Også bilen blir «syk», og noen ganger må de få pleie på verkstedet. (Fotos: Vianor)

Derfor harker bilen

Mange opplever en «forkjølet» bil som hoster og harker og som ikke vil starte, og her får du tre tips som skal holde batteriet i form også i vinterkulden.


Vinterhalvåret kan være tøft å komme seg gjennom, og den fordømte forkjølelsen er en landeplage som rir oss. Og bilene blir også «smittet».

For i likhet med oss er det mange slike som hoster og harker, og til slutt gjør som mange av de som er forkjølet, nekter å starte opp og holder seg heller hjemme.

-->
Og bakgrunnen for den dårlige formen er også den samme ‒ kulden. Mange bileiere, noen helt sikkert også forkjølet, opplever nemlig at bilen ikke vil starte når kuldegradene biter fra seg.

Etter å ha hostet og harket blir det rett og slett helt stile, og bilen må få hjelp.

Det åpenbare problemet her er et batteri som er for dårlig ladet, og mange er bekymret for akkurat dette. Over hos Vianor er det for tiden høysesong for testing, service og utskifting av batterier.

– Alle batterier lider i kulden, fra smarttelefonen til bilen, forklarer Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor.

‒ De lader treigere og må jobbe hardt, så redusert ytelse og til og med batterisvikt er typiske problemer om vinteren.

Det er ifølge Vianor tre problemområder rundt startbatteriet, som jo krever litt ekstra strøm for å få i gang bilen. De tre er batteriets alder, hvor langt man kjører og hvor mye bilen varmes opp.

Men det er håp i hengende snøre, for her kommer Nordseths tre tips for god batterihelse som er verd å få med seg.

For verken vi eller bilen vil jo hoste og harke oss gjennom vinteren.

1. Lytt til bilen din

De aller fleste bilene er som kjent avhengige av et startbatteri for å starte, og er det ikke tilstrekkelig ladet starter den ikke. Vianor forklarer at man ofte hører at batteriet har lav spenning. Bilen er tregstartet og høres ikke ut som seg selv. Dette er ifølge servicekjeden et viktig forvarsel, og man burde få sjekket batteriet straks.

– Det anbefales å lade startbatteriet med lav strømstyrke for å forlenge ladetiden og lade 12V-batteriet. Det kan lades med en batterilader. Hos eldre biler vil du heller ikke få opp varsel om spenningsfall på batteriet, forklarer Nordseth, som legger til at elbilistene heller ikke slipper unna.

 ‒ Selv om elbiler har høyvoltbatterier (f.eks. 400V eller 800V) for å drive motoren, bruker de fortsatt et 12V batteri til å forsyne bilens lavspenningssystemer. Et svakt 12V batteri i en elbil vil også skape problemer, og i verste fall kan bilen være helt «død». Da er det ikke nok å lade batteriet, og bilen må taues til verksted.

2. Er du usikker på batteriets tilstand? Få det sjekket av en fagperson

‒ Om bilen er vanskelig å starte, eller det vises advarsler på dashbordet, kan det være tegn på batteriproblemer. Hvis en langtur ikke løser problemet, bør batteriet sjekkes.

–  På mange bilverksteder kan du få testet bilens startbatteri gratis.

3. Viktige ting å tenke på når batteriet skal skiftes ut

‒ Hvis batteriet må skiftes ut, bør du velge samme type som det originale. La en fagmann installere det for å sikre at batteriet er riktig kodet med bilens systemer. Av sikkerhetsmessige årsaker er det spesielt viktig å alltid overlate utskifting av el- og hybridbilbatterier til fagfolk.

Les også:

Hva tenker du

Les mer om:

Forbruker Tips Vianor Motor