mexico skaper vi rom for moderne teknologi. Nye produksjonsprosesser vil bli introdusert i Hall 54. Målet vårt er å bygge neste generasjons elektriske Golf på den nye SSP-plattformen, sammen med høyvolums elektriske T-Roc. Dette vil etablere Wolfsburg som hovedstedet i vår nye helelektriske kompaktklasse.

For ja, Volkswagen-gruppen har en ny og spennende plattform på gang. SSP står for Scalable Systems Platform, og skal stå bak, hold deg fast, «neste generasjon av en helelektrisk, fullt digitalisert, svært skalerbar mekatronikkplattform basert på en enhetlig systemarkitektur».

‒ Wolfsburg, hjertet av konsernets verden, vil møte avgjørende oppgaver som vi må takle med besluttsomhet, sier Cavallo.

‒ Teknisk utvikling vil bety banebrytende arbeid for alle de andre personbilmerkene med SSP-plattformen, som skal brukes i hele konsernet. Denne spaken vil være like viktig for vår framtidige suksess som vår plattformstrategi for våre nåværende ICE-modeller.

Her er hun sammen med Schäfer og fabrikksjef Uwe Schwartz (t.h.), og ja. en ID.3:

I bunn av alt dette ligger Volkswagens trippel A-plan ‒ accelerate, attack og achieve ‒ akselerere, angripe og oppnå.

De skal akselerere for å hente inn forspranget og styrke konkurranseevnen, de skal angripe ved å lansere hele ni nye modeller innen 2027 ‒ og de skal oppnå dette være det teknologisk ledende merket og dermed sette nye standarder.

Resultatet fikk arbeidsgjengen i Wolfsburg en liten sniktitt på, nemlig en ny og rimelige elbil som skal vises for resten av verden i neste måned.

Les også:

Hva tenker du