- Annonse -
HjemNyheterSlik «ser» lysene rundt svingen

Slik «ser» lysene rundt svingen

Ny teknologi koblet til navigasjon gjør lyktene så smarte at de lyser opp svingen. Se video.

Lys har vært viktig for bilene siden Karl Benz utstyrte sin automobil med en lanterne hvor stearinlys sørget for lyset, og nå handler det om LED-lys i alle mulig former og benevnelser.

- Annonse -

Lyktene til det kommende elbilflaggskipet Mercedes EQS har for eksempel en teknologi kalt Digital Light, og her består en lykt av intet mindre enn 1,3 million mikrospeil. Totalt byr altså de to frontlyktene til EQS på utrolige 2,6 millioner bittesmå speil.

Dette åpner for at EQS også kan vises symboler på veien foran, for eksempel et snøsymbol som skal advare andre bilister om at de kommer til et glatt område.

Ford har også på gang noen frontlykter som er hakket mer avansert enn de vi kjenner i dag, såkalte prediktive frontlys. Altså lys som skal forutse hvor bilene har tenkt å svinge, og dermed lyse opp områdene rundt svingen.

Dette har Ford jobbet med i mange år, og kunne i 2018 vise fram en ny Focus med noen lykter som leste veiskiltingen og veimarkering og deretter brukte denne formasjonen til å lyse opp veien. Dette var kalt Adaptive Front Lighting System, og her var kamera et nøkkelelement.

- Annonse -

Nå handler det om GPS-navigering og ny avansert teknologi, og sammen er dette nå blitt så nøyaktig at systemet vet ned til meteren hvor bilen er. Så nøyaktig må det også være når morgendagens selvkjørende biler kommer, for i slike må datamaskinene vite nærmest på millimeteren hvor bilene befinner seg.

Ford Research and Advanced Engineering Europe har altså utnyttet nye løsninger og teknologi til å lage et prediktivt frontlyssystem som benytter sanntidsdata, og som dermed vet hvor bilen har tenkt å kjøre. Dermed skjønner systemet også når det kommer en sving, og gir beskjed til frontlysene om hvor de skal lyse.

Prediktive lys til venstre, vanlig til høyre.

Dette fungerer slik at en algoritme beregner bilens bane og hastighet for å proaktivt justere retningen på frontlysene, og dette gir optimal lysdekning av svinger, kryss og til og med farer som lurer rundt hjørnet, ifølge Ford.

Om bilen kjører på en veistrekning der lokaliseringsdata ikke er tilgjengelig, vil systemet fungere gjennom kamera-teknologi til posisjonsdataene er på plass igjen.

- Annonse -

‒ Den prediktive lysteknologien vi utvikler nå betyr at en dag kan man kjøre i mørket bare ved å følge etter frontlysene, sier lysingeniør Michael Koherr hos Ford Europe.

‒ Dette nye kart- og stedsbaserte systemet er neste trinn i vår søken for å gjøre kjøring om natten like stressfritt som det er om dagen.

Ford forteller oss ikke bare om systemet, men viser det mer enn gjerne også fram.

Så her får du en sniktitt på hvordan smarte lys i framtiden vil lyse opp svingene, og dette hadde jo vært særdeles greit under det mørke vinterhalvåret her i Norge.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her