Volkswagen-spøk kan koste dyrt

Det tok fyr i sosiale medier og aksjekursen føk til værs da Volkswagen USA meldte at de skulle skifte navn til Voltswagen. Problemet? Det var en gedigen bløff.


Det er ganske vanlig å kjøre en aprilsnarr, selv om falske nyheter forkledd som ekte de siste årene har gjort sitt til at denne narren nå er i ferd med å dø ut. For på sosiale medier er det svært mange som deler løgnhistorier ganske så ukritisk, så en falsk nyhet kan raskt bli tatt for å være ekte.

Bare spør Volkswagen USA.

Man skulle kanskje tro at den amerikanske avdelingen til Volkswagen tråkket litt varsomt etter det som skjedde tilbake i 2015, hvor Volkswagen var en av merkene som ble tatt for å jukse med utslippstallene i USA. Det har resultert i bøter som for lengst har rundet 100 milliarder kroners-klassen, og de amerikanske forbrukerne har selvsagt blitt mer skeptisk til merket.

Men det er flere ting man ikke bør gjøre her i livet. Jukse, slik Volkswagen gjorde, er altså en av dem, og lyve er en annen.

Etter utslippsjukset avslørt i 2015 har Volkswagen vridd fokus over på elbiler, og har kommet med to nye elbilmodeller i ID.3 og ID.4. Dette vet alle i Norge veldig godt, men slik er ikke situasjonen i USA.

Så i iveren etter å rette fokus over på elbilene kom de opp med en ganske så smart idé. Hva om vi sier at Volkswagen USA skal skifte navn til Voltswagen USA?

Voltswagen klinger jo ganske så bra også, og dette er et begrep Volkswagen selv også har brukt. Dog kun i reklame.

Men utførelsen sto ikke i stil med ideen.

Premisset med en aprilsnarr er at den publiseres 1. april, for på denne datoen er vi alle litt mer skeptisk og kritisk enn ellers. Hadde Volkswagen USA faktisk fulgt denne hovedregelen ville det nok ikke bløffen som nå skaper trøbbel blitt en stor sak. Men det gjorde de ikke.

Tabbe 1: De «lekket» pressemelding om navneskiftet 29. mars, tre dager før 1. april.

Tabbe 2: Dagen etter, og fortsatt to dager før 1. april, kjørte de full pakke. De skiftet logoer, navn og alt mulig, slik at det var ganske så vanskelig å gjennomskue dette som en spøk.

Det eneste faresignalet var at det var tyst fra Volkswagen sentralt, men uansett gikk mange av de store mediene på spøken ‒ deriblant det globale nyhetsbyrået Reuters.

Og på sosiale medier tok det også full fyr, og børsen var like begeistret og sendte aksjekursen til værs med godt over 10 prosent.

Hva som skjedde deretter vet vi ikke, men dagen før 1. april måtte Volkswagen USA krype til korset.

De publiserte en pressemelding der de sa at dette var spøk, men da var skaden for lengst skjedd. Og, ironisk nok, forklarte sjefen til Volkswagen-gruppen i USA at dette var en spøk på, ja, 1. april.

I tillegg til å ha lurt en hel verden kan også stuntet koste Volkswagen USA dyrt, for nå melder Reuters, ja, en av de som ble lurt, at et amerikansk føderalt tilsyn med ansvar for verdipapirhandel åpner sak mot selskapet. Så Volkswagen USA kan bli funnet skyldig i å ha manipulert børskursen ved å framsette uriktige opplysninger, så det kan bli en potensiell dyr spøk.

Moralen i denne historien? Jo, du skal ikke lyve, og må du absolutt, gjør det på 1. april.

Det har nok den amerikanske avdelingen til VW-merket lært nå.

Les også:

Les mer om:

Nyheter