Nå selger Huawei også biler

Ikke bare samarbeider den kinesiske mobilprodusenten med Seres, men nå selger de også en bilmodell i sine egne butikker.


Vi ser stadig at teknologigiganter inngår nære samarbeid med bilprodusenter, og grunnen er selvsagt at en elbil ikke bare skal være en elektrisk bil ‒ den skal også være et rullende teknologisenter.

Google leverer for eksempel inngående løsninger til Volvo og Polestar, Apple leter etter partnere for å lage elbiler og Lamborghini er oppsiktsvekkende nok det første merket til å implementere Amazon Alexa i sine sportsbiler.

Og ja, den store Samsung-gruppen etablerte allerede i 1994 Samsung Motors, som nå heter Renault Samsung og er under ledelse av det franske merket.

I Kina har også Huawei ambisjoner som strekker seg langt inn i bilindustrien, og i verdens mest folkerike land står nok nye merker i kø for å samarbeide med den globale giganten. Og de har nå valgt en partner.

Seres er et kinesiskeid bilmerke grunnlagt i California i 2016, og dette er altså merket som en av Teslas grunnleggere etablerte som SF Motors. For nei, det var ikke Elon Musk som sto bak Tesla, men det var Martin Eberhard og Marc Tarpenning som grunnla merket i 2003. Eberhard var administrerende direktør fram til investor Musk utmanøvrerte han i 2008.

Gledelig nok syns Eberhards Seres at Norge er et så viktig marked at den aller første europeiske importkontrakten ble signert med den norske Gill Gruppen i fjor.

Og Seres er helt klart et spennende merke, og modellen SF5 bør være konkurransedyktig så det holder med 4x4 og en oppgitt rekkevidde i den spandable NEDC-standarden på 525 kilometer.

Det er også en versjon kalt EVR, noe som står for Electric Vehicle Range Extender. Her benytter bilen en bensinmotor som rekkeviddeforlenger, og rekkevidden spretter opp til over 1.000 kilometer.

Faktisk er denne så spennende at Huawei selv skal selge en «Huawei-utgave» i Kina, noe som kanskje ikke er så rart. For de har hatt mer enn en finger med i utviklingen av bilen.

Huaweis teknologiske bidrag inkluderer blant annet noe som heter Huawei DriveOne, og dette er en interessant greie. Dette systemet kombinerer en rekke andre drivenhetsystemer i en kompakt enhet, og resultatet er noe de har kalt «Three-in-One Electric drive». Det er dette systemet som sørger for en utvidet rekkevidde på EVR, og resultatet er en bil med 180 kilometer elektrisk rekkevidde og 1.000 kilometer i utvidet rekkevidde-modus. Og ja, 0-100 km/t på 4,7 sekunder.

Men det er langt fra alt Huawei har bidratt med.

Seres SF5 skal også komme med Huawei HiCar som er et smartskjerm-system for biler som skal fungere sømløst med smarttelefoner. Systemet åpner blant annet for at apper som brukes på mobilen kan flyttes over til bilens dashbord ved et enkelt tastetrykk, og faktisk også litt det motsatte.

Det blir nemlig mulig å styre andre smartenheter fra bilen, noe som er veldig praktisk om man for eksempel har et smarthjem. Så ikke bare kan du jekke opp varmen i bilen, men også i hjemmet.

Huawei har også hatt en finger med i utviklingen av bilens lydanlegg, hvor de 11 lydenhetene er tunet av Huawei Sound-lydingeniører.

En annen funksjon som Huawei har bidratt med, er bil-til-bil-lading. Det betyr at du kan overføre strøm fra et kjøretøy til et annet, noe som også er mulig med reversert lading-funksjonen på Huaweis mobiler.

Og på toppen av alt dette skal altså Huawei også selge Seres SF5 i deres flaggskip-forretninger og på nettet. Vi fant Huaweis kinesiske nettbutikk, og der poppet Seres SF5 opp ganske så kjapt.

Slik så det ut:

Huawei startet salget av «Cyrus Huawei Smart Selection SF5» tidligere i uka, og administrerende direktør i Huawei Consumer Business Group tror dette er et veiskille.

– Denne spennende kunngjøringen setter en ny presedens, både for forbrukerelektronikk-industrien og for elbil-industrien. I framtiden vil vi ikke bare tilby ledende, smarte billøsninger for å hjelpe partnere med å bygge bedre intelligente biler, men også hjelpe dem med å selge disse kjøretøyene gjennom vårt detaljhandelsnettverk over hele Kina, sa Richard Yu under lanseringen.

Seres SF5 kommer altså også som en ren elbil som kanskje er mest aktuell i Norge. Og med en touch av Tesla-arv bør denne også innfri de mer kresne kundene, for dette er en sportslig SUV med 684 hestekrefter og et dreiemoment på 1.040 Nm. 0-100 km/t fyker unna på sportsbilaktige 3,5 sekunder, mens toppfarten er på 250 km/t.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter