Dette er Nio ET9, et helt nytt flaggskip fra det kinesiske merket. (Fotos: Nio)

Nio viser nytt flaggskip

Over i Kina er nok en Nio Day arrangert, og som vanlig kunne merke pirre med store nyheter. Som et helt nytt flaggskip.


Temaet under Nio Day i Xi’an var «en ny reise», og i kjent stil slo elbilmerket på stortromma. Faktisk var det 10.000 entusiaster på plass på Xi'an Olympic Sports Center Stadium, og da må man også by på noen skikkelige nyheter. Og hva er større enn et nytt flaggskip?

Nio ET9 skal by på den aller nyeste teknologien, og som et ekte flaggskip har den selvsagt et romslig interiør. Ikke at det er overraskede, for elbilen er ganske så svær ‒ 5,33 meter i lengden og 2,02 meter i bredden.

Høyden bør heller ikke by på noen utfordringer for de på innsiden, den er 1,62 meter høy, og med en akselavstand på solide 3,25 meter bør det være mulig å finne plass til beina. Og ja, dette er en 4-seter.

Bak er det et bord, mens baksetene har, hold deg fast, 24 egenutviklede patenterte teknologier. Her er det for eksempel en maksimal ryggjusteringsvinkel på 45 grader, en seteputebredde på 582 mm og 11 justeringer med ett klikk, så de bak bør finne ganske greie sittestillinger.

Nio sier videre at bilen kommer med en masse smarte teknologier, inkludert 17 som er «verdens første» teknologier og 525 innleverte patenter.

At bilen tar stillingen som flaggskip på dypeste alvor viser også andre ting, som steer-by-wire, bakhjulsstyring og full aktiv fjæring. Dette gjør ifølge Nio bilen til verdens eneste med drive-by-wire intelligente chassis. Her skal det være som å kjøre på en rullebane selv på grusveier, så ingen i baksetene bør søle ut drinken sin.

Det er mer spesielt med Nio ET9. Den er utstyrt med 900V-arkitektur, og byr på med en ladeeffekt på 600 kW. Om mot formodning ladingen ikke går raskt nok, 5 minutter fylling gir 255 kilometer med rekkevidde, har Nio en løsning, nemlig batteribytter.

Bilen skal kunne bytte et utladet med et fulladet på kun 3 minutter, og det er like raskt som bensinbilene bruker på å fylle tanken.

Det er selvsagt en masse datakraft som blant annet kjører Nios egenutviklet intelligent system, og Adam versjon 2.0 støtter databehandlingsfunksjoner på seks hovedområder ‒ intelligent kjøring, digital cockpit, intelligent chassis, karosseri, e-drivlinje og sky.

Bilen kan selvsagt gjøre mye av kjøringen på egenhånd, og skal også tilby sikkerhetsstandarder løftet fra luftfarten. Det betyr i så fall at dette er en av verdens sikreste biler.

Nio viste også fram 4. generasjonen av Nio Power Swap Stations (PSS 4.0) sammen med en 640 kW væskekjølt strømlader, og PSS 4.0 er også kompatibel med flere merker og reduserer den totale byttetiden med 22 prosent.

Denne kan utstyres med et solcelleanlegg på taket og skal da spare nærmere 18.000 kWh strøm årlig, mens den nye superladeren altså har en toppladeeffekt på 640 kW.

Nio sier at de i 2024 skal bygge 1.000 strømbyttestasjoner og 20.000 ladere, noe som skal forbedre ladeopplevelsen for brukerne.

Utenfor Xi'an Olympic Sports Center Stadium var det også en rekke boder, og målet var som under Nio Day 2023 å samle inn penger til klimakamp gjennom et fond.

‒ Står vi overfor kompleksiteten i verden, må vi følge våre verdier, ambisjoner og ansvar, og opprettholde lidenskap for livet og tro på framtiden, sier Nio’s grunnlegger, styreleder og administrerende direktør, William Li.

‒ Nio ET9, det smarte elektriske executive flaggskipet, viser omfattende Nio’s FoU-styrker og prestasjoner. Integrert med over 100 Nio fullstack-teknologier, når Nio ET9 en ny høyde av innovasjon og teknologisk utvikling, og representerer Nio’s besluttsomhet, selvtillit og ambisjon i å lede det førsteklasses smarte elbilmarkedet og tilby produkter og tjenester av høy kvalitet til våre brukere.

Hvor lenge vi eventuelt må vente på ET9 er uklart, men planen er iallfall at de skal levere ut de første bilene i Kina i 1. kvartal neste år.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil Nio Nio ET9