Annonse
Hjem Nyheter Miljøvennlig dieselbil blir enda grønnere

Miljøvennlig dieselbil blir enda grønnere

Mercedes dunker til med en ladbar versjon av C-klasse, som allerede har en dieselmotor som slipper ut svært få giftige stoffer.

Sent i forrige uke publiserte Green NCAP resultatene fra den andre runden av tester de har gjennomført, og ganske så oppsiktsvekkende var det en dieselbil som kopierte elbilen Nissan Leaf når det kommer til utslipp.

Green NCAP har nemlig en kategori som måler utslippene av skadelige gasser og partikler ut av eksosrøret, og elbiler som ikke slipper ut eksos får selvsagt toppscoren på 10 poeng. Noe altså elbilen Nissan Leaf fikk i den ferske testrunden.

Men forbausende nok var det også en dieselbil som oppnådde toppscore på dette feltet, mer bestemt Mercedes-Benz C 220d 4Matic. Dette er den aller første bilen utenom elbilene som får 10 poeng i «Clean Air»-kategorien, og viser altså at slike biler ikke trenger å være noen lokale miljøverstinger.

Tilfeldig eller ikke, dagen etter testresultatene annonserte Mercedes at den nye C-klasse dieselhybriden er salgsklar.

Saken fortsetter under Annonsen

Også denne har Mercedes-motoren OM 654, men dieselhybriden har en større versjon enn C 220 ettersom det er 2.0-literen som er plassert under panseret på C 300 i motsetning til 1.6-liter i den mindre søsteren.

Så vi snakker altså ikke om en helt identisk motor, men det er uansett en effektiv en.

Det tyske merket har tidligere tilbydd en dieselhybrid av C-klasse, men den forsvant fra markedet da Mercedes introduserte oppgarderte modeller i fjor.

Men nå gjør den altså comeback.

‒ Ladbare C-Klasse var lenge en av våre største salgssuksesser. Endelig er den tilbake og ved å kombinere eldrift med vår mest effektive dieselmotor kan vi tilby det beste fra to verdener; lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Mercedes knaller til med hybrider både for sedanutgaven C 300 de og stasjonsvognen C 300 de T, og begge er selvsagt basert på den nye C-klasse med både nye former og ny teknologi.

Og det er mer enn drivstoffbesparelser å hente ved å gå for en ladbare hybrid, for Mercedes prøver å stimulere til salg av disse ved å løfte ekstrautstyr over til standard-listen til de-modellene. Kundene får altså utstyr som Avantgarde eksteriør, LED High Performance-lys, 9-trinns automatgir, ryggekamera, elektrisk bakluke og forvarming/-kjøling inkludert i prisen.

Men den store fordelen med ladbare hybrider er som kjent at det er mulig å kjøre disse på ren strøm ganske mange kilometer.

Nye C 300 de har fått mer enn doblet batterikapasiteten, fra 6,4 kWt til 13,5 kWh ‒ og det uten å ta opp mer plass. Og utviklingen har også sørget for å øke ladekapasiteten, som har gått fra 3,6 kW til 7,4 kW.

Det bidrar til å senke ladetid fra 10 til 100 prosent til ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Er batteriene fulladet er det mulig å kjøre 55 kilometer på strøm med C 300 de og 53 kilometer med C 300 de T, noe betyr at de funker som rene elbiler på kortere turer. Snittforbruket er da også oppgitt til kun 0,14-0,16 liter per mil.

Under panseret finner vi en 2.0-liters motor med 194 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm, mens den totale systemeffekten inkludert elmotor er på 306 hestekrefter og 700 Nm.

Dette gjør disse to C-klasse-modellene ganske kvikke, og sedanen når 100 km/t på 5,6 sekunder og stasjonsvognen på 5,7 sekunder.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t, mens den elektriske toppfarten er satt til «over 130 km/t».

Den norske importøren har også satt pris på de to modellene som kommer i oktober, og C 300 de starter på 474.000 kroner og C 300 de T på 487.000 kroner.

Her er flere bilder:

Les også:

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker