Vi lyntestet Mercedes EQA

Vi hadde den nye Mercedes-Benz EQA i 22 timer, men rakk likevel å bli litt kjent med den. Og fikk testet den både på landevei og motorvei.


Vi hilste på Mercedes-Benz EQA da den hadde verdenspremiere, så i den saken kan du sjekke nyttig fakta om elbilen. Den testen vi har gjennomført nå er en ganske hektisk en på 22 små timer, men i sommer skal den testes ut mer inngående.

Testbilen var en kampanjemodell EQA 250 AMG Edition til 529.000 kroner levert Arendal, og 3.000 kroner billigere om du skal ha den fra Oslo. Startprisen for EQA er på 417.900 kroner.

Når du har en bil i 22 timer må man være litt effektiv, først lade til 100 prosent, så ut på 205 kilometer lang landeveistest.

Her går turen fra Grimstad, via Froland og Evje, til Kristiansand og Sørlandsparken, og Rv420 tilbake til Grimstad. Da er det aller mest 80 og 70 km/t fartsgrenser. Det går noe opp mellom Grimstad og Evje, og noe ned mellom Evje og Kristiansand. Akkurat som det er på landeveien. Tørre veier, sol, og mellom 9 og 12 grader på turen.

Dekkene og felgene ser noe elbilaktige ut selv om det står AMG på dem, og var i størrelse 235/55 R18.

Vi kjører i kjøremodus Comfort, og med cruisekontrollen i fartsgrensa i våre tester.

Den 205 km lange turen brukte EQA 48 prosent av batteriet sitt på å gjennomføre, noe som skulle tilsi en rekkevidde på 427 km under de forhold vi hadde på vår testrunde.

Når bilen oppgir et snittforbruk på 15,4 kWt/100 km så er nok det en tanke mer enn virkeligheten, for den under-rapporterer litt på hvor langt den har kjørt. Tipper 15,3 kWt/100 km er noe nærmere sannheten.

Vi tok også bilen med på vår 50/50 test med 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t hastighet. Vår 50/50-test er 71 km lang, og her brukte den 18 prosent av batteriet, noe som tilsier en rekkevidde på 394,44 km under de rådende forhold.

Tørre veier og 7-8 plussgrader.

Vi testet også forbruket fra Grimstad til Ikea med cruisekontrollen i 100 km/t, og fikk et snittforbruk på 20,5 kWt/100 km på de litt over 30 kilometerne.

Vi testet også returen, Ikea-Grimstad, som har noe lettere topografi, og fikk da et snittforbruk på 19,9 kWt/100 km. Rundt pluss 6 grader på begge de testene.

I filmen over tar vi en liten runde rundt bilen, og viser fram litt funksjoner og løsninger.

Dersom du ser på bildene fra verdenspremieren for EQA så hadde den ikke AMG-seter som denne testbilen hadde.

AMG-setene er noe mer faste i stoppen, og har mer sidestøtte, men for meg som er litt brei over baken syntes jeg vel at setene i bilen fra verdenspremieren var hakket mer komfortable for min kropp.

Det er uansett nyttig å vite om at du faktisk har en god del valgmuligheter når det gjelder setene.

Deilig å kunne justere sitteputens lengde og vinkel, her gjør man det i døra, og det var minnefunksjon for både sjåfør og passasjer foran.

Deilig AMG-ratt, og stilig med mye skinn/alcantara i førermiljøet, det oppleves som meget eksklusivt. Det er bare deilig med skikkelig materialkvalitet i interiøret!

Vi satt her en del hundre kilometer på under et døgn, og opplevde støynivået som lavt og behagelig.

Selv i Sports-modus blir ikke EQA ekstremt sprek, her er det komfort som er sentralt. Mulig den med to motorer og 4Matic som man kan bestille fra litt uti mai vil føles en del sprekere, det gleder vi oss til å finne ut av.

Cruisekontrollen i testbilen var av den avanserte typen som endrer hastighet når fartsgrensene endres, og man får beskjed om endringene som gjøres i instrumentpanelet.

Det er noen skilt med 50 eller 60 opphevet som ikke fanges opp, men den får med seg det meste. Mye baserer seg på GPS-informasjon fra Here Maps, og den er som kjent ikke helt oppdatert, det er jo sånn sett ikke bilens skyld.

Dersom man ikke har sansen for å ligge akkurat i fartsgrensa med cruisekontrollen er det mulig å stille inn ønsket avvik.

Man kan også slå av disse assistentfunksjonene i den adaptive cruisekontrollen dersom man ønsker det.

Baksetene er noe korte i sitteputen og noe lavt plassert med tanke på at voksne skal kunne sitte veldig komfortabelt her i lang tid. Plassen ser du mer om i videoklippet.

Det beste med bagasjerommet er bredden, som er på hele 104 cm på det smaleste. Det kjipeste er høyden opp til hattehylla som ikke er mer enn 35 cm, så skal man ha med seg litt blir det fort til at hattehylla forsvinner av. Dybden på 78 cm er grei nok i forhold til bilens størrelse. Man kan ha taklast på EQA, og på testbilen var det del-elektrisk hengerfeste som vises på videoklippet, her kan man trekke med seg inntil 750 kg.

Bakkeklaringen på 20 cm er meget god, men vi har ikke testet egenskapene til framhjulstrekken på glatt føre. Vi kjente likevel litt til antydning til litt spinn der framme på igangsetting på grus.

En del vil nok derfor kanskje vente til litt uti mai med å få bestilt seg en EQA med 4Matic og litt sterkere motorisering.

Mercedes-Benz lover inntil 100 kW ladehastighet for EQA, men de «lyver» litt, for den leverer mer!

Store deler av ladekurven er et godt stykke over 100 kW, og vi ladet fra 9 til 80 prosent på rett i overkant av 30 minutter med 5-6 plussgrader ute.

EQC som ladet på laderen foran oss da vi ladet EQA. Ikke vanskelig å se at de er i familie. Hurtiglading vil man stort sett bare bruke når man skal reise langt.

En EQA 250 lader du nok godt over 90 prosent hjemme mens du sover, via en ladeboks du har på veggen, stort enklere eller billigere kan man ikke fylle opp en bil.

Vi tror veldig mange kan bli godt fornøyde med EQA, selv om man kanskje ikke måker på med alt av utstyr.

De som egentlig trenger mer plass og enda mer fleksible løsninger kan like gjerne vente til EQB er på plass om ikke så altfor lenge. Vi har testet GLB, som har samme karosseri som EQB.

Både EQA og EQB bygger på samme plattform, og leverer sånn sett samme dose komfort. De ligger et merkbart hakk under GLC og EQC, men leverer likevel meget god komfort sammenlignet med mye annet på samme størrelse.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester