HjemElbilerIoniq 5 blir bittelitt billigere enn Kia EV6

Ioniq 5 blir bittelitt billigere enn Kia EV6

Hyundais Ioniq 5 og Kias EV6 er kusiner og ganske like elbiler under skallet, og nå får de også ganske like utgangspriser her i Norge.

Begge bilmerkene sorterer under Hyundai Motor Group som også eier Genesis, og alle tre skal satse ganske så tungt på elbiler.

- Annonse -

Nå er både Hyundai og Kia for lengst godt i gang med sine elektriske satsinger, og elbilversjonene av Hyundai Kona og Kia Niro har for lengst inntatt det norske markedet. Men den sørkoreanske gruppen har nå fått et nytt ess i ermet.

De har høstet erfaringene fra tidligere elbiler og laget en helt nytt plattform som nye elbiler skal lages på, og E-GMP (Electric-Global Modular Platform) åpner for 800V høyytelseslading, 2-verislading, lengre avstand mellom for- og bakhjulene og et design som ikke trenger å ta høyde en stor motor og girkasse.

Og E-GMP er allerede klar til å spytte ut to helt nye elbiler, Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5. Begge er crossovere i det særs populære C-segmentet ‒ men ser ganske så forskjellig ut selv om de har en ganske lik størrelse.

Mens Ioniq 5 har fått et litt retropreget design ettersom den skal hylle konseptet Pony fra 1970-tallet, ser EV6 litt mer ut som en mer sportslig GT-modell. Også på innsiden er det ganske store forskjeller, selv om de begge har det samme utgangspunktet med en slags frittstående og sammenhengende skjerm foran. Begge har også et bærekraftige interiør hvor det er brukt materialer som for eksempel resirkulerte plastflasker.

- Annonse -

Men rent teknisk slektes de altså på hverandre, og begge kommer både som firehjulstrekk og bakhjulstrekk og kan stort sett skilte med de samme batteripakkene, ytelser samt andre tekniske løsninger.

Slik blir det selvsagt når begge bruker samme utgangspunkt, men vi snakker langt fra om noen tvillinger her. Det er to forskjellige merker og to forskjellige elbiler.

Kia avslørte i forrige uke sine priser på EV6, som kommer i tre utgaver. Den billigste kalt EV6 Exclusive starter på 469.900 kroner, mens topputgaven EV6 GT som først kommer i 4. kvartal neste år har en startpris på 599.900 kroner.

Hyundai har nå klar sine priser på Ioniq 5, som åpner sitt ordinære salg 3. mai. Ioniq 5 lanseres fra start med full utstyrspakke som standard, stor batteripakke, og valget mellom bak- og firehjulstrekk.

- Annonse -

‒ Ioniq 5 kommer fra start med Premium utstyrsnivå som standard, og Long Range-batteripakken. Kundene kan velge mellom bak- og firehjulstrekk, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Den kommende elbilen er 4,64 meter lang, 1,89 bred og har en akselavstand på 3 meter.

‒ Dette er en stor familiebil i det typiske familie-SUV, eller crossoversegmentet. Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin smarte utforming og enorme akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier Knudsen.

Premium betyr at Hyundai satser frisk ut fra startblokken, for dette er toppnivået til merket. Det meste er altså inkludert, og det eneste som er mulig å hake utover det som er i pakken er 20-tommers felger (19 tommer standard) og et heldekkende Vision Roof-glasstak.

Hyundai Norge sier at Standard Range-batteripakke lanseres på et senere tidspunkt.

‒ Ioniq 5 byr på banebrytende plassutnyttelse, nyskapende teknologi og en rekke helt nye utstyrselementer. Blant annet har bilen et augmented reality (utvidet virkelighet) head-up display på hele 44 tommer, så vel som våre helt nye og fantastisk komfortable avslapningsseter som kan legges tilbake til en nullgravitasjonsposisjon. I tillegg er bilen naturligvis utstyrt med det aller siste av aktive førerassistent- og sikkerhetssystemer, så vel som omfattende lyddemping og komfortelementer som lydanlegg fra Bose, sier Knudsen, og legger til:

‒ Alt er naturligvis inkludert i Premium utstyrsnivå, og med prisene vi presenterer tilbyr vi en meget konkurransedyktig nestegenerasjonselbil i Ioniq 5.

Og tilfeldig eller ikke, Hyundai har presset inngangsprisen rett under Kia EV6. For dette er prisene før levering.

  • Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner
  • Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner
  • 20-tommer lettmetallfelger: 5.000 kroner
  • Vision Roof: 15.000 kroner

I likhet med Kia EV6 vil også Hyundai inkludere et 12 måneders Ionity-abonnement i prisen til Ioniq 5, noe som gjør at de fullt ut kan utnytte 800 volt ladeteknologi til kun 1,65 kroner per kW (priser april 2021). Dette abonnementet er en del av Charge MyHyundai, og gir rabatterte ladepriser i hele Europa.

Salget åpner førstkommende mandag, men markerer faktisk ikke starten for den nye elbilserien til Hyundai kalt Ioniq. De har nemlig kjørt en salgs førpremiere med spesialversjonen Ioniq 5 Project 45 i fem europeiske land, hvor Norge stakk av med hele 42 prosent av de 3.000 bilene som var tilgjengelig. I Norge kunne Hyundai melde om ville tilstander, og det tok «bare minutter» ifølge importøren før alle bilene var solgt.

Nå får altså alle de som eventuelt ikke fikk napp første gang en ny mulighet, og her er bilder av den kommende elbilen Ioniq 5:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her