- Annonse -
HjemMotorsportNorges motorsportkonge takket for seg med klasse-seier

Norges motorsportkonge takket for seg med klasse-seier

Historiens første verdensmester i to forskjellige FIA-grener, Petter Solberg, avsluttet karrieren med å skape begeistring der det hele startet ‒ i Wales.

Målt i popularitet er Petter Solberg en av de aller største rallyførerne i historien, og det var umulig å mislike mannen som smilte uansett hvor dårlig det gikk.

- Annonse -

I Norge ble han kjent som Spydeberg-ekspressen, men internasjonalt klistret de like godt «Mr. Hollywood» på nordmannen med sitt filmstjerneutseende og smittende smil.

Det hjalp også til at han utviklet sin egen særegne og sjarmerende engelsk, hvor sitatene gikk verden rundt selv før sosiale medier var et fenomen.

Sitater som «the rat was loose», «it’s not only, only, but, but», «I came with a great fart», og ikke minst det virkelige udødelige «t’s not the fart that kills you, it’s the smell», ga han umiddelbar heltestatus ‒ ikke minst når han også til tider kjørte i et vanvittig tempo.

Aller størst var han i Wales, hvor Storbritannia Rally Wales arrangeres.

- Annonse -

Der tok han sin aller første seier i rally-VM tilbake i 2002, og året etter avsluttet han sesongen med å vinne både VM-runden i Wales og bli verdensmester i rally.

«Mr. Hollywood» fulgte like godt opp med nye seire i Wales både i 2004 og 2005, og sistnevnte var også hans siste seier i WRC.

Han gikk senere over til rallycross, og ble den første verdensmesteren der i 2014. Den tittelen sørget også for at han klarte noe ingen andre før han hadde klart, nemlig å bli verdensmester i to forskjellige FIA-grener.

Tidligere i år bestemt Solberg seg for at nok er nok, og 44-åringen satte det siste punktumet i sin aktive karriere med en gjesteopptreden i Rally Wales i helgen.

- Annonse -

Nok en gang hadde han sin faste kartleser fra WRC-tiden, walisiske Phil Mills, i kartleserstolen, og passerende nok skulle han konkurrere mot sønnen Oliver for første og siste gang i rally-VM.

Dette var far Solbergs aller siste løp, og sønn Solbergs aller første VM-løp. En karriere ble avsluttet, en annen innledet.

Begge kjørte også like biler, Volkswagen Polo GTI R5, men familieduellen ble det dessverre aldri noe av.

Oliver Solberg fikk teknisk trøbbel allerede på torsdag kveld, og disse forfulgte den kanskje aller mest talentfulle føreren som er i verden akkurat nå utover rallyet. Etter 13 av 22 fartsprøver var det slutt for Solberg junior.

Oliver Solberg fikk dessverre Rally Wales ødelagt av tekniske problemer, men var lynrask da alt fungerte.
Oliver Solberg fikk dessverre Rally Wales ødelagt av tekniske problemer, men var lynrask da alt fungerte.

Men senior i familien viste god, gammel klasse, og under 8 av 22 fartsprøver var Solberg og Mills raskest i klassen WRC2.

Det holdt til seier i klassen, og totalt endte han på en imponerende 10. plass.

‒ Det var helt crazy, sier Solberg.

‒ Et veldig bra, men vanskelig, rally. Jeg vil gjerne takke familien, venner og fans.

Solberg kjørte sitt første VM-rally i 1998, og kan se tilbake på 13 seire i WRC, to VM-titler og fire lagtitler i WRX, samt en lagtittel sammen med danske Tom Kristensen i Race of Champions (ROC) hvor verdensmesteren fra ulike disipliner konkurrerer mot hverandre.

Nordmannen er også blant de 17 rallyførerne som er inkludert i «Hall Of Fame».

‒ Jeg kan se tilbake på en stor karriere. Nå er det på tide å fokusere på yngre førere, og vi vil jobbe for å gjøre vår fantastiske sport enda mer populær, sier han.

Og det passer jo bra med å avslutte med et sitat fra kongen selv som kanskje kan oppsummere det hele, og vi takker Petter Solberg for alle de gode øyeblikkene han har gitt oss ‒ og resten av verden:

«I came with a great fart, and dishappered as a prikk in the sky».

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her