Audi viser elbil med over 700 km rekkevidde

Audi A6 e-tron concept gir oss en smakebit på PPE-plattformen, og denne blir svært sentral når Audi skal bygge nye elbiler både i B-, C- og D-segmentet.


Hvem skulle tro at en modell fra 1968 skulle lede an i elbilutviklingen? For det gjør den nå.

Audi 100 var en svært viktig bil for Audi helt fram til 1994, og da overtok Audi A6 stafettpinnen. Først som sedan, deretter som Avant, allroad og Sportback i form av A7. Og den viste også vei innen elektrifisering.

En hybridversjon ble avduket i 2011, og i 2019 kom den ladbare hybriden Audi A6 TFSIe med en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

Nå viser modellen vei inn i framtidens elbilrevolusjon i form av et konsept kalt A6 e-tron. For denne byr på en svært viktig detalj ‒ plattformen den er laget på.

PPE er laget av Audi selv i samarbeid med blant andre Porsche, og det er to viktige ting med denne.

For det første er den så fleksibel at den kan lage både sedaner og SUV-modeller uten at batteripakken må redesignes, og det åpner også for de fleste størrelsene ‒ for Audis del har de planlagt modeller fra B- til D-segmentet på PPE.

For det andre er PPE designet for 800 volt, noe som er svært viktig når det kommer til ladehastighet. Audi A6 e-tron concept åpner for en ladehastighet på 270 kW, og det gir imponerende tall. 10 minutter med lading fyller på med 300 kilometer rekkevidde, og 5-80 prosent lading går unna på 25 minutter.

Dette er ganske imponerende, for PPE er designet på en måte som gjør at Audi har kunnet plassere et batteri på hele 100 kW i A6 e-tron. Og ja, det og det aerodynamiske designet og andre smarte løsninger gjør at bilen skal kunne rulle over 700 kilometer før den må lades.

Audi er som kjent godt i gang med elbilsatsingen, og har kommet med både Audi e-tron, e-tron Sportback og e-tron GT ‒ basert på en arkitektur laget sammen med Porsche.

Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron har også gjennomført sine premiere, og nå snakker vi om elbiler på verdens mest kjente plattform ‒ Volkswagen-gruppens MEB som inkluderer elbiler som Volkswagen ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq iV og Cupra Born. I tillegg har de lansert Audi Q2 L e-tron for det kinesiske markedet.

Men nå handler det altså om Premium Platform Electric, og den første produksjonsbilen basert på det modulære systemet kommer i løpet av første halvdel av 2022. Og skal vi måle etter A6 e-tron concept er det bare å glede seg.

Det første man legger merke til med A6 e-tron concept er de aerodynamiske linjene. I utgangspunktet gjør PPE det mulig å flytte for- og bakhjulene langt fra hverandre og kutte ned overhenget både foran og bak, og dette gir selvsagt enda mer innvendig plass.

Audi har fulgt opp med å gi konseptet svært runde og aerodynamiske linjer, og bilen minner svært lite om dagens A6. Faktisk er det eneste de har til felles navnet og størrelse, A6 e-tron er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,44 meter høy ‒ ganske så likt en A6.

Designerne kaller bilen for en fastback, og den coupélignende formen og de runde linjene er der for en viktig grunn ‒ aerodynamikk.

Tilbake i de glade dagene til Audi 100 var bilen verdensledende når det kom til aerodynamikk, og satte blant annet rekord med en cW-verdi på bare 0,30. Den nye utgaven er selvsagt langt bedre enn dette, og kan skilte med imponerende 0,22. Det er helt oppe blant de aller beste.

En annen ting Audi A6 e-tron concept brøyter vei for er utnyttelse av ny lysteknologi, som Digital Matrix LED og digital OLED-teknologi.

Her har blant annet Audi bygd inn tre små LED-projektorer på sidene, noe som gjør bakken til et aldri så lite diskotekgulv når dørene åpnes ‒ små, utvidede dynamiske lyseffekter hilser nemlig bilistene velkommen på sitt eget språk. Under premieren i Shanghai er denne selvsagt med kinesiske tegn.

Men det er ikke bare moro og gimmick som gjelder for disse lysene, for de åpner også for små advarselssymboler på bakken ‒ som for eksempel advare syklister om at bildøren er i ferd med å åpnes. En annen viktig greie er at ytterligere fire LED-projektorer integrert i hjørnene lager blinklys-visninger, noe som jo er ganske så kult.

Men det er en enda kulere egenskap med disse.

Digital Matrix LED frontlykter er så glassklare at de nesten oppnår filmkvalitet, ifølge Audi. Så om en Audi A6 e-tron-concept parkeres foran en vegg for eksempel for å lade, kan de foran i bilen bruke tiden på å spille et videospill som er projisert på veggen.

Så i stedet for en liten skjerm i cockpiten, vil spillet virtuelle landskap projiseres på veggen i et gedigent format via Digital Matrix LED-frontlykter. Spillerne kan også stå ved siden av eller rett foran bilen for å få en spesielt god utsikt over spillet, som altså er flere meter bredt. For her brukes mobilen, og Audi har like godt fått utviklet et eget spill for Audi A6 e-tron concept.

Bak kan A6 e-tron skryte av ny generasjon digitale OLED-elementer i en kontinuerlig lysstripe, og dette fungerer som et display. Her er det altså mulig å lage en nesten ubegrensede variasjoner av digitale lyssignaturer og dynamiske lysdisplayer, tilpasset kundens personlige smak.

Og spesielt i mørket bør OLED lyse opp natten, for det dynamiske lysshowet kommer ikke lenger bare i to dimensjoner, men her er det 3D-effekt.

Selvsagt fungerer også lysene til det de er laget for, å lyse opp landskapet og for å bli sett. Frontlyktene skal intelligent tilpasse seg trafikksituasjonen, været og omgivelsene, samt kommunisere med andre trafikanter. Og bak kan altså de digitale OLED-baklysene heve sikkerhetsnivået enda et hakk.

Lysteknologien og lyktene åpner også for å informasjon til andre trafikanter med visuelle signaler, akkurat som Mercedes har vist oss tidligere.

Audi A6 e-tron concept er en ekte quattro med to elmotorer, og totalt kan den by på 470 hk. Audi sier at «vanlige» utgaver skal klare 0-100 km/t på under sju sekunder, mens topputgavene som en A6 e-tron concept gjør sprinten på langt under 4 sekunder.

Og som vi kan se av bildene under ser jo bilen som fører arven til Audi 100 inn i framtiden ganske så sportslig ut, og denne kunne nok mange tenkt seg å ha parkert i oppkjørselen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter