I 2020 skjedde det noe ganske, vel, ganske sprøtt, på nybilmarkedet. For en bil i det øvre prissjiktet, Audi e-tron, var rett og slett den aller mest populære nybilen i Norge. Den gikk som det berømte varme brødet, og i en periode slo den alt som var.
Grunnen var selvsagt en stadig voksende norsk appetitt for elbiler, og i et marked med begrenset konkurranse gikk overraskende mange for den ganske store SUV-modellen til de fire ringene.
Nå viser Audi fram en ny utgave som er trinnet under denne, nemlig en Q4 40 e-tron også tilgjengelig som Sportback. Her er det et batteri på 59 kWh netto som gjelder, og rekkevidden er opplyst til 412 kilometer for Q4 og 423 kilometer for Q4 Sportback.
Når det gjelder hurtiglading er det maksimale effekten på 165 kW, og 40-versjonene kan lade 10-80 prosent på 24 minutter og få nye 150 kilometer rekkevidde på 10 minutter.
Drivverket genererer 150 kW/204 hk og åpner for 0-100 km/t på 8,1 sekunder, og toppfarten er satt til 160 km/t.
En annen ganske smart funksjon finner man i appen, for via fargekoder kan man sjekke vedlikeholdsstatus rundt for eksempel bremseklosser og 12V-batteriet. Det siste er jo spesielt viktig at det er topptrimmet på vinteren da mange havner i starttrøbbel når kulden biter fra seg.
ChatGPT, denne AI-løsningen, har også brøytet seg vei inn i Q4, og i tillegg til å gi stemmekommandoer er det mulig å spørre taleassistenten om dagligdagse ting og forhåpentlig få noen fornuftige svar.
Det er foreløpige ikke kommet norske priser, men Audi opplyser at startprisen ute i Europa ligger på 46.150 euro for den vanlige Q4 40 e-tron og 48.150 euro for Q4 Sportback 40 e-tron.
Les også:
- Elton samler ladegiganter
- Ja, du vil også høre en helelektrisk BMW M
- Rettighetene når du kjøper bruktbil