På Karl Johan jobber nå Nio knallhardt for å få opp sitt aller første internasjonale visningssenter, og nå kommer også meldingen om at Nio-modellen ES8 har fått europeisk godkjennelse.
Det er mye som skal på plass før et kinesisk merke som Nio kan starte å selge biler i Europa. Det aller viktigste er noe kryptisk nok kalt EWVTA, for uten dette kan de bare glemme å sende biler over til den europeiske unionen.
For bak denne forkortelsen står «European Whole Vehicle Type Approval», en ny typegodkjennelse som alle biler som selges i landene knyttet til EU-regelverket må ha. Her sjekkes blant annet bilens systemer, komponenter og tekniske enheter, og målet er at alle nye biler på europeiske veier skal være sikre og holde god kvalitet.
-->
Denne europeiske typegodkjenningen fikk modellen Nio ES8 i forrige uke, noe som betyr at den også kan få norske skilt. For det er disse skiltene som de aller første internasjonale utgavene av Nio skal utstyres med.
Norge blir altså det første landet i en ny internasjonal satsing fra Nio, og planen er at de aller første utgavene skal leveres til norske kunder i september.
Nio Norge er allerede godt i gang med jobben her hjemme, og jobber nå hardt med å få opp det aller første Nio House utenfor Kina som blir i Oslo. Og de er faktisk så seriøse i sin internasjonale satsing at dette kommer opp rett over gata fra selveste Stortinget, og en av de nærmeste naboene blir dermed Slottet et par steinkast opp i paradegaten.
Der kan besøkende sjekke ut Nio ES8, den første Nio-modellen godkjent for Europa:
Men det blir ikke bare de i Oslo som skal få muligheten til å se den fysiske bilen, for etter hvert dukke opp visningssentre i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Og Nio som var med på oppstarten av formel E skal også by også på noe ganske så spesielt i og rundt disse byene.
Nio har nemlig utviklet et system som gjør det mulig å bytte ut et ganske så utladet batteri med en fulladet på kun noen minutter, og prosessen er helautomatisert. Ja, virkelig.
Elbilisten kjører til en Swap Station, trykker på en knapp, og bilen kjører selv inn i bytteboksen. Deretter tar robotarmer av seg jobben med å skifte ut batteriet, og hele prosessen kan minne om en helautomatisk vaskehall og det tar omtrent like lang tid også ‒ 3 minutter.
Til å begynne med skal Nio sette opp byttestasjoner i byene med Nio-lokaler, men planen er også å utvide både visningssentrene og byttestasjonene etter hvert.
Når det gjelder elbilen som nå har fått typegodkjennelse, satser Nio ikke overraskende først på en helelektrisk SUV-modell.
Nio ES8 er SUV-flaggskipet til det kinesiske merket, og kommer både med 6 og 7 seter, har et batteri på 100 kWh og en rekkevidde på rundt 500 kilometer.
Med 534 hk går det nesten unna som i formel E, og 0-100 km/t gjøres på 4,9 sekunder og toppfarten er på 200 km/t, og her snakker vi altså om en SUV på rundt 5 meter. Ladingen går også ganske greit unna, og Nio opplyser 20-80 prosent på 30 minutter.
Den er også godkjent for hengerfeste, og kan slepe opp til 1,5 tonn. ES8 er også utstyrt med NioPilot-systemet og den snakkende assistenten Nomi, og har både avansert teknologi og intelligent firehjulsdrift.
Den internasjonale utgaven av Nio ES8 skal inn i produksjonen denne måneden, og de aller første eksemplarene kommer til Norge i august.
Målet er å starte utleveringene av de første bilene i september, og med den nye EU-godkjenningen er de også godt i rute.
Les også: