Kan bryte historisk grense

For første gang kan antall drepte i det norske trafikken endeunder 100 personer, men Statens vegvesen frykter høsten med krevende vær- ogføreforhold.


Det er to store fordeler med inntoget av elbiler i den
norske trafikken.

For det første går de totale utslippene ned, og for det
andre får vi byttet ut gamle og mer usikre biler med nye og tryggere.

I tillegg har norske myndigheter og andre organisasjoner
hatt fokus på diverse tiltak som skal få ned antall alvorlige trafikkulykker,
noe som i sum har gjort den norske trafikken til den aller sikreste.

I 2018 mistet 108 personer livet i den norske trafikken og i
2017 omkom 107 personer, det laveste tallet i den moderne bilhistorien og best
i verden målt mot folketall.

2019 startet dessverre ikke like bra, og etter årets fem
første måneder hadde 42 personer mistet livet i trafikken ‒ ni flere enn 2018.

Heldigvis har trenden snudd, og i september ble det
registrert 10 dødsulykker hvor totalt 10 personer døde. Det er en markant
nedgang fra samme måned i fjor, hvor 17 personer mistet livet.

Så langt i 2019 har 73 omkommet på norske veier, seks færre
enn i løpet av de ni første månedene i fjor.

Fortsetter nedgang bikker vi altså for første gang siden
1948 under 100 trafikkdrepte, men en drept er selvsagt én for mye.

‒ Selv om det er en positiv tendens, er dette tungt å ta
innover seg. Dette er langt mer enn tall og statistikk. Vi snakker om
mennesker, skjebner, familier, etterlatte og berørte lokalsamfunn, sier avdelingsdirektør
Guro Ranes i Statens vegvesen.

Alle fylkene har opplevd dødsulykker i år, og Nordland har
vært spesielt utsatt med hele 12 omkomne.

Statens vegvesen opplyser at ni har mistet livet i Akershus, seks i Møre og Romsdal og fem har omkommet på veiene i Hordaland, Vestfold, Trøndelag, Vest-Agder og Hedmark.

Tre fylker skiller seg positivt ut, og i Finnmark, Oslo og
Aust-Agder har kun en person omkommet i trafikken så langt i 2019.

Vegvesenet frykter nå høstmørket og glatte veier.

‒ Vi går inn i en krevende tid med mørke, glatte veibaner,
mye regn og etter hvert også frost og snø. Dette må trafikantene ta hensyn til.
Sikkerhetsmarginene er mindre enn ellers, sier Ranes.

Selv om det nå er en positiv utvikling rundt antall
trafikkdrepte, ser Vegvesenet at utviklingen rundt hardt skadde i trafikken
ikke er like god.

‒ Det har vært en svak nedgang også i antall hardt skadde i
trafikken. Men vi har ikke samme positive utviklingen og sliter med å nå målene
som er satt i Nasjonal transportplan. Innsatsen mot trafikkulykkene må
fortsette med uforminsket styrke, sier trafikksikkerhet-direktøren.

Ifølge Trygg Trafikk var det fem bilførere, tre
motorsyklister, en syklist og en på mini-crosser som omkom i september.

– Etter flere år med betydelig nedgang i antall omkomne ser
vi nå enn stagnering de siste årene. Hvis vi skal nå de nasjonale målene om
maksimalt 350 drepte og hardt skadde i trafikken innen 2030, må vi igjen se en
tydelig reduksjon i antall omkomne i trafikken, sier direktør for Trygg
Trafikk, Jan Johansen.

I forbindelse med høstferien har det også kommet meldinger
om at vinteren er på vei flere steder i Norge, og Johansen er bekymret.

– Vær forberedt på frost og glatte veier hvis du skal til
fjells. Det første du bør gjøre er å skifte til vinterdekk. Slitte dekk gir
dårligere veigrep. På glatte veier kan bremselengden være hele fire ganger
høyere enn på tørre veier. Det betyr større risiko for uhell og kollisjoner.
Mønsterdybden på vinterdekkene skal være minst tre millimeter – uansett
dekktype. Trygg Trafikk anbefaler fire millimeter. Er mønsterdybden mindre enn tre
millimeter må du kjøpe nye dekk, understreker Johansen.

Norge har vært det mest trafikksikre landet i Europa de fire
siste årene, og i 2018 var det 20 drepte per én million innbyggere. Det farligste
landet var da Romania, med mer enn 96 drepte per millionen.

‒ Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile
på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi
må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt
avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier Guro Ranes.

Statens vegvesen oppfordrer bilistene til å holde
fartsgrensen, kjøre etter forholdene, bruke sikkerhetsbelte og annet
sikkerhetsutstyr og kjøre rusfritt.

Les også:

Les mer om:

Nyheter