David Lorenz, en bilentusiast av sin hals, ble deppet da han tenkte på datterens framtid. For over i Storbritannia kom det stadige restriksjoner på hvor biler med eksosrør fikk kjøre, og man trenger ikke klarsynte evner for å skjønne at de gamle klassikerne lever på lånt tid.
Det samme skjer over hele den vestlige verden, og den oppvoksende generasjonen vil etter alle solemerker bli snytt for de flotte, gamle bilene. Iallfall om de bor i større byer.
Løsningen til Lorenz, og redningen for datterens bilframtid, er enkel. Bygge om klassiske biler til å bli elbiler, og dermed løfte disse inn i framtiden. Han brettet opp ermene og startet opp i 2019, og døpte like godt selskapet etter datterens navn Luna.
‒ Lunaz ble opprettet for å skrive de neste kapitlene i de utrolige historiene om de mest berømte bilene i britisk bilhistorie, sier Lorenz, som i tillegg til å være grunnlegger også er administrerende direktør.
‒ Veksten i eksportvirksomheten vår, sammen med den økende verdien av Lunaz-biler som tilbys til sekundærmarkedet, viser en global forståelse for Lunaz-ideen: å kombinere banebrytende teknologi og eksepsjonell kjøredynamikk med stilen til en epoke da skjønnhet var det eneste kravet.
Her en Rolls-Royce Silver Cloud og en Bentley by Lunaz:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/RollsRoyceSilverCloudandBentleybyLunaz.73271.jpg)
Verden har svart, og verden sier at de vil ha slike ombygde klassikere. Og det er vel ikke veldig overraskende, for det er noen skikkelige perler som forlater Lunaz-fabrikken. Interessen, og enda viktigere, salget, nådde nye høyder i 2024.
‒ Denne suksessen legger grunnlaget for mange års vekst, og sikrer at vi kan fortsette å utvikle og pleie det aller beste restaurerings-, ingeniør- og designtalentet, sier Lorenz.
‒ Disse resultatene er faktisk et vitnesbyrd om bredden av kapasitet i teamet vårt her i Silverstone, ettersom de løfter disse bilene til en uforlignelig standard for en voksende og levende global kundebase.
Retro-selskapet hvor investorene nå inkluderer den tidligere fotballstjernen David Beckham holder altså hus i Storbritannia, og det er ikke dumt. De britiske klassikerne har kommet som perler på en snor, og med ekspertise på modeller fra Aston Martin, Bentley, Jaguar, Range Rover og Rolls-Royce blir neppe Lunaz arbeidsledig med det første.
Og ja, det viser også ordrene i fjor.
For biler bestilt til internasjonale markeder – inkludert USA, UAE, Saudi-Arabia, Belgia, Frankrike, Monaco og India – har økt med 150 prosent fra år til år. Men de har ikke glemt hjemmemarkedet, og 35 prosent av ordreboken som strekker seg til 2026 er biler bestilt til hjemmemarkedet.
Kanskje enda viktigere, spesielt med tanke på grunnideen til Lorenz om å gi den neste generasjonen en mulighet til å kjøre klassikerne, så er flesteparten av kundene faktisk førstegangseiere av klassiske biler.
Ja, det betyr at de som i dag kjører klassikere er litt mer skeptiske til å gå over til elektrisk drift, hvor man for eksempel mister det viktige lydbildet. Men de som drømmer om en klassiker går gjerne for en med eldrift.
Lunaz sier selv at dette vil spille en kritisk rolle i bevaringen av verdens mest berømte eksempler på bildesign.
Å bygge om gamle klassikere er selvsagt ikke gjort på en uke, og Lunaz sier at de stripper bilene helt ned til metallet før de bygger de opp igjen. Denne prosessen tar vanvittige 5.500 timer.
Men som du skal få se er resultatet rett og slett til å miste pusten av, for her blandes både skjønnhet med moderne brukervennlighet og engasjerende kjøredynamikk.
Bilene koster selvsagt sine kroner, men dette er investeringer på høyde med populær kunst. Lunaz har nemlig statistikk på annenhåndsverdien, og biler som kunder har ventet på har faktisk i snitt økt verdien med 22 prosent. Det er god avkasting!
Med en rekordhøy interesse har ventelistene også bygd seg opp, og alle byggeplassene for 2025 er for lengst fylt. De som bestiller seg en bil i dag må vente helt til andre halvdel av 2026 før bilen er klar.
Ok, la oss svinge innom noen av perlene som Lunaz har restaurert og bygd om til en elbil. Her forklarer Lunaz selv bilene.
En Bentley Continental fra 1958 av James Young, en av bare 13 gjenværende. Bilen ble levert til en kunde i Frankrike, og ble sendt inn for restaurering med en klar visjon: Å la den unge familien hans dele kjærligheten til klassiske britiske biler samtidig som den adresserte brukervennlighets- og pålitelighetsutfordringene til kjøretøy fra denne epoken.
Fornøyd med resultatet har familien sikret seg flere byggeplasser i løpet av de neste fire årene for en samling av restaurerte, forhøyede og elektrifiserte modeller fra Jaguar, Bentley og Range Rover.
1958 EV Bentley by Lunaz:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/1958EVBentleybyLunaz.73272.jpg)
En annen bemerkelsesverdig kommisjon var en Rolls-Royce Silver Cloud fra 1956, laget for en europeisk klient og kjent samler av luksus- og sportsbiler. Utformet som det perfekte transportmiddelet for en kveld ute i London, inkluderte briefen en elegant oppbevaringsløsning for et bestemt merke sigarer.
Rolls-Royce Silver Cloud by Lunaz:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/RollsRoyceSilverCloudbyLunaz.73273.jpg)
Lunazs designere samarbeidet med en Mayfair-sigarhandler for å lage en skreddersydd humidor, nøyaktig tilpasset kundens foretrukne produsent og måler.
Komplementære tremønstrede askebegre, innlagt med gull og magnetisert for sikker plassering på de bakre piknikbordene, fullførte spesifikasjonen.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/Lunazsigar2.73275.jpg)
Ferdig i en slående Wealden Green over Shale tofarget maling, har bilen raskt blitt en særegen tilstedeværelse utenfor en av Londons mest eksklusive medlemsklubber og restauranter.
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/Lunazsigar.73274.jpg)
De har også bygd en lang rekke andre biler, som for eksempel fra merker som Aston Martin og Range Rover Classic, og skal vi måle etter interessen kommer det ikke å stoppe med alle disse.
1958 Bentley S1 og Cloud by Lunaz:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/1958BentleyS1andCloudbyLunaz.73276.jpg)
Bentley S1 by Lunaz:
![](https://cdn.bil24.no/bundles/global/uploads/articles/6/BentleyS1ChargingbyLunaz.73277.jpg)
Rolls-Royce Silver Cloud by Lunaz:
Les også: