To store ting skiller et nybilkjøp og bruktbilkjøp. Nybiler har en garanti som strekker seg over en lang periode og har generelt få feil og mangler, mens brukbiler gjerne har brukt opp mye garanti og har en risiko for sliteskader.
Derfor er det viktig at de som kjøper en bruktbil også kjenner til rettighetene de har. Og her er det en stor forskjell:
‒ Reglene er ulike om du kjøper fra privatperson eller forhandler, sier forbrukerrådgiver Janne Pedersen i NAF.
Rundt en halv million bruktbiler skiftet eier i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Og klager på bilkjøp kommer høyt på listen over saker som blir meldt inn til NAFs advokater, og en rekke av disse gjelder biler solgt i outlet.
– Vi advarer mot å kjøpe bil fra forhandlere som selger i outlet og bruker vilkår som er i strid med loven som regulerer bilkjøp, sier Pedersen.
‒ Outlet-salg av bruktbil skal følge samme regler om mangler og reklamasjon i forbrukerkjøpsloven som andre bruktbilsalg fra bilforhandlere.
Et viktig punkt som det er verd å bite seg merke i er at disse ikke generelt kan ta forbehold om skjulte feil.
Dukker det opp en feil etter at du har overtatt bilen, så blir det et spørsmål om hva du kan forvente av bilen ut ifra hvordan den er annonsert, hvor gammel bilen er, kilometerstand, servicehistorikk og prisen du betalte. Selger har også opplysningsplikt om alle feil ved bilen, informerer NAF.
– Det kan godt være at bilen er gammel og slitt, og at prisen er satt lavt på grunn av dette, sier Pedersen.
‒ Da kan det være begrenset hvilke klager du kan vinne frem med. Likevel kan ikke forhandler ta generelle forbehold om skjulte feil.
Et annet viktig punkt er at det er lov å selge en bruktbil uten at det gis en garanti.
Bruktbilgaranti er et løfte om bedre rettigheter enn du har etter loven, og det er opp til forhandleren om de vil gi en garanti eller ikke. Er det ikke gitt garanti, så gjelder forbrukerkjøpslovens regler, forklarer NAF.
– Det som ikke er lovlig er å bruke manglende garanti til å skyve risiko for feil over på forbrukeren og til å avvise reklamasjoner, sier Pedersen.
‒ Når forhandleren skriver «bilen selges uten garanti», så skal det derfor tolkes helt nøytralt som at det ikke følger med bruktbilgaranti, sier Pedersen.
Bilkjøp, som ofte er en stor investering, skaper ofte konflikter, og bilsaker er på klagetoppen. NRK melder at Forbrukerrådet bare i 2024 mottok rundt 1.600 klager som gjaldt bruktbilkjøp, og dette var kun klager på kjøp mellom privatpersoner.
NAF forklarer at når man kjøper en bil av en privatperson er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder. Kjøpsloven gir ikke bilkjøperne samme beskyttelse som forbrukerkjøpsloven.
– Kjøper du fra privatperson, tar ofte selger forbehold om at bilen selges «som den står». Det er lovlig når bilen selges mellom privatpersoner, men hvis selger har gitt mangelfulle eller uriktige opplysninger kan du likevel klage, sier Pedersen.
‒ Kjøpekontrakten blir derfor ekstra viktig, og all vesentlig informasjon om bilen må være med der.
NAFs fem råd til trygt bilkjøp
- Undersøk bilen grundig. Uansett om du kjøper privat eller fra forhandler, bør du prøvekjøre bilen, sjekke servicehistorikk og undersøke om bilen er EU-godkjent.
- Få bilen testet hvis den ikke har tilstandsrapport. Husk at EU-godkjenning ikke kan sammenliknes med en bruktbiltest, som er mye mer omfattende.
- Skriv kjøpekontrakt, og vær obs på om det er heftelser (lån) på bilen. Dette er spesielt viktig hvis du kjøper bruktbil privat. Pass på at alle opplysninger om bilen er tatt med i kjøpekontrakten.
- Sjekk vilkår hvis du kjøper fra forhandler, og vær spesielt oppmerksom hvis du kjøper bil gjennom outlet. Noen forhandlere selger bruktbiler i outlet med vanlige vilkår og bruktbilgaranti, men forskjellene er store.
- Ikke aksepter ulovlige ansvarsfraskrivelser. Hvis du klager i etterkant, og forhandleren avviser reklamasjonskravet med at bilen er solgt i outlet, eller med henvisning til ulovlige vilkår der de frasier seg ansvar, så trenger du ikke å akseptere det.
Les også: