Man kan trygt slå fast at Nissan Leaf spilte en veldig viktig rolle i utrullingen av elbiler, for dette er rett og slett historiens aller første masseproduserte helelektriske bilmodell.
Leafen ble først introdusert i USA og Japan høsten 2010, før den fant veien til Europa og ikke minst Norge året etter.
Og allerede i 2013 var den Norges mest tredje solgte bil, og etter at en ny generasjon ble introdusert i 2018 skrev den også ekte historie. For aller første gang tronet en elbil på toppen av salgslistene, og det skjedde naturligvis i elbillandet Norge. Elbilen som gjorde dette var altså Nissan Leaf.
Da vi bikket inn i 2022 ble også norske Leaf nummer 75.000 levert ut, og elbilen var på sitt høyeste nivå. Et drøyt år før dette hadde også Nissan levert ut Leaf nummer 500.000, og den gikk selvsagt til en norsk kunde. Og som vi kan se på bildet var hun strålende forøyd:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/7/NissanLeaf.73286.jpg)
At bilen fortsatt er populær viser bruktbiltallene for 2023, for da var Leaf Norges mest populære bruktbil. Og en forklaring er at det fortsatt finnes mange slike med norske skilt.
Det vet Norsk elbilforening, for de har sjekket bestandstallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ved årsskiftet. Og deler man opp en gammel favoritt i to forskjellige modeller så er det nettopp Nissan Leaf som troner aller øverst.
‒ Nissan Leaf endret spillet og har gitt et veldig viktig bidrag til at vi i dag kan feire 2025-målet med helelektrisk nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I dag handler nybilsalget nærmest utelukkende om elbiler, og i januar måtte vi helt ned til 34. plass for å finne første ikke-elbil. Kun to av de 50 mest registrerte nybilene i januar hadde eksosrør, viser statistikken til OFV.
Det er altså spesielt en bil som banet for den elektriske revolusjonen.
‒ Da Nissan lanserte sin første elbil i 2011, fikk vi oppleve den første reelle familiebilen, sier Bu.
‒ Etter dette skjøt elbilsatsingen fart. Vi hadde fått på plass de viktige avgiftsfordelene, men manglet en elbil som kunne tjene familiebil-behovet.
På høyden var det altså mer enn 75.000 Leaf-biler med norske skilt, men ettersom de eldste nå har bikket 10 år med god klaring har det gått litt nedover med pionerbilen. Ved årsskiftet viser tallene at det var 68.098 slike med norske skilt.
Det er en liten støtfanger foran Toyotas populære SUV, for Rav4 sto bokført med 67.747 oppføringer. Og så dukker den gamle favoritten opp.
Det var 67.220 Volkswagen Golf da vi gikk inn i 2025, men også denne modellen var viktig i utrullingen av elbiler på 2010-tallet. Den var nemlig tilgjengelig som helelektriske e-Golf, og det er faktisk fortsatt over 40.000 slike som er godkjent for bruk på norske veier.
Slår vi sammen Golf og e-Golf er det ingen tvil ‒ dette er Norges mest vanlige modell med totalt 109.729 registrerte biler.
Topp-ti på veien
Her er topp 1o-listen basert på bestandstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ved årsskiftet:
Les også: