- Annonse -
HjemForbrukerDette irriterer norske bilister mest

Dette irriterer norske bilister mest

En gammel traver er på topp også i en ny undersøkelse som tar for seg hva norske bilister irriterer seg mest over i trafikken.

Nå og da dukker det opp undersøkelser som tar tempen på norske bilister, og nå har dekkprodusenten Goodyear spurt nordmenn om hva som får blodtrykket til å stige når det befinner seg bak rattet. Dette gjennom sitt Dekkbarometer.

- Annonse -

Undersøkelsen er selvsagt perioderiktig rettet mot vintertrafikken, og ikke uventet er det fortsatt en gammel slager som troner på topp ‒ blinkerne.

Medtrafikantene er åpenbart så sløv når det kommer til å blinke at over halvparten av de spurte i den nye undersøkelse svarer at dette er det aller største irritasjonsmomentet. Men det er faktisk flere ting som er i nærheten av den manglende signalisering.

Bilister som presser på og åpenbart ikke bryr seg om 3-sekundersregelen følger på en svært god 2. plass og irriterer nesten halvparten av de spurte, mens andre ting som også gjør at blodet koker litt ekstra er de som kjører hensynsløst og de som snakker i telefonen bak rattet. Se full oversikt lengre nede.

Når det gjelder vinterkjøringen, så virker det som at nordmenn tar dette ganske seriøst.

- Annonse -

Et stort flertall, 76 prosent, opplyser nemlig at de reduserer hastigheten om forholdene blir vanskelige. Og mange holder større avstand og er klar for tidligere bremsing. Det er også overraskende mange unge som rett og slett lar bilen stå om det blir utfordrende kjøreforhold, noe du også kan se lengre nede.

Det er dog ganske stor aldersforskjell på svarene kanskje spesielt når det kommer til tidlig bremsing, og de mest rutinerte mener åpenbart at dette ikke er så veldig viktig. Hmmm.

– Vinterkjøring kan være vanskelig selv for de mest erfarne sjåførene. Veidekket er uforutsigbart på norsk vinterføre siden været skifter raskt, påpeker Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

‒ Derfor kan vi ikke poengtere nok hvor viktig det er å være ekstra oppmerksom og ta det med ro i trafikken. Det føles derfor trygt at Dekkbarometeret viser at en så stor andel er bevisste på dette og tilpasser vinterkjøringen sin.

- Annonse -

Goodyear har selvsagt også sjekket hvordan det står til med kunnskapsnivået når det kommer til mønsterdybde dekkene må ha, og her er minimumsdybde 1,6 mm for sommerdekk og 3 mm for vinterdekk. De fleste ekspertene anbefaler dog 4 mm for vinterdekkene.

De yngre av de som har svart har mindre oversikt over dette, og kun 43 prosent i alderen 18-29 hadde kontroll på mønsterdybdene ‒ mot 64 prosent i aldersgruppen 50-59.

Det nordmenn derimot har felles uavhengig av aldersgruppe, er at de kun kontrollerer mønsterdybden når de bytter dekk ‒ noe 45 prosent sier de da gjør.

Her er tre tips som er verd å få med seg fra Goodyear knyttet til vinterkjøringen:

1. Kontroller bilen før avreise

Sikker bilkjøring om vinteren begynner allerede før avreise med å sjekke at bilen er klar.

Skrap vinduene og pass på at de er frie for kontens slik at sikten er god.

Undersøk også at lyktene fungerer som de skal, og børst bort snø både fra dem og resten av bilen.

Sjekk også spylervæskenivåene og bruk riktig blanding av spylervæske som er tilpasset vinterforhold.

2. Kontroller dekkene

Når du bytter til vinterdekk, er det viktig å kontrollere dekkene for å sikre at de ikke er slitt og at de har riktig lufttrykk.

Ikke bare er det viktig både for funksjonalitet og sikkerhet, det påvirker også drivstofforbruket.

For dårlig lufttrykk og slitasje kan dermed raskt bli en kostnadsdriver og en sikkerhetsrisiko.

3. Ta det med ro

Når underlaget er glatt, er det ekstra viktig å holde større avstand til bilen foran. Isete veier kan nemlig føre til at stopplengden blir opptil 10 ganger lengre.

Også i vått og regntungt vær øker bremselengden, og derfor er det viktig å bremse forsiktig for å hindre skrens.

Hvis du skulle bli sittende fast i snøen, er det også viktig å ta det med ro. For hardt trykk på gasspedalen gjør nemlig at hjulene går for fort rundt slik at bilen graver seg dypere ned

Slik svarte nordmenn på hva som irriterer de mest i trafikken:

Og slik svarte de på hvordan de tilpasser kjøringen under vinterforhold:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her