Det var bare et tidsspørsmål om når Volvo skulle komme med en EX30 Cross Country, og dette er som det siste tilnavnet sier utgaver som er spisset enda litt mer for å kjøre litt cross. Altså enda et hakk mer terrengbasert, og det finnes en rekke slike modeller.
Så det kommer ikke som en stor overraskelse at også den populære EX30 også får en slik, og dette er altså den minste Volvo-bilen og en helelektrisk SUV-modell.
Faktisk ble EX30 den 3. mest solgte nybilen i fjor, bare etter Teslas Model Y og Model 3, og slo akkurat Volkswagens populære ID.4. Og de drøye 7.000 som kom til her i Norge i fjor blir nok mange flere, for snart er den altså her som det tradisjonsrike Volvo-konseptet Cross Country.
Dette er modellutgaver som skal være litt mer terrengfokuserte, så Cross Country-modellene skal takle både snø, is og gjørme ‒ selvsagt i tillegg til å trives på motorveien.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/11/VolvoEX30CrossCountry2.73327.jpg)
Den første Cross Country kom allerede i 1997, og EX30-utgaven blir den 8. åttende i rekken. Tidligere Cross Country-utgaver har vært på modellene V60, S60, V70 og V90, og for første gang introduserer Volvo det nå på en elbil – og på en SUV, forklarer Volvo.
– Vi lanserte vår første Cross Country for over 25 år siden, og dette konseptet – holdbare biler for all slags vær – står helt sentralt i Volvos merkevare, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.
I utgangspunktet har EX30 en by-størrelse, den er 4,23 meter i lengden og minstemann i familien, men med en oppgitt rekkevidde på 427 kilometer fungerer den selvsagt også til hytta. Og da kan høyere bakkeklaring være greit å ha, og Cross Country-utgaven har også større hjul og i tllegg åpner Volvo å sette på 18-tommers terrengdekk.
Rent visuelt er det ikke bare den høyere bakkeklaringen som gjør at denne skiller seg ut, for her er det en fremre støtfanger og en bakluke i en spesiell mørk farge. Ja, den fremre støtfangeren er til og med utstyrt med topografien til nordsvenske fjellkjeden Kebnekaise.
Det er også beskyttelsesplater foran og bak, samt hjulbuelistene, og dette skal forsterke bilens robuste utseende.
EX30 åpner for øvrig for 10-80 prosent på ned mot 26 minutter, så det går greit unna også med ladingen.
– Cross Country-utgavene har historisk sett gjort det sterkt her i Norge. Den mer høyreiste og røffe utgaven av et allerede velkjent design har vært populært, både blant lojale Volvo-eiere og nysgjerrige nybilkjøpere, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.
‒ Vi tror EX30 Cross Country får en varm mottakelse her til lands.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/11/VolvoEX30CrossCountry11.73330.jpg)
På innsiden har Volvo fokusert på det praktiske, og her er selvsagt den smarte teknologien, lagringsplassen og designet kjent fra den originale EX30 på plass. Men Volvo har også tatt grep, og har løftet høyttalerne fra dørene til lydplanken på dashbordet og dermed åpnet for enda mer oppbevaringsrom.
I tillegg er det en rekke andre oppbevaringsrom, som den sentrale oppbevaringstunnelen og et oppbevaringsrom på gulvet mellom fører og passasjer. Litt uvanlig er hanskerommet plassert under midtkonsollen, og dette gir enkel tilgang for både fører og passasjer.
De bak er ikke glemt, så der er det en oppbevaringsboks som glir ut under den sentrale tunnelen, og denne kan enkelt løftes ut og vaskes. Og den smarte guiden på bagasjeluken er på plass, og her viser grafikk hva som kan passe i bagasjerommet.
Som samtlige nye Volvo-biler er det også et innebygd Google-system som gjelder for EX30 Cross Country, så her er det for eksempel Google Maps som jo svært mange kjenner godt til.
Videre har selvsagt EX30 Cross Country det samme sikkerhetsutstyret som andre nye biler fra Volvo, så den nye utgaven inkluderer systemer som hjelper til for å unngå kollisjoner med møtende kjøretøy, fotgjengere og syklister, og det er også en førerovervåkingssensor som varsler om sjåføren virker trøtt eller uoppmerksom.
Volvo EX30 er for øvrig en bunnsolid bil, og oppnådde toppscoren med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester da den ble testet i fjor.
Svenskene kan ikke gi en liten favoritt som EX30 den populære Cross Country-behandlingen uten å by på noe ekstra, så her er det også mulig å bestille en helt ny opplevelsespakke rettet mot kundene. Og dette er virkelig noe helt spesielt.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/11/VolvoEX30CrossCountry3.73328.jpg)
For EX30 Cross Country-kundene får muligheten til å leie en unik vinterhytte i svenske Lappland, ja, der bilen ble lansert. Hytten leies ut i en begrenset periode, fra 21. februar til 21. mars, gjennom utleietjenesten Landfolk.
Prisen er altså klar, noe som betyr at Volvo Norge har åpnet for bestillinger av EX30 Cross Country. Bilen har fått en startpris på 487.900 kroner, og de første kundebilene skal etter planen ankomme kongeriket i juli.
Korte fakta:
- EX30 Cross Country er fra salgsstart kun tilgjengelig med utstyrsnivå Ultra og drivlinjen Twin Motor Performance.
- Bilen leveres med 19-tommers hjul som standard. Det er også mulig å bestille 18-tommers terrenghjul som tilbehør.
- Bilen er fra salgsstart tilgjengelig i eksteriørfargene Crystal White, Vapour Grey, Onyx Black og Cloud Blue.
- Tilgjengelige interiørvalg er Indigo og Pine.
- Takkurven er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Bilen har samme tilhengervekt som EX30 Twin Motor Performance, 1.600 kilo.
- EX30 Cross Country har en veiledende startpris på kr. 487.900.
- De første kundebilene kommer etter planen til Norge i juli i år.
Les også: