Hvert år tar BI tempen på de store merkevarene her i Norge gjennom Norsk kundebarometer, og her får også bilbransjen kjørt seg. Totalt var det 155 merker og selskaper med i årets barometer.
Med hjelp av Barcode Intelligence og Norstat har handelshøyskolen spurt 4.690 forbrukere hva de mener om de forskjellige selskapene, og totalt ble det gitt hele 15.978 bedriftsvurderinger.
Bilmerkene er blant de største bransjene i undersøkelsen, og her var det 10 merker som ble kundevurdert. Av disse oppnådde to merker 5 stjerner, og begge disse var også blant de 10 merkevarene som kundene var aller mest fornøyd med. Ikke verst!
Volvo Norge har aller mest grunn til å smile, for de endte på en solid 3. plass av alle de 155 med 83,5 i tilfredshet. Kun Finn.no (85,2) og Vinmonopolet (84,7) var bedre.
– Dette er først og fremst en anerkjennelse til den fantastiske innsatsen som gjøres ute hos våre forhandlere rundt om i landet, som står på hver eneste dag for å gi kundene en helt unik Volvo-opplevelse, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway.
Hun kan fortelle at kundene ikke lenger ser kun på pris, og at de jobber kontinuerlig med konseptutvikling og treningsprogrammer knyttet til kundeopplevelse gjennom alle ledd. Det betyr helt fra hovedkontoret i Göteborg, via den norske importøren ut til forhandlernettverket.
– For oss handler kundetilfredshet om å levere det som forventes, som en sømløs digital opplevelse eller et effektivt verkstedsbesøk, samtidig som vi også har evnen til å overraske kunden med noe langt utover det forventede, sier Borch.
‒ Vår suksessformel er å alltid prøve å gi kundene det lille ekstra, og denne anerkjennelsen viser at vi gjør noe riktig.
En nøkkel til å score godt på BI’s barometer og dermed ha tilfredse kunder er ifølge Borch oppfølging.
– En kunde som føler seg sett, hørt og verdsatt har større sannsynlighet for å bli fornøyd. Våre serviceteknikere gir kundene en personlig oppfølging og service som er ganske unikt i bransjen, og dette tror jeg er en viktig grunn til at Volvo oppleves som best, sier Broch.
Leder for Norsk kundebarometer mener at Volvo Norge har all grunn til å klappe seg selv på skulderen.
– Volvo kommer på 3. plass totalt og er best i bransjen «bilforhandlere» viser årets resultater fra Norsk Kundebarometer, sier Pål Silseth.
‒ Med en kundetilfredshet på 83,5 poeng, betegnes kundemassen som begeistret. Dette forteller oss at Volvo leverer i henhold til kundenes behov og forventninger.
En annen som kan klappe seg på skulderen er Toyota Norge, for det japanske merket har også en kundetilfredshet som gir 5 stjerner. Toyota endte totalt på 7. plass med 81,4, for øvrig på plassen bak Bilia (81,6).
Rett utenfor topp-10 finner vi BMW og NAF, men begge havnet rett utenfor kuttgrensen for 5 stjerner som er 80 poeng. De to endte på 79,8 og dermed 4 stjerner.
Så hvor er fjorårets mest populære nybilmerke Tesla, og den tidligere folkefavoritten Volkswagen?
Jo, Tesla er nede på 35. plass med 77,1 poeng, og det holdt iallfall til 4 stjerner. Verre gikk det for Volkswagen Norge.
Merket er nemlig det eneste av de 10 bilmerkene som scorer dårligere enn 4 stjerner, for med en score på 73,9 endte de opp med 3 stjerner og helt nede på 64. plass. De har med andre ord en jobb å gjøre om de skal opp fra dumpeplassen.
Tre merkevarer endte for øvrig opp med kun 1 stjerne på årets kundebarometer, og det var Joker (59,7), Coop Prix (59,4) og aller dårligst scoret togoperatøren Go-Ahead med 58,1. Så ja, de trenger virkelig å kjøre på nå.
Slik scoret bilmerkene på Norsk kundebarometer 2024, og her er tilfredshet først og lojalitet den andre scoren:
- Volvo 83,5 82,3
- Toyota 81,4 81,6
- BMW 79,8 79,3
- Mercedes 78,4 76,8
- Hyundai 77,9 72,3
- Skoda 77,7 73,9
- Tesla 77,1 79,2
- Audi 75,8 71,4
- Nissan 75,5 73,8
- Volkswagen 73,9 71,6
Her er topp-10 uansett bransje, og alle disse ble altså tildelt 5 stjerner:
- Finn.no 85,2
- Vinmonopolet 84,7
- Volvo 83,5
- Komplett.no 82,9
- Tibber 82,7
- Bilia 81,6
- Toyota 81,4
- OneCall 81,3
- Flytoget 81,1
- Apotek 1 80,3
Les også: