Astons fantastiske hyllest får DB1R-pakke

Nye Aston Martin V12 Speedster er unik i seg selv, men det stopper ikke britene for å gjøre den enda mer spesiell.


Aston Martin tar godt vare på sine gamle modeller, noe et ganske så ferskt prosjekt viser. Britene har nemlig funnet ut at de må hedre den utrolige racerbilen DBR1, som i 1959 virkelig herjet på banen.

Men ikke bare viste den konkurrentene hekken både under 24-timersløpet på Le Mans og det 1.000 kilometer lange løpet på Nürburgring, men den var også særdeles vakker til å være en racerbil. Det er den hellige gral, det.

Så sent som i 2013 hedret Aston Martin denne med en spesialversjon som het CC100 Speedster, men de var ikke akkurat veldig spandabel da de lagde den. De nøyde seg nemlig med kun to eksemplarer. Ja, to stakkars biler.

Noe spesialavdelingen til James Bonds favorittmerke kalt Q åpenbart har ment var for dumt, så de har tatt en dæsj av DB1R, en dæsj av CC100 Speedster og en enda mindre dæsj av DB3S fra 1953, og resultatet er rett og slett fabelaktig.

Aston Martin V12 Speedster er en moderne tolkning av de vakreste racerbilene som 1950-tallet bød på, og her har britene hentet løsninger og materialer fra modeller som DBS Superleggera og Vantage, i tillegg til at de har puttet inn en V12-motor på 5.2 liter med 700 hestekrefter og et dreiemoment på 753 Nm.

Denne har de koblet til en ZF 8-trinns automatkasse, og ytelsene overgår selvsagt også DBR1. 0-100 km/t gjøres på 3,5 sekunder, og toppfarten er på 300 km/t. DBR1 hadde for øvrig en toppfart på 150 km/t.

Aston melder at de skal lage 88 eksemplarer av denne spesialutgaven, og prisen er rundt 8 millioner kroner i England.

Men det er startprisen, for som vanlig hos modeller fra de ærverdige britiske merkene er det også mulig å gjøre denne enda mer spesiell.

DBR1 er altså en svært så viktig modell i Aston-historien, og var medvirkende til at merket senere kom med ikoner som DB4 og DB5, sistnevnte er en av verdens mest kjente bilmodeller etter sin rolle i James Bond-filmen Goldfinger i 1964.

DBR1 er den mest suksessfulle racerbilen bygget av Aston Martin, og gjorde langt mer enn å bare vinne de to tidligere nevnte løpene i 1959. Den vant blant annet også det 1.000 kilometer lange Nürburgring både i 1957 og 1958.

Etter at DBR1 debuterte i 1956 noterte seg for flere store seire, blant annet Spa Sportscar Race i 1957 og Goodwood Tourist Trophy året etter. Samme år som den gikk til topps i Le Mans vant også Aston Martin verdensmesterskapet for sportsbiler.

Av berømte førere som rattet en DBR1 kan vi nevne Stirling Moss og Carrol Shelby, to ekte legender.

Til tross for at DBR1 var en racerbil var den altså en forløper for noen av de meste kjente DB-bilene, og det er kanskje ikke så rart ettersom den var en av de vakreste og mest elegante ute på banen.

Det spesielle med DBR1 var at den ikke ble bygd som en variant av noen modeller Aston hadde, men ble laget som en ren racerbil. Og utrolig nok ble det kun laget fem eksempler av ikonet: fire til fabrikksteamet Aston Martin Works og ett eksemplar til privat bruk.

Så med en slik historie er det ikke rart at Aston Martin ønsker å hedre bilen litt ekstra når de nå presenterer V12 Speedster, og åpner for en pakke med DBR1-spesifikasjor.

Dette inkluderer integrerte tilpassede elementer som minner om racerbilen, og høydepunktet er kanskje den ikoniske Aston Martin Racing Green-fargen, Clubsport White pinstripene og en satin sølv anodisert grill med Clubsport-grafikk samt spesielt skinn og lær på innsiden.

Sjekk dette:

Andre morsomme detaljer er at hjelmene, selvsagt i Aston-grønn, er plassert under «vinduene», og de vakre 21-tommers stjerneformede felgene har en senterlås.

Hva denne flotte pakken koster vet vi ikke, men ettersom Aston-folket bruker mer enn 50 timer bare på lakkeringen baller det nok på seg med ganske mange pund.

Nå spiller prisen neppe noen rolle for potensielle kunder, og det er nok mange som går for DB1R-pakken når de bestiller den fantastiske V12 Speedster.

‒ Å skreddersydd spesifikasjoner som nikker tilbake til DBR1 har vært et stort privilegium for teamet og meg selv, og jeg gleder meg veldig til å se at disse bilene blir kjørt med den samme entusiasmen som vi har brukt på designet, sier Astons kreative sjef, Marek Reichman.

Men hva ville du egentlig hatt, den gamle DBR1 eller den V12 Speedster?

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport