Tro det eller ei, men en gang for ikke så veldig lenge siden var elbilene ganske så nisjepreget og kun for veldig spesielt interesserte. Grunnen var åpenbar, ingen ville lage de som «vanlige» biler, og de var for det meste rare små rullende bokser på fire hjul.
Det hjalp selvsagt heller ikke med liten rekkevidde og lav ladefart, liten innvendig plass og biler som var ganske så utrygge om de havnet i kollisjoner. Så ja, ganske så upraktiske på stort sett alle områder.
-->
Men det lå et uforløst potensial i de små elektriske og rullende boksene, for på 2000-tallet ble verden også stadig mer miljøfokusert og trengte mer luftvennlige løsninger. Nissan var en av de første bilmerkene til å utnytte dette.
For i motsetning til andre tok de seriøst på sitt elbilprosjekt, og lagde en bil fra grunnen av med plass til fem og som var ganske sikker.
Høsten 2010 kunne de presentere resultatet, en muligens løv-inspirert elbil kalt Leaf. Den så kanskje ikke helt normal ut, men den var uansett et gigasprang fra det som hadde vært.
Resultatet ble da også en suksesshistorie ingen andre merker kan skryte av, nemlig verdens aller første masseproduserte elbil. Slå den, Tesla!
Nå var ikke elbiler så veldig interessante rundt om i verden på den tiden, foruten i skatteparadiset Norge. Og da mener vi et skatteparadis for myndighetene.
Her hjemme var, og er, bilene fulle av avgifter, men det geniale var at elbilene var unntatt disse og fikk i tillegg flere andre fordeler kontra bensin- og dieselbilene. Både penger å spare og miljøvennlig ‒ en veldig fristende kombo. Men så var det utvalget da.
Med Leaf fikk nordmenn endelig en «ordentlig» elbil de kunne kjøpe, og ekspertene rundt om i verden var like begeistret. Leaf tok nemlig litt av en trippel allerede i 2011, for da ble den kåret til årets bil både i Norge, Europa og i verden.
Nissan Norge kunne endelig høsten 2011 lansere den banebrytende elbilen, og den ble selvsagt en direkte suksess.
I 2013 var den Norges tredje mest solgte personbil, og som takk for innsatsen ble introduksjonen av 2. generasjon Leaf her i Europa lagt til Oslo. Da den kom i 2018 føk den rett til topps på salgslisten, og for aller første gang i historien tronet en elbil på toppen av denne ‒ uansett land. Så nok en historisk milepæl.
Men som kjent tar alle god ting slutt, og Nissan har allerede gitt beskjed om at Leafen nå skal fases ut. Den får dog en erstatter som skal produseres ved fabrikken i Storbritannia, og Nissan skal investere over 10 milliarder kroner i dette anlegget. Det japanske merket har meldt at denne elbilen blir en crossover.
Foreløpig lever dog Leafen i beste velgående, og er faktisk fortatt en av Norges aller mest populære nybiler. Ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken ble det i årets 10 første måneder registrert 2.276 nye Leaf, noe som holder til en 14. plass på årets bestselgerliste. Ikke verst for en 12 år gammel modell.
Leafen er også den mest solgte elbilen i Norge, og har nå rundet 75.000 eksemplarer. Det skjedde ifølge Nissan Nordic denne uken.
‒ Nissan Leaf er jo sterk historie her i Norge. Det er jo sjelden at en bilmodell har et såpass langt og godt liv, sier kommunikasjonssjef Stian Thrane hos Nissan Nordic.
‒ Det som er spesielt gledelig er jo at Nissan Leaf nå i 2022 fortsatt selger godt, og ikke minst at kundene er veldig fornøyde med bilen.
Forhåpentlig var Silje forberedt på hva som møtte henne da hun troppet opp hos Mobile Skøyen i Oslo, for det vanket både kaker og festtaler da hun fikk nøklene til sin nye Leaf ‒ den 75.000 i rekken av nye Leafer Nissan Nordic har levert ut til kunder i Norge.
Gratulerer både til Silje og Nissan!
Les også: