Nissan viser elbil-konsept


Nyheten om at Nissan lanserer to nye Leaf-varianter har knapt lagt seg før de viser fram nok en elbil, denne gang framtidskonseptet IMs. Se video.

I 2017 viste Nissan fram en konseptmodell de kalte IMx, og dette var en elektrisk SUV som var laget på den nyeste elektriske plattformen til produsenten. Bilen hadde oppsiktsvekkende linjer, mens innsiden var ganske så framtidsaktig.

Nå følger de opp med en konseptmodell kalt IMs, en slags coupélignende sedan som Nissan selv kaller for en forhøyd sportssedan.

Slik ser den ut:

Som med moderne biler generelt har også Nissan strukket akselavstanden ut også på denne konseptmodellen, og når de i tillegg har løftet taket noe så betyr dette at den innvendige plassen bør bli ekstra romslig.

Setekonfigurasjonen er da også den noe uvante 2+1+2, og med dette menes at det er mulig å ha tre seter bak som er vanlig eller kun ett som bør gi ganske så drøy plass i baksetet. Du slår rett og slett ned to av setene, og får en slags trone i midten hvor du kan sitte som en konge eller dronning.

I tillegg er dette nok et konsept som kan kjøre av seg selv.

‒ Framskritt innen elektrisk kjøretøyteknologi og autonom kjøring har gitt våre designere frihet fra plattformen og designreglene som begrenser tradisjonelle personbiler, for å skape en helt ny type bil, sier Alfonso Albaisa, senior visepresident for design på Nissan.

‒ IMs ser på grensene for sedan-design med en tilnærming som hever kategorien både i utseende og funksjonalitet.

Designerne til Nissan har helt klart fokusert på linjer, og har også lagt inn spesielle løsninger som at bakdørene åpner seg feil vei. Dette gjør det enklere å komme seg inn i bilen.

Sjekk selv:

IMs kommer som firehjulstrekk med to elmotorer, og det er ikke småtterier Nissan har klart å plassere under gulvet på denne.

Batteriet er nemlig på 115 kWh, og genererer mektige 483 hestekrefter med et dreiemoment på 800 Nm. Den bør altså sparke som en illsint hest, og de fleste sportsbilene skal slite med å holde følge med denne elektriske raketten.

Det store batteriet åpner selvsagt også for en drøy rekkevidde, og Nissan sier at IMs vil rulle 611 kilometer før ladekabalen må plugges inn.

Ting som vektbalanse, oppheng og understell er også finjustert, slik at den også klarer å ta svingene i god hastighet uten å fly ut i grøfta eller gjøre de på innsiden svimmel.

Nissan har også tenkt aerodynamikk, og viser hvor smart de har vært med denne illustrasjonen.

Produsenten forklarer IMs karakteristiske form med horisontale og vertikale linjer framfor «vanlige» former, noe som gjør at de får en slags effekt av et flytende tak.

Den sportsbillignende formen er ikke bare laget for det estetiske, men for å få en så liten luftdrag-effekt som mulig. Jo mindre lufta holder en elbil tilbake jo større blir rekkevidden, så dette er noe som er viktig for alle elbilprodusentene.

Om du bruker litt fantasi så klarer du også å se hva Nissan har prøvd på med taklinjen. Den er nemlig inspirert av månen, noe den gullfargede listen som følger takprofilen skal framheve.

Ellers har Nissan kjørt videre på det de kaller det V-bevegende designspråket som også andre modeller har, og dette kommer spesielt godt til syne i fronten.

Dette er altså et blikk på framtiden, så bilen er altså full av ny teknologi. Og ikke minst kommer dette til syne på innsiden, som er ganske så annerledes enn det vi er vant med.

Slik ser dashbordet ut:

Det ser ganske så framtidsrettet ut, og Nissan sier at de har hentet inspirasjon for det moderne japanske hjemmet. De sier at de har bygd opp kupéen etter noe de kaller «timeless Japanese futurism», som kombinerer moderne elementer med framtidig teknologi.

Og de gir seg heller ikke med måne-referansen.

Instrumentpanelet og deler av dørpanelet skal nemlig reflektere en «romferje på vei til månen» ved bruk av mørke stoffer og farger animert med lyse streker som skal vise måneskinn og skygge. Akkurat det er ikke så enkelt å se på bildene.

Når bilen er i selvkjørende modus forsvinner rattet, og forsetene vris mot hverandre for å enklere kunne kommunisere med personen som sitter på tronen bak.

‒ Det er ingen midtkonsoll, så når forsetene vender seg blir interiøret et hyggelig og avslappende «stort område» der personene kan snakke med hverandre på en komfortabel måte, sier Albaisa.

‒ Og det unike sentrerte baksetet gjør at den primære passasjeren til enhver tid kan nyte kjøretøyets intelligente tilkoblingsfunksjoner, enten om kjøreinnstillingen er i autonom eller manuell modus.

Produsenten har puttet inn det de har av tilgjengelig teknologi, og det betyr også at den får det nyutviklede systemet kalt Invisible-to-Visible (I2V). Dette kan du lese mer om i en av lenkene under.

Nissan hinter frampå om at dette er et konsept de vil følge opp med årene, men sier ikke noe konkret rundt IMs-modellen.

‒ Vi har skapt et sporty ytelsesbil som er like inspirerende og morsomt i manuelle og autonome kjøremoduser, sier Albaisa.

‒ Takket være teknologien til Nissan Intelligent Mobility og den utrolige innsikt til våre designere, representerer IMs virkelig det neste trinnet i bærekraftig mobilitet.

Her er en video som viser den imponerende framtidsbilen:

https://youtu.be/0NSf5PJklfA

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Elbiler Nyheter