Annonse
Hjem Elbiler Nei, EB står ikke for ElBil

Nei, EB står ikke for ElBil

En Hyundai Inoiq fikk æren av å være den første elbilen med et skilt som starter med EB, og du skal gjette ganske mange ganger før du treffer på elbilen som avsluttet EV-skiltserien.

Det går så raskt unna med elbilene i Norge at Statens vegvesen nå har tatt i bruk den fjerde skiltkombinasjonen som skiller disse fra andre biltyper.

Husker du de tre første? Svaret kommer litt lenger ned.

Det er selvsagt umulig å sette en startdato på når elbilen kom til Norge, for slike biler har eksistert siden slutten av 1800-tallet.

Men det er noen kjendiser som sørget for at det ble gratis å passere i bommene for elbiler, og det kan vi jo kalle et slags startskudd for den norske elbil-boomen.

Saken fortsetter under Annonsen

I 1989 var det en norsk supergruppe på pop-himmelen, nemlig a-ha. To av medlemmene, Morten Harket og Magne Furuholmen, var på tur sammen med Frederic Hauge da de kom over en ombygd Fiat Panda i Sveits.

De falt for elbilen, og bestemte seg for å importere den merkelige og utslippsfrie doningen til Norge.

Bellona-sjef Hauge brukte bilen til jobb, men nektet å betale i Oslo-bommen. Han mente elbiler burde få fritak.

Det gikk til slutt så langt at bilen ble konfiskert og auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, da ingen andre brydde seg om å by på det merkelige kjøretøyet.

Og som vi har erfart er ikke Hauge den første som gir seg.

Sju år etterpå, i 1996, fikk Bellona-lederen viljen sin, og det ble gratis bompassering for elbiler.

Tre år senere kom den første bilen med EL-skiltene, som skulle gjøre det enklere å skille elbiler fra de andre.

Salget av elbiler gikk derimot tregt, og EL-serien varte faktisk i hele 17 år.

Men i 2016 var boomen så smått i gang, og EK-serien som tok over varte kun i to år.

Neste ut var EV-skiltene, som kom i august 2018.

Og som vi skjønner tok det rundt 13 måneder på å fylle skiltserien fra EV 10000 til EV 99999.

For tirsdag kom bilen med skiltet EV 99999, og kanskje ikke overraskende ble den registrert i Bærum utenfor Oslo.

Men det var verken en Tesla, I-Pace, e-tron eller noen av de litt dyrere elbilene, men faktisk en Renault Kangoo.

En annen plass elbiler er blitt populære er i Stavanger, og der finner vi nå elbilen med skiltet EB 10000.

Også denne er litt overraskende, for det var nemlig en Hyundai Ioniq som fikk EB 10000.

Men at den bilen er skiltet med EB betyr ikke at du automatisk får et slikt om du registrerer en ny elbil i nærmeste framtid.

– Bilforhandlerne bestiller mange skilt av gangen, og har derfor ofte skilt på lager. I tillegg kan Statens vegvesens trafikkstasjoner ha skilt med EV-kombinasjonen på lager. Det er derfor ikke slik at du nødvendigvis får et bilskilt med EB-kombinasjonen ‒ selv om du kjøper ny elbil etter at serien nå er tatt i bruk, forklarer seniorrådgiver Jon Terje Presthus i Statens vegvesen.

Alle de tre foregående elbilskiltene har hatt forkortelser som gir assosiasjoner til elbiler, men Statens vegvesen understreker at det ikke er noen offisiell betydning for skiltene.

Så de som påstår at EB er en forkortelse for ElBil tar altså feil, selv om det ikke er helt feil heller.

Den neste skiltrekken kan også tolkes som en forkortelse på elbiler, for det blir EC. Og da kan jo de mest påståelige hevde at det står for Electric Car, selv om skiltbokstavene altså ikke er en forkortelse for noe.

Hydrogenbiler har for øvrig skilt som starter på HY.

Per 26. september er det 260.357 registrerte elbiler i Norge, ifølge nettstedet Elbilstatistikk.no.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
78FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker