Arbeiderparti-regjeringen vil skjerpe klimamålene, og NAF frykter at det er dårlig nytt for drivstoffprisene.
For et enkelt grep for å stramme inn utslippet er å øke CO2-avgiften, og det er dårlig nytt for de som eier en personbil som går på tradisjonelt drivstoff. Og ikke la deg lure av det elektriske nybilsalget, det er godt over to millioner tradisjonelle biler her i Norge.
Pumpeavgiftene inkluderer både CO2-avgift og veibruksavgift, og økte drivstoffpriser betyr altså mer utgifter for veldig mange.
‒ NAF er imot å skru opp klimaavgiften på drivstoff, uten å samtidig sette ned andre bilavgifter, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I tillegg til at det er drøyt to millioner bensin- og dieselbiler her i landet, vil økte pumpepriser gå ekstra utover de i distriktene. For der er andelen biler som går på fossilt brensel høyere enn i byene.
NAF sier at de siste årene har økning i CO2-avgiften blitt delvis kompensert enten ved å sette ned veibruksavgiften eller trafikkforsikringsavgiften.
– Økt avgiftstrykk for de som fortsatt eier bensin- og dieselbil, vil gå aller mest utover folk i distriktene som ikke har alternativer til bilen, sier Handagard.
‒ Dette må også den nye regjeringen ta hensyn til når klimaavgiftene settes.
NAF sier at 96 prosent av alle nybilene som ble registrert i januar var elbiler, og at målet om et utslippsfritt nybilsalg nådd.
Denne overgangen har vært drevet av kraftige avgiftsfordeler, og det nå over 800.000 registrerte elbiler som selvsagt har kuttet CO2-utslippene til veitrafikken betraktelig.
– Derfor er avgiftsfordelene for elbil fortsatt det viktigste tiltaket for å få ned utslippene fra bilparken, sier Handagard.
‒ Utfordringen fremover er å sikre at elbilsalget holder seg høyt, samtidig som avgiftene ikke øker for de som ennå ikke har hatt mulighet til å bytte til elbil.
Oljenasjonen Norge har blant de høyeste bensinprisene i verden, og ifølge tallene til Global Petrol Prices fra mandag i denne uken var det kun sju land som hadde dyrere literpris. Så ja, i 161 land var det rimeligere å fylle bensintanken enn i Norge.
Literprisen her hjemme var 21,92 kroner mandag, mens for eksempel Sverige landet på 17,62 norske kroner. Så de som har muligheten bør absolutt fylle tanken over hos våre blågule naboer.
Alle de billigste landene er store oljenasjoner, ja, som Norge, og den aller billigste literprisen mandag var i Iran hvor bilistene måtte punge ut med «formidable» 0,32 kroner. Ja, det er altså 32 øre literen, og det å fylle en tank på 40 liter kostet 12,80 kroner.
For de pengene fikk norske bilister en drøy halvliter…
Les også: