Elektriske Opel Manta «snakker» til deg

Opel har gitt elektriske Manta en smart grill som «snakker» til deg. Sjekk selv.


For den nye generasjonen er Opel Manta GSe ElektroMOD en helt ny bil med et ganske så unikt design, men for de litt eldre er dette et gjensyn med en av de legendariske modellene på 1970- og 80-tallet.

Opel har nemlig tatt en gammel og ganske så ikonisk modell og gjort den om til en moderne bil, noe som er kalt restomods på fagspråket.

Men for å sikre seg at Mantaen også er levedyktig inn i det utslippsfrie framtiden har Opel gjort denne om til en elbil, og den byr dermed på et annet uttrykk ‒ elektromods.

Opel har kalt den nye utgaven for Manta GSe ElektroMOD, hvor altså den 4-sylindrede bensinmotoren er erstattet med en elektromotor. Bokstaven «e» i GSe har for anledningen byttet betydning fra «einspritzung» til «elektrisk».

Den er altså først og fremst inspirert av de game Manta-modellen, noe faktisk mange av de kommende bilene til Opel vil være. For da Manta rundet 50 år i fjor feiret Opel med å viser fram et nytt «visir» inspirert nettopp av jubilanten, og dette kalt Vizor-designet har som mantra om å ta «cooling til cool».

Med det tenker altså Opel at elbiler uten en forbrenningsmotor ikke trenger en grill til å kjøle ned motoren, så de vil heller lage en kul front.

Og kul er absolutt fronten til den elektriske Manta-modellen, faktisk så mye at den mer enn gjerne hilser på deg.

Sjekk denne videoen:

Fronten av elbilen kan altså vise informasjon via en stor LED-skjerm, og i dette tilfelle er budskapet følgende: «My German heart has been ELEKTRified», etterfulgt av «I am on a zero e-mission» og til slutt «I am an ElektroMOD», før en silhuett av Manta-skaten (djevelskate) glir over displayet.

‒ Manta GSe ElektroMOD er et resultat av et samarbeid mellom 3D-eksperter, ingeniører, teknikere, mekanikere og produkteksperter, sier Pierre-Olivier Garcia som er global designleder hos Opel.

‒ Alle elsker biler og liker å utvikle ting videre. Med Manta GSe bygger vi en bro mellom Opel-tradisjoner og veien mot en bærekraftig framtid. Det å mikse fortid med det moderne er ekstremt fascinerende.

Men alt med den elektriske Manta-modellen handler faktisk ikke bare om den ikoniske bilen som kom på 1970-tallet, men også en elbil Opel viste fram på samme tid. For tyskerne var svært tidlig på den elektriske ballen.

I 1971 kunne Opel presentere Opel Elektro GT, en særs framtidsrettet elbil som brøt seks elektriske verdensrekorder og hadde en imponerende toppfart på 188 km/t. Bilen hadde to elmotorer som produserte 120 hk, og i en konstant fart på 100 km/t var rekkevidden på 44 kilometer.

Denne hedres altså i navnet ElektroMOD.

En annen arv finner vi på innsiden av nye Manta, nemlig den heldigitale cockpiten som drar med seg det sportslige som de opprinnelige GSe-modellene brakte ut til de store massene.

Og de som tror at det var pampene på toppen av Opel-hierarkiet som kom opp med den geniale ideen om å gi Mantaen et nytt liv, må tro om igjen.

Gjengen bak bilen søkte etter nye prosjekter som kunne gi bærekraftige løsninger, og bestemte seg for å bla i den omfattende Opel-historien. Det førte dem til et Opel-museum, hvor de fant et passende objekt i den klassiske Mantaen.

Heldigvis er også Opel-ledelsen glade i gamle biler, så med bred støtte fra toppen gikk ElektroMOD-prosjektet fra en særdeles god idé til et ekte prosjekt.

Og akkurat nå finpusses detaljene og løsningene til Opel Manta GSe ElektroMOD, før den tilnærmet ferdige bilen med alle sine detaljer skal vises fram 19. mai.

Her er bilder av det «snakkende» visiret til en Opel Manta i elektrisk drakt:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter