Fullførte rally etter 112 år!

Verdens kuleste rally har hatt et stort spøkelse, og etter 112 år kan det endelig hvile. Se video fra det fantastiske løpet og ikke minst masse bilder av noen utrolige flotte og klassiske biler.


Hørt om rallyløpet Peking - Paris? Nei, det er kanskje ikke like
kjent som for eksempel Dakar-rallyet, men det er mye, mye kulere.

Løpet starter altså i Peking, nå kjent som Beijing, og varer
i hele 36 dager. For målet befinner seg hele 6 tidssoner og 13.680 kilometer
unna, nemlig i den franske hovedstaden Paris.

Bare strekningen er mer enn nok til å gi løpet et klassisk
stempel, men det som gjør rallyet til så utrolig spesielt er at bilene må være
produsert før 1976 for å kunne delta. Og det gjør sitt til at man finner noen svært
så unike biler i startoppstillingen.

Men la oss spole tilbake til begynnelsen.

I årene rundt 1900-tallet var det vanlig at avisene lanserte utfordringer for rett og slett å skape noe de kunne skrive om, og i 1903 ble for eksempel sykkelrittet Tour de France etablert av en fransk avis.

I 1907 kom Paris-avisen Le Matin med en noe spesiell utfordring:

«Hva som må bevises i dag er at så lenge en mann har en bil,
kan han gjøre alt og reise overalt. Er det noen som denne sommeren tar
utfordring om å kjøre fra Peking til Paris med en automobil?».

Det var det selvsagt, og de ble enige om en premie også. En
magnumflaske med champagne!!!

40 biler meldte seg på, men kun fem av disse endte opp på
startstreken i det som den gang het Peking. Arrangørene avlyste det hele, men
de fem som allerede var på plass i Kina lot seg ikke stoppe av den grunn.

Den italienske greven Scipione Borghese vant løpet, og fire
av de fem kom til mål. Men dessverre ikke franske Auguste Pons, og han kommer
vi tilbake til.

I 1990 gjorde rallyet comeback, og denne gang gikk det fra
London til Beijing.

Deretter er det blitt arrangert i 1997, 2005, 2007 og 2013,
og nå altså for 7. gang i 2019.

Årets løp startet altså i Kina, og var deretter innom
Mongolia, Russland, Kasakhstan, Russland, Finland, Estland, Latvia, Litauen,
Polen, Tyskland, Nederland, Belgia og til slutt inn i Frankrike. Deltakerne var
altså innom 13 land på sin tur til Paris, og i snitt kjørte de rundt 500
kilometer hver dag.

Og de klassiske bilene på startstreken overgikk ethvert
bilmuseum med god margin, for det er ikke måte på hva slags biler det var blant
de 120 startende.

Klassiske modeller fra Volvo, Bentley, Mercedes, Porsche,
Ford, Alfa Romeo, ja, du skjønner tegningen, var på plass i Beijing.

Og vinneren tok kanskje, og nå tar vi faktisk ikke for hardt i, tidenes mest fortjent seier uansett konkurranse. For etter 13.680 kilometer kunne Gerry Crown og Matt Bryson krones som vinnere med kun et par minutters margin, og duoen rattet en 1974-modelll Leyland P76.

Det australske paret har vunnet to tidligere utgaver, og tok
altså en god, gammeldags trippel.

Og gammel er stikkordet her.

For Crown er mildt sagt en veteran, for den usedvanlig spreke mannen er faktisk 87 år gammel. Tro det eller ei!

‒ Dette var den hardeste seieren, men også veldig gledelig.
Men det vi virkelig trenger nå i rallyet er flere 87-åringer som kan holde meg
med selskap, sa Crown.

Mannen som altså må være blant tidenes mest fortjente vinnere.

Det var også en klassisk klasse for de virkelig gamle bilene, og den vant Graham og Marina Goodwin i en Bentley Super Sports fra 1925.

Men det er par stykker som også fortjener både priser og all
heder det er mulig å gi.

Vi snakket om Pons, den eneste som ikke kom seg i mål i
1907.

Han deltok nemlig med en trehjuling, og i år hadde duoen Anton
Gonnissen og Herman Gelan som mål å fullføre det Pons ikke klarte på sin Contal-modell.

De to stilte opp med Contal Mototri fra 1907, og Gonnissen,
en tidligere Dakar-deltaker, var glad de klarte å fullføre de Pons startet på.

‒ August Pons feilet i 1907, og det var et hull å fylle. I dag har vi skrevet historie, og spøkelset til AP kan endelig hvile etter 112 år, sa den belgiske mannen.

Lagkamerat Gelan hadde uten tvil den mest utsatte posisjonen
av de 240 deltakerne, for han måtte faktisk sitte i setet helt i fronten på trehjulingen.
Men han hadde i det minste den beste utsikten av dem alle.

To andre som bør få en slags slitepris er Mitch Gross og Christopher
Rolph, som etter alle solemerker satte en ny verdensrekord i løpet.

De to bestemte seg nemlig å stille til start med en White MM Pullman fra 1910. Det høres kanskje ikke så imponerende ut ettersom Gonnissen og Gelan deltok med en trehjuling, men vi snakker her om en dampdrevet bil. Jepp.

Så om ikke det å kjøre rundt halve kloden med en 109 år
gammel bil er utfordrende nok, så er det nok dobbelt så vanskelig når bilen har
en dampmotor.

‒ Vi satte verdensrekord for dampdrevne biler (i kjørelengde),
men måtte bygge om motoren hele tre ganger på veien. Vi gikk nesten tom for
brannslokkere, men ved hjelp av et glimrende støtteapparat klarte vi det, sa
Gross.

Gratulerer til både dem og alle de andre, for bare det å få
være med på verdens kuleste rally er en seier i seg selv.

Her kan du se en kortfilm som følger løpet fra start til
mål, og den er absolutt verd å få med seg.

Under kortfilmen følger en bildeserie, så husk å sjekk ut
alle de flottene bilene som var med også.

Her er bildeserien:

Les også:

Les mer om:

Nyheter