Norge har gått fra å være en parentes til å bli et særs viktig land i bilindustrien, noe et nytt prosjekt fra Ford nå viser.
Den amerikanske giganten har på gang helelektriske utgaver av legendariske Transit, og de er svært opptatt av at disse innfrir kundenes ønsker. Så de har bestemt seg for å gjøre noe ganske unikt, nemlig å la kundene teste de før bilene faktisk går inn i produksjonen.
-->
Fords helelektriske Transit-modeller skal også by på ny teknologi og verktøy rundt flåtestyringen, og dette skal også testes ut av kunder.
Til kundetestene har den globale tungvekteren valgt seg ut tre markeder, og to av disse gir seg selv. I Storbritannia utvikler de Transit og andre nyttekjøretøy, mens folkerike Tyskland er det europeiske navet for bilindustrien.
Inn som tredje land kommer altså lille Norge.
– Vi kan definitivt si at Ford Motor Norge har en hånd på rattet når Ford globalt nå styrer mot en framtid hvor vi bare selger elektriske biler, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Den store fordelen er at vi nå får en unik mulighet til å komme med innspill til forbedringer som er spesielt relevant for kunder i det norske markedet. Det vil kunne gjøre E-Transit enda bedre tilpasset deres behov.
For Ford er det altså viktig at de lager E-Transit som dekker flest mulig behov, og slike biler skal testes i bruk innenfor forskjellige bransjer som matlevering, pakkelevering entreprenørfirmaer og posttjenester.
– Denne type testing er viktig for oss for å gi oss innsikt og bedre forståelse i hvordan kunder innenfor forskjellige bransjer kan forbedre sin produktivitet med et nullutslippskjøretøy, sier Andrew Mottram, E-Transit chief programme engineer i Ford Europa.
Og hvor viktig Ford ser for seg E-Transit viser antall versjoner de skal lage. De som blir testet av norske kunder i år kommer både som varebil og chassis-varianter med kjølerom og andre påbyggingsvarianter, mens den produksjonsklare E-Transit skal tilbys i 25 forskjellige varianter her i Europa.
E-Transit vil komme både som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter, og alle skal være tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.
Den helelektriske Transiten vil by på en motor bak med 269 hk og 430 Nm, og varebilen har et lasterom på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Dette er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag, mens forventet lastekapasitet er 1.616 kilo for varebilen og 1.967 kilo for chassismodellene.
Den kan også fås med noe kalt «Pro Power Ombord», som er en ganske så kul løsning. Systemet gjør nemlig bilen om til en energikilde slik at utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2.300 W), og dette er ifølge Ford første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.
Kundetestene i Norge, Storbritannia og Tyskland starter på sensommeren, og er en del av et omfattende utviklingsprogram som Ford E-Transit gjennomgår før den lanseres våren 2022.