Vi mennesker er som kjent skeptisk til ting som er nytt og ukjent,
og det gjelder også selvkjørende biler. Men som kjent kjøper stadig flere nordmenn nye og moderne
biler, ikke minst i form av elbiler, og de fleste av disse kommer med selvkjørende
teknologi. Dermed venner nordmenn seg sakte men sikkert også til en slik
teknologi.
kun 36 prosent av de spurte ville sitte på en selvkjørende bil, men en lignende
undersøkelse i fjor sommer viste at dette tallet hadde økt til 42 prosent. Ikke uventet var det folk i Oslo-området som var minst
skeptisk, ettersom det er der den største elbil-revolusjonen har vært ‒ og
dermed har flere faktisk fått oppleve hva dette er for noe. Spesielt Tesla har
kommet et stykke på vei med en slik teknologi, og de er det jo som kjent flest
av i Oslo-området. Men resten av landet var altså ganske så lunken til slike
biler. Nå viser nye tall fra NAFs Trafikantbarometer at mange
fortsatt er skeptiske, og 48 prosent av de som svarte sier at de ikke vil sitte
på en bil som kjører av seg selv. ‒ Folk er nok usikre på hvordan dette vil fungere i praksis
og om det vil være trygt. De som tester ut selvkjøring i dag har en jobb å
gjøre for å sikre at teknologien er til å stole på. Men selvkjøring kan på sikt
bety nye muligheter for de som ikke kan kjøre selv, og åpne for nye former for
mobilitet, sier Nils Sødal, Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Heller ikke overraskende viser undersøkelse at det er de som faktisk har kjørt biler med noe selvkjørende teknologi som er minst skeptiske. For mens de som eier bensin- og dieselbiler svarer 51
prosent at de ikke kan tenke seg å sitte på en selvkjørende bil, er det kun 34
prosent av de som kjører en nullutslippsbil som svarer det samme.
selvkjørende biler, men undersøkelsen sier ikke noe om hvilke biler disse
normalt sitter i passasjersetet til. 37 prosent av de uten biler er svært enig
eller enig i at de ville sittet på en selvkjørende bil, mens tallet for de med
nullutslippsbiler er 36 prosent. Det finnes per i dag ikke fullstendig selvkjørende biler, men slike vil komme på 2020-tallet. De moderne bilene vi kjenner i dag er på nivå 2 på en skala som går til 5, og noen er også i nærheten av nivå 3. Her har turdelingsselskapet Cruise sluppet et bilde som viser hvordan innsiden ser ut til en selvkjørende bil, og ser du hva som mangler? Nivå 2 betyr at bilene har noen automatiserte funksjoner,
som styring, akselerasjon og bremsing, men føreren må være involvert i kjøringen
hele tiden. Nivå 3 øker denne automatikken enda et hakk, men fortsatt må det
være en fører på plass som overvåker det hele. Men det er først på nivå 4 vi snakker om fullstendig
selvkjørende biler, og det er slike biler man tenker på når man for eksempel snakker
om selvkjørende taxier som kan plukke deg opp.
hadde utviklet en plattform som befant seg på nivå 4, og nylig viste sørkoreanske
Mando fram en bil som også taklet svært trafikkerte sentrumsgater i byen Pangyo. At vi nærmer oss slike biler viser Toyota, som akkurat har
startet en helt ny test på åpne veier i Brussel. Der skal en selvkjørende Lexus
LS kjøre rundt i urbane strøk i sentrum i de neste 13 månedene, og de har valgt
den belgiske byen ettersom det er en kulturell smeltedigel med borgere fra 184
nasjoner. Dermed kan de kartlegge alle mulige situasjoner som involverer myke trafikanter, og på den måte skal de utvikle nær 100 prosent sikre selvkjørende biler. Men før slike selvkjørende biler kan slippes helt løs med
det være et lovverk på plass, og fortsatt er det uklart hvem som for eksempel bør
være ansvarlig om slike biler er involvert i en ulykke. Nivå 5 betyr at de selvkjørende bilene er så intelligente at
de kan ta seg fram hvor som helst under hvilke som helst forhold, noe som betyr
at bilen kan frakte deg til hytta via en kjerrevei også i den verste snøstormen. Så får tiden vise om folk faktisk tør å sitte på slike biler. Les også: