Færre dør i trafikken, men fortsatt blir mange hardt skadd

Etter årets fire første måneder er det en markant nedgang i antall dødsulykker, men fortsatt blir mange hardt skadd i trafikken.


Foreløpig tall fra Statens vegvesen viser at fire personer mistet livet på norske veier i april, en liten nedgang fra april 2020 hvor seks mistet livet. Om trenden fortsetter vil 2021 bli et nytt rekordår, for så langt har 18 personer mistet livet på norske veier ‒ 12 færre enn på samme periode i rekordåret 2020 hvor totalt 95 mennesker omkom i trafikkulykker.

‒ Selv om tallene så langt i 2021 viser lavere ulykkestall enn året før, skyldes dette ofte naturlige svingninger. Det er altfor tidlig å si om dette er en varig utvikling, og vi må fortsette å oppfordre alle til å opptre hensynsfullt og oppmerksomt i trafikken. Det å holde farten nede og kjøre rusfritt, er også grunnleggende viktig, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Statens vegvesen er da heller ikke sikker på hvorfor dødstallene fortsetter å synke, for selv om det er rekordfå omkomne blir fortsatt mange hardt skadd.

— Vi har dessverre ikke sett den samme positive utviklingen for antallet hardt skadde i trafikken. Her ligger vi etter i forhold til ambisjonen vi har satt oss, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

En grunn til at færre har omkommet kan være at det er mindre trafikk på veiene grunnet korona-restriksjoner, men Vegvesenet er usikre på hvordan dette påvirker ulykkesstatistikken. 

— Vi vet foreløpig ikke nok om sammenhengen mellom lavere trafikktall og ulykkene på veiene i koronaåret. Ser man utelukkende på drepte, virker sammenhengen åpenbar, men vi ser ikke den samme positive utviklingen på antallet hardt skadde. Derfor er det for tidlig å konkludere, fastslår Ranes.

I april viser de foreløpige tallene at to mistet livet i Innlandet, én i Viken og én i Rogaland, og dette var tre menn og en gutt. I april kom også årets første dødsulykke på MC.

‒ Spesielt sommermånedene er tradisjonelt ulykkesutsatte for MC-førere. 15 personer omkom på MC i juni, juli og august i fjor. Det er derfor viktig at alle som skal kjøre motorsykkel i sommer, sørger for å oppdatere ferdighetene sine og jobbe med å skaffe seg gode sikkerhetsmarginer både i kurver og i veikryss, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

Så langt i år er Viken og Troms og Finnmark hardest rammet, med fire omkomne i begge fylker. I Oslo, Agder og Nordland har det ikke vært dødsulykker.

Innlandet har hatt tre dødsulykker, i Vestfold og Telemark og Trøndelag har det vært to, mens vestlandsfylkene Møre og Romsdal, Rogaland og Vestland har hatt én dødsulykke hver, melder Statens vegvesen.

— Det koster samfunnet mye at mennesker, på kort eller lang sikt, blir utelukket fra produktivt liv. Og de personlige konsekvensene er enorme. Derfor er det gode samarbeidet med andre etater og organisasjoner i arbeidet for nullvisjonen for drepte og hardt skadde i trafikken så viktig.

‒ Det er sammen, trafikantene inkludert, at vi kan oppnå fortsatt nedgang i de alvorlige trafikkulykkene, sier Guro Ranes hos Vegvesenet.

(Foto: Statens vegvesen)

Les også:

Les mer om:

Nyheter