Endelig, her er nye Toyota Supra


Toyota puster nytt liv i den raske og sportslige Supra-modellen. Se bilder og video.

Det var en gang tre Toyotaer som het Celica, MR2 og Supra. Slik starter historien om de tre sportsbilene som regjerte gatene for noen tiår siden, men som etter hvert forsvant inn i glemselen.

I de senere årene har disse bilene blitt erstattet av GT86, det nye sportsbil-alibiet til Toyota.

Men allerede tilbake i 2014 var det noe på gang. Da viste nemlig Toyota fram et konsept som kunne minne om en ny Supra, men produsenten prøvde med en finte og kalte bilen FT-1.

I 2017 kom den endelige bekreftelsen på at Toyota faktisk jobbet med en ny Supra, og første gang det nye konseptet ble vist fram var under Genève Motor Show i mars 2018. Ti måneder senere viser de endelig fram sluttproduktet helt uten kamuflasje.

Toyotas sportsbiler har en lang historie, og startet allerede med en bil kalt Sport 800 i 1962. Den første globale suksessen kom med 2000 GT som selveste James Bond kjørte i en film i 1967, og ble etterfulgte av Celica i 1970.

Supra stammer direkte fra den modellen.

I 1978 kom de med en litt større variant av Celica som fikk navnet Celica XX (uttales dobbelt-X), og den var stylet på omtrent samme måte som sin navnesøster og med hjelp av selveste Lotus. Amerikanerne likte derimot ikke navneløsning, og ga den heller navnet Celica Supra.

Supra hørte hjemme i familien til Celica helt til 1986, men da ble den endelig skilt fra søsteren og sto deretter på egne ben. Da fikk den også forhjulstrekk.

I 1993 kom 4. generasjon, mer aerodynamisk og ikke minst med et langt panser. Den gjorde suksess på forskjellige racerbaner, og modellens definitive gjennombrudd kom i filmen «The Fast and the Furious» i 2001. Der og da ble den en stjerne.

Men bare to år senere tråkket den inn i pensjonistenes rekker, hvor den har vært helt til nå.

For da det ble klart at BMW skulle komme med en ny Z4, og at de to produsentene kunne utvikle store deler av modellene sammen og dermed spare store kostander var det bare å kjøre på.

Så nye Supra og Z4 er på en måte tvillinger, men langt fra eneggede. Den aller største forskjellen er at Z4 er en kabriolet og Supra en coupé, men tvillingene deler også på ting som chassis og motor.

Men nå handler det altså om den kommende Supra.

Toyota er ledet av en skikkelig friskus. Akio Toyoda ble bitt av racingbasillen for mange år siden, og benytter alle anledninger han får til å teste biler på ekte racerbaner.

‒ For lenge siden brukte jeg utallige timer på å kjøre en gammel Supra på Nürburgring for å bli en mestersjåfør. Supra er som en gammel venn som har en spesiell plass i hjertet mitt. Mens andre produsenter kjørte sine vakre nye prototyper som de skulle introdusere, kjørte jeg en gammel Supra som ikke lenger var i produksjon, sier han.

En fordel ved å være toppsjef er at man kan bestemme ting.

Og det gjorde også Toyoda.

‒ Selv om Toyota ikke hadde noen planer om å lage en ny Supra så ville jeg, i likhet med mange andre Supra-fans verden over, i all hemmelighet at det skulle skje. Nye GR Supra ble født gjennom testing på Nürburgring, og jeg kan oppriktig si at det er bil som er morsom å kjøre og bedre enn noensinne.

Han har altså selv kjørt omfattende banetester med den nye Supra, som Toyoda kaller GR Supra.

Bak de to bokstavene skjuler navnet Gazoo Racing seg, og det er Toyotas motorsportavdeling. De folkene har en enorm kompetanse rundt det å utvikle motorsportsbiler på nær sagt alle plattformer, og står blant annet bak biler som har vunnet 24-timersløpet Le Mans og VM-runder i rally.

Toyoda ville smelte sammen denne kompetansen i en «vanlig» bil, og dermed ble GR-delen av Toyota også tungt involvert i utvikling av 5. generasjon Supra ‒ som altså offisielt heter Toyota GR Supra.  

Den japanske giganten har også signalisert andre kommende GR-modeller, men de akter også å bruke denne formelen videre til et spekter av biler som kjøres av titalls millioner verden over i årene som kommer.

Nye Supra er altså en toseters coupé som kombinerer en motor foran med bakhjulstrekk, lavt tyngdepunkt, stivt karosseri og en optimal vektfordeling ‒ altså en klassisk oppskrift.

Her er en video som viser bilen nærmere:

https://youtu.be/9ZuOwbLaQLA

Hjertet i en sportsbil er selvsagt motoren, og Supra har en 3,0-liters rekkesekser med 340 hestekrefter og 500 Nm dreiemoment.

Denne er koblet opp mot en 8-trinns automatkasse som ifølge Toyota gir lynraske opp- og nedgiringer, med tette intervaller mellom de laveste girene. Det er mulig å gire via ratthendler, og man kan velge mellom «Normal» og «Sport» beroende på preferanser og kjøreforhold.

På toppen av dette har også Toyota og GR satt inn en startkontroll (launch control) som optimaliserer grepet under akselerasjon, og 0 til 100 km/t går dermed unna på 4,3 sekunder.

Modusen «Sport» justerer ting som lyd, respons, girskiftmønster, dempere, styring og den aktive differensialen, mens stabilitetssystemet har en spesiell «baneinnstilling» som kan velges for å redusere hjelpesystemenes innvirkning på bilen. Dette åpner for at føreren får bedre kontroll på bilens dynamiske egenskaper.

Den er altså lav, kort og velbalansert, og mens bilen er utviklet av sjefingeniør Tetsuya Tadabak står sjefsdesigner Nobuo Nakamura bak designet.

‒ I og med at sjefingeniør Tada jobbet mot kjøreglede, visste jeg at mitt oppdrag var å skape en design som var visuelt og fysisk spennende for sportsbil-fans, sier Nakamura.

‒ Ved å bruke et oppsett med en rekkesekser foran og bakhjulsdrift – noe man sjelden ser i dagens biler – var jeg i stand til å oppnå noe grenseoverskridende, selv for Toyota.

Nakamura så for seg en bil som var udiskutabelt moderne, men som samtidig spiller på de romantiske assosiasjonene man har til klassisk sportsbilstyling.

Resultatet nærmet seg grensen for hva det lar seg gjøre å produsere i høye volum, spesielt utfordrende var kurvene rundt vingene bak.

Nå ser ikke Toyota for seg et voldsomt volum rundt den kommende Supra, så de går relativt rolig ut av startblokkene.

I løpet av det første året skal de levere ut 900 biler til europeiske kunder, og den kommer i to utstyrsvarianter ‒ Active og Premium.

De bygger også en ekstra eksklusiv versjon for å feire comebacket, og denne er kalt A90. A’en spiller på arven fra Supras berømte «A» chassiskode, mens 90 er antall spesialmodeller de vil produsere i forbindelse med lanseringen.

GR Supra A90 Edition tilbys eksklusivt til de første 90 europeiske kundene som forhåndsbestilte bilen.

Norske priser er ventet innen kort tid, mens leveringene begynner på sensommeren. Alle bilene produseres i Graz i Østerrike.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter toyota supra