Mange tror fortsatt at de må ta bilen til merkeverksted for å bevare garantien.
NAF har snublet over en undersøkelse fra 2018, hvor Autobransjens Leverandørforening (ABL) spurte norske bileiere om de trodde at de måtte bruke merkeverkstedet om de skulle beholde bilens garanti.
Over halvparten mente at de måtte det.
Og tok feil.
‒ Dette viser at det tar tid før folk får med seg endringer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
‒ I 2013 avklarte Konkurransetilsynet, etter initiativ fra blant annet fra NAF, at fritt verkstedvalg ikke skal gå ut over fabrikkgarantiene, understreker han.
Det betyr altså at bileiere kan velge verksted og reservedeler når de selv betaler for service eller reparasjon på bilen. Det er selvsagt dårlig nytt for de merkeverkstedene som tar overpriser, men godt nytt for bileierne.
For bilimportørene og -produsentene kan ikke avslå garantikrav bare fordi bileieren har hatt service eller fått reparert bilen hos et frittstående verksted, selv når reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler.
Den eneste forutsetning er at reservedelene har tilsvarende kvalitet som originaldelen.
‒ Innfris ikke garantikrav når dette er oppfylt, brytes konkurransereglene, slår NAF-rådgiveren fast.
NAF understreker at bileiere må huske på å få dokumentasjon på jobben som er gjort og de reservedelene som er brukt om bilen er på et frittstående verksted.
Vedlikehold og reparasjoner skal selvsagt være fagmessig utført og i tråd med fabrikkens retningslinjer, og som alltid må verkstedet som brukes være offentlig godkjent.
Er alt dette i orden, gjelder garantiene på bilen.
‒ Selv om bileieren har ansvar for denne dokumentasjonen, har frittstående verksteder ansvar for å framskaffe den, påpeker Sødal.
Mange er altså ikke klar over muligheten med fritt verkstedvalg, som skyver makten over til forbrukerne.
‒ Det er alltid lurt å be om et tilbud fra minst tre verksteder, og da får du fort en bedre pris. Et av dem som bør kontaktes bør være merkeverkstedet for din bil, sier Sødal.

Nå er det ikke sikkert at merkeverkstedet faktisk er dyrere enn andre, for også de har sett konkurransen. Flere har til og med innført prisløfte hvor de matcher konkurrerende tilbud, melder NAF.
Men en ting skal selvsagt tas hos merkeverkstedet uansett, og det er garantijobber. Så er det utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien skal disse utføres av merkeverkstedet.
‒ Det er helt naturlig, i og med at det er bilprodusenten som står for garantien og du som bileier ikke betaler for garantijobber, sier Nils Sødal.
Les også: