Nio har utviklet noe de kaller Power Swap, og dette er spennende greier. Det inkluderer nemlig en batteribytte-stasjon som åpner for å gi elbilen et fulladet batteri på bare fem minutter.
Disse stasjonene fungerer litt som en vaskehall. Bilen kjører inn i en hall, og et automatisert system bytter enkelt og greit batteriet i bilen med et fulladet et. Det hele tar omtrent like lang tid som det å fylle tanken på bensinstasjonen.
-->
En annen positiv ting med slike bytter er at batteriene blir automatisk sjekket, og dermed kan Nio fjerne de som eventuelle har feil eller svakheter. Det gjennomføres også diagnostikk på det elektriske systemet i bilen under byttet.
Den første stasjonen utenfor Kina ble åpnet i januar i fjor, og er plassert i Lier mellom Oslo og Drammen. Den har blitt ganske populær hos mange av de drøyt 700 Nio ES8 som ruller rundt med norske skilt.
– I snitt har vi gjennomført cirka 200 batteribytter i måneden siden vi åpnet stasjonen på Lier. Det er et klart bevis på at brukerne våre setter pris på batteribytteteknologien og mulighetene denne gir dem, sier Marius Hayler, daglig leder i Nio Norge.
Totalt er det gjennomført over 1.000 batteribytter på stasjonen i Lier, noe som faktisk tilsvarer det samme antall batteribytte-stasjoner de har satt opp i hjemlandet Kina.
Nå er det altså klart for en dobling av antall stasjoner her i Norge, dog kun fra en til to. Nio Norge melder at alle tillatelser er mottatt og bygningsarbeidet er ferdig, så nå er de godt i gang med opplæring av personell og testingen av den nye stasjonen på Vestby.
Åpningen skjer 15. august, og fram til 20. august inviterer også Nio andre nysgjerrige til å se og oppleve denne ganske så banebrytende løsningen med batteribytter.
Plasseringen av den andre stasjonen er ikke tilfeldig, for denne er også startsignalet på et nettverk av Power Swap fra Norge og ut i Europa. Stasjonen på Vestby blir et bindeledd til Göteborg, som er rundt 250 kilometer unna.
Nio Norge tilbyr gjennom sitt «Battery as a Service»-program to gratis batteribytter i måneden.
– Å tilby batteribytte er en effektiv måte å øke levetiden til batteriene og derigjennom livsløpet til elektriske biler. Teknologien representerer både bærekraft og brukervennlighet, sier Marius Hayler.
Nio åpnet sitt første internasjonale visningssenter på Karl Johan i fjor, og her i Norge er det foreløpig kun ES8 som er tilgjengelig. Men det er flere modeller på gang, deriblant de to coupé-modellene ET5 og ET7 samt SUV-modellen ES7. Av disse er det ET7 som er meldt først, og deretter skal lillesøster ET5 dukke opp til våren.
Nio planlegger for øvrig å utvide til hele 25 land innen 2025, og de første landene som skal følge Norge inkluderer Sverige, Danmark og Tyskland.
Det kinesiske merket er også i gang med å sette opp en fabrikk i Ungarn som blant annet skal bygge nye batteribytte-stasjoner til det europeiske markedet, så de er nå i gang med å forberede nettverket som nå skal bygges opp.
Og det inkluderer også den nye stasjonen i Vestby, og slik ser den ut.
Les også: