Man kan trygt slå fast at Nissan Leaf spilte en veldig viktig rolle i utrullingen av elbiler, for dette er rett og slett historiens aller første masseproduserte helelektriske bilmodell.
Leafen ble først introdusert i USA og Japan høsten 2010, før den fant veien til Europa og ikke minst Norge året etter.
At bilen fortsatt er populær viser bruktbiltallene for 2023, for da var Leaf Norges mest populære bruktbil. Og en forklaring er at det fortsatt finnes mange slike med norske skilt.
Det vet Norsk elbilforening, for de har sjekket bestandstallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ved årsskiftet. Og deler man opp en gammel favoritt i to forskjellige modeller så er det nettopp Nissan Leaf som troner aller øverst.
‒ Nissan Leaf endret spillet og har gitt et veldig viktig bidrag til at vi i dag kan feire 2025-målet med helelektrisk nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
I dag handler nybilsalget nærmest utelukkende om elbiler, og i januar måtte vi helt ned til 34. plass for å finne første ikke-elbil. Kun to av de 50 mest registrerte nybilene i januar hadde eksosrør, viser statistikken til OFV.
Les også: