Dette irriterer norske bilister mest

En gammel traver er på topp også i en ny undersøkelse som tar for seg hva norske bilister irriterer seg mest over i trafikken.


Nå og da dukker det opp undersøkelser som tar tempen på norske bilister, og nå har dekkprodusenten Goodyear spurt nordmenn om hva som får blodtrykket til å stige når det befinner seg bak rattet. Dette gjennom sitt Dekkbarometer.

Undersøkelsen er selvsagt perioderiktig rettet mot vintertrafikken, og ikke uventet er det fortsatt en gammel slager som troner på topp ‒ blinkerne.

Medtrafikantene er åpenbart så sløv når det kommer til å blinke at over halvparten av de spurte i den nye undersøkelse svarer at dette er det aller største irritasjonsmomentet. Men det er faktisk flere ting som er i nærheten av den manglende signalisering.

Bilister som presser på og åpenbart ikke bryr seg om 3-sekundersregelen følger på en svært god 2. plass og irriterer nesten halvparten av de spurte, mens andre ting som også gjør at blodet koker litt ekstra er de som kjører hensynsløst og de som snakker i telefonen bak rattet. Se full oversikt lengre nede.

Når det gjelder vinterkjøringen, så virker det som at nordmenn tar dette ganske seriøst.

Et stort flertall, 76 prosent, opplyser nemlig at de reduserer hastigheten om forholdene blir vanskelige. Og mange holder større avstand og er klar for tidligere bremsing. Det er også overraskende mange unge som rett og slett lar bilen stå om det blir utfordrende kjøreforhold, noe du også kan se lengre nede.

Det er dog ganske stor aldersforskjell på svarene kanskje spesielt når det kommer til tidlig bremsing, og de mest rutinerte mener åpenbart at dette ikke er så veldig viktig. Hmmm.

– Vinterkjøring kan være vanskelig selv for de mest erfarne sjåførene. Veidekket er uforutsigbart på norsk vinterføre siden været skifter raskt, påpeker Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

‒ Derfor kan vi ikke poengtere nok hvor viktig det er å være ekstra oppmerksom og ta det med ro i trafikken. Det føles derfor trygt at Dekkbarometeret viser at en så stor andel er bevisste på dette og tilpasser vinterkjøringen sin.

Goodyear har selvsagt også sjekket hvordan det står til med kunnskapsnivået når det kommer til mønsterdybde dekkene må ha, og her er minimumsdybde 1,6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk. De fleste ekspertene anbefaler dog 4 mm for vinterdekkene.

De yngre av de som har svart har mindre oversikt over dette, og kun 43 prosent i alderen 18-29 hadde kontroll på mønsterdybdene ‒ mot 64 prosent i aldersgruppen 50-59.

Det nordmenn derimot har felles uavhengig av aldersgruppe, er at de kun kontrollerer mønsterdybden når de bytter dekk ‒ noe 45 prosent sier de da gjør.

Her er tre tips som er verd å få med seg fra Goodyear knyttet til vinterkjøringen:

1. Kontroller bilen før avreise

Sikker bilkjøring om vinteren begynner allerede før avreise med å sjekke at bilen er klar.

Skrap vinduene og pass på at de er frie for kontens slik at sikten er god.

Undersøk også at lyktene fungerer som de skal, og børst bort snø både fra dem og resten av bilen.

Sjekk også spylervæskenivåene og bruk riktig blanding av spylervæske som er tilpasset vinterforhold.

2. Kontroller dekkene

Når du bytter til vinterdekk, er det viktig å kontrollere dekkene for å sikre at de ikke er slitt og at de har riktig lufttrykk.

Ikke bare er det viktig både for funksjonalitet og sikkerhet, det påvirker også drivstofforbruket.

For dårlig lufttrykk og slitasje kan dermed raskt bli en kostnadsdriver og en sikkerhetsrisiko.

3. Ta det med ro

Når underlaget er glatt, er det ekstra viktig å holde større avstand til bilen foran. Isete veier kan nemlig føre til at stopplengden blir opptil 10 ganger lengre.

Også i vått og regntungt vær øker bremselengden, og derfor er det viktig å bremse forsiktig for å hindre skrens.

Hvis du skulle bli sittende fast i snøen, er det også viktig å ta det med ro. For hardt trykk på gasspedalen gjør nemlig at hjulene går for fort rundt slik at bilen graver seg dypere ned

Slik svarte nordmenn på hva som irriterer de mest i trafikken:

Og slik svarte de på hvordan de tilpasser kjøringen under vinterforhold:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker