Her er nye Multivan

Volkswagen Nyttekjøretøy viser nå fram nye Multivan, som kommer som ladbar hybrid for aller første gang.


Det føles som en liten evighet siden Volkswagen først pirret med en ny Multivan, denne multifunksjonelle varebilen som kan brukes til det meste. Men nå er altså ventetiden over, og Volkswagen kan endelig vise fram bilder av den nye generasjonen.

Den store nyheten er at nye Multivan for første gang nå kommer som ladbar hybrid gjennom eHybrid, og dette drivsystemet kan skilte med en 1.4-liters TSI-motor på 150 hestekrefter kombinert med en 85 kW stor elmotor. Totalt byr den på 215 hestekrefter og en 6-trinns DSG-girkasse, mens et 13 kW stort batteri bør sørge for en grei elektrisk rekkevidde. Denne har Volkswagen så langt ikke opplyst noe om.

Rent praktisk bør også den nye utgaven by på masse innvendig plass, for bilen er 4,97 meter lang, 1,94 meter bred og 1,90 meter høy, og er både bredere og har lengre akselavstand enn forgjengeren.

I utgangspunktet kommer Multivan med sju seter, men det er mulig å snu 2. seterad 180 grader og de to enkelsetene bakerst kan også fjernes ganske så enkelt, opplyser tyskerne.

Basisversjonen kan også by på 469 liter med bagasjeplass bak 3. seterad, noe som kan økes til 1.844 bak den 2. seteraden. Totalt bak 1. seterad byr nye Multivan på 3.672 liter, mens den lange utgaven har maksimum plass pålydende 4.053 liter.

Ikke overraskende byr også Multivan på en masse ny teknologi, noe man kan se på utsiden via de interaktive IQ.Light, mens innsiden er utstyrt med en 10,25-tommers Digital Cockpit samt en 10-tommers berøringsskjerm for infotainment. Bilen er også utstyrt med en eSIM, noe som betyr at den har digital kontakt med omverden.

Nye elbiler har fokus på lydanlegg, og en personfrakter som Multivan skal ikke være dårligere. Så nyttekjøretøysavdelingen har puttet inn hele 14 høyttalere og et anlegg med totalt 840 watt. Her kan bilen også by på noe som heter «Fraunhofer Sonamic Panorama Algorithm», og denne skal kunne separere de individuelle kildene fra et lydopptak og dele dem videre gjennom en U-formet akustikk. Dette skal ifølge Volkswagen gi optimal lyd.

Multivan i T7-drakten svikter selvsagt heller ikke når det kommer til førerassistenter. Ifølge tyskerne er det over 34 av dem, og som standard kommer den med Front Assist, noe som inkluderer bynødbrems, dynamisk veiskiltvisning og kjørefeltassistent.

Den kan også ny på noe ganske nytt, nemlig Car2X, dette systemet som kommunisere med eksterne kilder og andre kjøretøyer. Så bilen kan motta varslinger om fare som for eksempel sterk sidevind, og bilen er også utstyrt med et utkjøringsvarslingssystem som advarer når du åpner en dør og det er sykler eller andre kjøretøy i nærheten.

Multivan kommer også med IQ.Drive Travel Assist, noe som gjør den delvis selvkjørende ved å kombinere Adaptive Cruise Control og Lane Assist.

På toppen av dette har også nye Multivan er Area View, en 360-graders visning av kjøretøyet ved hjelp av fire kameraer som viser bilder på 10-tommers infotainment-skjerm. Så det har aldri vært enklere å parkere en slik ganske stor varebil som Multivan enn nå.

Volkswagen har foreløpig ikke sagt noe om når den faktisk kommer, men ettersom vi endelig har fått bilder av den nye utgaven er det nok ikke altfor lenge til.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter