Det var bare et tidsspørsmål om når Volvo skulle komme med en EX30 Cross Country, og dette er som det siste tilnavnet sier utgaver som er spisset enda litt mer for å kjøre litt cross. Altså enda et hakk mer terrengbasert, og det finnes en rekke slike modeller.
Så det kommer ikke som en stor overraskelse at også den populære EX30 også får en slik, og dette er altså den minste Volvo-bilen og en helelektrisk SUV-modell.
Den første Cross Country kom allerede i 1997, og EX30-utgaven blir den 8. åttende i rekken. Tidligere Cross Country-utgaver har vært på modellene V60, S60, V70 og V90, og for første gang introduserer Volvo det nå på en elbil – og på en SUV, forklarer Volvo.
– Vi lanserte vår første Cross Country for over 25 år siden, og dette konseptet – holdbare biler for all slags vær – står helt sentralt i Volvos merkevare, sier Jim Rowan, CEO i Volvo Cars.
I utgangspunktet har EX30 en by-størrelse, den er 4,23 meter i lengden og minstemann i familien, men med en oppgitt rekkevidde på 427 kilometer fungerer den selvsagt også til hytta. Og da kan høyere bakkeklaring være greit å ha, og Cross Country-utgaven har også større hjul og i tllegg åpner Volvo å sette på 18-tommers terrengdekk.
Rent visuelt er det ikke bare den høyere bakkeklaringen som gjør at denne skiller seg ut, for her er det en fremre støtfanger og en bakluke i en spesiell mørk farge. Ja, den fremre støtfangeren er til og med utstyrt med topografien til nordsvenske fjellkjeden Kebnekaise.
På innsiden har Volvo fokusert på det praktiske, og her er selvsagt den smarte teknologien, lagringsplassen og designet kjent fra den originale EX30 på plass. Men Volvo har også tatt grep, og har løftet høyttalerne fra dørene til lydplanken på dashbordet og dermed åpnet for enda mer oppbevaringsrom.
For EX30 Cross Country-kundene får muligheten til å leie en unik vinterhytte i svenske Lappland, ja, der bilen ble lansert. Hytten leies ut i en begrenset periode, fra 21. februar til 21. mars, gjennom utleietjenesten Landfolk.
Prisen er altså klar, noe som betyr at Volvo Norge har åpnet for bestillinger av EX30 Cross Country. Bilen har fått en startpris på 487.900 kroner, og de første kundebilene skal etter planen ankomme kongeriket i juli.
Korte fakta:
- EX30 Cross Country er fra salgsstart kun tilgjengelig med utstyrsnivå Ultra og drivlinjen Twin Motor Performance.
- Bilen leveres med 19-tommers hjul som standard. Det er også mulig å bestille 18-tommers terrenghjul som tilbehør.
- Bilen er fra salgsstart tilgjengelig i eksteriørfargene Crystal White, Vapour Grey, Onyx Black og Cloud Blue.
- Tilgjengelige interiørvalg er Indigo og Pine.
- Takkurven er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Bilen har samme tilhengervekt som EX30 Twin Motor Performance, 1.600 kilo.
- EX30 Cross Country har en veiledende startpris på kr. 487.900.
- De første kundebilene kommer etter planen til Norge i juli i år.
Les også:
- Vi besøkte eCarExpo ‒ se videoer av nybilene!
- Elektrisk varebil-trio har fått navn
- Dette er Norges vanligste bil