Det er klart for en ny 40-variant av Audi Q4 -tron. (Fotos: Audi)

Audi med rimeligere Q4 e-tron

For å lokke enda flere kunder over på ren elektrisk kraft ruller nå Audi ut en ny innstegsutgave av den populære Q4 e-tron.


I 2020 skjedde det noe ganske, vel, ganske sprøtt, på nybilmarkedet. For en bil i det øvre prissjiktet, Audi e-tron, var rett og slett den aller mest populære nybilen i Norge. Den gikk som det berømte varme brødet, og i en periode slo den alt som var.

Grunnen var selvsagt en stadig voksende norsk appetitt for elbiler, og i et marked med begrenset konkurranse gikk overraskende mange for den ganske store SUV-modellen til de fire ringene.

-->
Mye har skjedd siden e-tron-modellen var på høyden, ja, den modellen finnes ikke en gang lenger. Eller, det er en arvtaker, men den heter Q8 e-tron.

Q4 e-tron tok over som familiens kundemagnet da den kom i 2021, og den gang handlet det om tre versjoner, 35, 40 og 45. Da den ble introdusert startet Q4 e-tron på hyggelige 400.000 kroner.

På høsten 2023 var det klart for en oppdatert Q4, og det var to motorutgaver som banet vei ‒ 45 og 55. På samme tid forsvant altså det rimeligste alternativet, og Q4 starter nå 100 kroner under momsgrensen for elbiler ‒ 499.900 for kampanjemodellen Q4 45 e-tron Edition.

Nå viser Audi fram en ny utgave som er trinnet under denne, nemlig en Q4 40 e-tron også tilgjengelig som Sportback. Her er det et batteri på 59 kWh netto som gjelder, og rekkevidden er opplyst til 412 kilometer for Q4 og 423 kilometer for Q4 Sportback. 

Når det gjelder hurtiglading er det maksimale effekten på 165 kW, og 40-versjonene kan lade 10-80 prosent på 24 minutter og få nye 150 kilometer rekkevidde på 10 minutter. 

Drivverket genererer 150 kW/204 hk og åpner for 0-100 km/t på 8,1 sekunder, og toppfarten er satt til 160 km/t. 

Og ja, slepekapasiteten til begge modellvariantene er 1.000 kilo ved en stigning på 12 prosent og 1.200 kilo ved 8 prosent stigning, opplyser det tyske merket. 

Selv om dette er en lillesøster står den ikke tilbake på viktige felt, og Q4 40 åpner også for manuell forvarming av batteriet i tillegg til at dette ligger inne i den intelligente ruteplanleggeren.

En annen ganske smart funksjon finner man i appen, for via fargekoder kan man sjekke vedlikeholdsstatus rundt for eksempel bremseklosser og 12V-batteriet. Det siste er jo spesielt viktig at det er topptrimmet på vinteren da mange havner i starttrøbbel når kulden biter fra seg.  

ChatGPT, denne AI-løsningen, har også brøytet seg vei inn i Q4, og i tillegg til å gi stemmekommandoer er det mulig å spørre taleassistenten om dagligdagse ting og forhåpentlig få noen fornuftige svar. 

Det er foreløpige ikke kommet norske priser, men Audi opplyser at startprisen ute i Europa ligger på 46.150 euro for den vanlige Q4 40 e-tron og 48.150 euro for Q4 Sportback 40 e-tron. 

Og ute i Europa skal det åpnes for bestillinger allerede i midten av februar, så det betyr mest sannsynlig i løpet av uken. 

Les også:

Hva tenker du