Født for Nordschleife

Audi simpelthen elsker sine RS-modeller, og Nordschleife ‒ verdens tøffeste racerbane.


I november tikket det inn en melding som ga gjenlyd over
hele verden. Audi hadde luftet sin kommende RS Q8 rundt Nürburgrings nordlige
banesløyfe, kun kjent som Nordschleife.

Der hadde RS Q8 imponert så mye at den like godt hadde satt
ny SUV-rekord, og kunne dermed titulere seg som verdens raskeste serieproduserte
SUV.

Og det var langt fra tilfeldig.

Nordschleife er legendarisk, og den 20,832 kilometer lange
banen er kjent som den mest utfordrende i hele verden.

Nærmest hver eneste meter er en skikkelig utfordring, som
for eksempel kompresjonen ved Fuchsröhre, karusellen og hoppet på Pflanzgarten.
Banen er lynrask, og mer enn 80 prosent av runden kjøres ved å holde gasspedalen
helt i bånn.

Bilene utfordres maksimalt, og det heter seg at 8.000
kilometer testing på Nordschleife tilsvarer det samme som vanlige biler
utsettes for gjennom hele levetiden.

Så det ikke noe rart at Nordschleife er målestokken for
enhver sportsbil.

Nordschleife byr altså på det aller meste, og kan dermed
fortelle testføreren mye om bilens styrker og svakheter. Hvor presis den er,
hvor håndterbar den er, hvor grensen går.

Det er ikke rart Audi Sport elsker Nordschleife.

Da de utviklet den foreløpig siste lanserte RS-modellen, den
nevnte RS 08, tok de med seg racerfører Frank Stippler til Nürburgring.
45-åringen fra Köln er lommekjent der, og har faktisk vunnet 24-timersløpet på
den banen to ganger ‒ sist i fjor.

Stippler ga selvsagt klare tilbakemeldinger til
RS-utviklerne da han rattet bilen rundt den fryktede banen, men han fikk også
sjansen til å bryne seg på SUV-rekorden.

Klokka stoppet på 7 minutter og 42,253 sekunder, og han knuste dermed den tidligere rekorden med hele 12 sekunder. Det er mye.

Nå var ikke ny rekord det som var viktigst under jobben, men det viser med all klarhet at Audi Sport har truffet usedvanlig bra med RS Q8.

Ikke at det heller er overraskende.

For i tillegg til kilometerne bilen har tilbakelagt på Nordschleife
har ingeniører testet RS Q8 i hele 1,2 millioner kilometer, fra Finland, Sverige,
Frankrike og Italia til Sør-Afrika og USA. Den potente SUV-modellen har
tilbakelagt en distanse som tilsvarer 30 ganger jorda rundt.

Men den aller viktigste plassen for en slik modell er Nordschleife.

‒ Nordschleife representerer den ultimate utholdenhetstesten
i vårt utviklings- og koordineringsarbeid, sier Oliver Hoffmann,
administrerende direktør i Audi Sport.

‒ Hver RS-modell gjennomgår minst 8.000 kilometer testing
her. Banen gir oss detaljert informasjon om holdbarheten rundt delene under
ekstreme forhold, og info om ting som fjæringen, understell og stabilitet, slik
vi fikk rundt RS Q8.

De spreke SUV-versjonen er det foreløpig siste tilskuddet i
RS-familien, som nå har vokst seg til en skikkelig storfamilie.

Dette er familiemedlemmene: RS 3 Sportback og Sedan, RS 4
Avant, RS 5 Coupé og Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS Coupé og Roadster,
RS Q3 og RS Q3 Sportback og til slutt RS Q8.

Totalt består familien av 12 modeller, hvorav hele åtte ble
lansert i 2019.

Vi kan også forvente oss nye RS-modeller, og disse blir
plukket ut ganske raskt etter at Audi har bestemt seg for nye modeller. Dermed
kan Audi Sport også utvikle sine RS-modeller ganske så dynamisk nærmest
side-om-side med den vanlige modellen.

Man skulle kanskje tro at alle RS-modellene ble satt sammen
på samme plass, men de blir som sagt utviklet sammen med hovedmodellen.

RS 3 Sportback, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé og RS 5
Sportback settes sammen i tyske Ingolstadt.

RS 6 Avant og RS 7 Sportback blir også laget i Tyskland, mer
spesifikt Neckarsulm.

I ungarske Győr produseres TT RS Coupé og Roadster, RS Q3 og
RS Q3 Sportback.

Til slutt lages RS Q8 i Bratislava, hovedstad i Slovakia.

Audi spytter selvsagt ikke ut like mange RS-modeller som de vanlige modellene, men Neckarsulm-fabrikken setter for eksempel sammen et titalls RS 6 Avants og RS 7 Sportback hver arbeidsdag. Samtlige blir testet rundt en bane før de leveres ut til kundene.

Audi Sport GmbH som står bak RS-versjonene holder selv til i «Böllinger Höfe»-fabrikken i nærheten av Neckarsulm, og det er her sportsbilen R8 produseres, faktisk mye for hånd. Det er også her den kommende helelektriske Audi e-tron GT skal lages.

Men en ting har alle RS-modellene til felles, og det er at de skal fungere best mulig rundt verdens råeste racerbane. For da vil de også fungere på alle andre veier.

Her kan du se hvordanAudi Sport utvikler sine modeller:

Les også:

Les mer om:

Nyheter