- Annonse -
HjemNyheterFødt for Nordschleife

Født for Nordschleife

Audi simpelthen elsker sine RS-modeller, og Nordschleife ‒ verdens tøffeste racerbane.

I november tikket det inn en melding som ga gjenlyd over hele verden. Audi hadde luftet sin kommende RS Q8 rundt Nürburgrings nordlige banesløyfe, kun kjent som Nordschleife.

- Annonse -

Der hadde RS Q8 imponert så mye at den like godt hadde satt ny SUV-rekord, og kunne dermed titulere seg som verdens raskeste serieproduserte SUV.

Og det var langt fra tilfeldig.

Nordschleife er legendarisk, og den 20,832 kilometer lange banen er kjent som den mest utfordrende i hele verden.

Nærmest hver eneste meter er en skikkelig utfordring, som for eksempel kompresjonen ved Fuchsröhre, karusellen og hoppet på Pflanzgarten. Banen er lynrask, og mer enn 80 prosent av runden kjøres ved å holde gasspedalen helt i bånn.

- Annonse -

Bilene utfordres maksimalt, og det heter seg at 8.000 kilometer testing på Nordschleife tilsvarer det samme som vanlige biler utsettes for gjennom hele levetiden.

Så det ikke noe rart at Nordschleife er målestokken for enhver sportsbil.

Nordschleife byr altså på det aller meste, og kan dermed fortelle testføreren mye om bilens styrker og svakheter. Hvor presis den er, hvor håndterbar den er, hvor grensen går.

Det er ikke rart Audi Sport elsker Nordschleife.

- Annonse -

Da de utviklet den foreløpig siste lanserte RS-modellen, den nevnte RS 08, tok de med seg racerfører Frank Stippler til Nürburgring. 45-åringen fra Köln er lommekjent der, og har faktisk vunnet 24-timersløpet på den banen to ganger ‒ sist i fjor.

Stippler ga selvsagt klare tilbakemeldinger til RS-utviklerne da han rattet bilen rundt den fryktede banen, men han fikk også sjansen til å bryne seg på SUV-rekorden.

Klokka stoppet på 7 minutter og 42,253 sekunder, og han knuste dermed den tidligere rekorden med hele 12 sekunder. Det er mye.

Nå var ikke ny rekord det som var viktigst under jobben, men det viser med all klarhet at Audi Sport har truffet usedvanlig bra med RS Q8.

Ikke at det heller er overraskende.

For i tillegg til kilometerne bilen har tilbakelagt på Nordschleife har ingeniører testet RS Q8 i hele 1,2 millioner kilometer, fra Finland, Sverige, Frankrike og Italia til Sør-Afrika og USA. Den potente SUV-modellen har tilbakelagt en distanse som tilsvarer 30 ganger jorda rundt.

Men den aller viktigste plassen for en slik modell er Nordschleife.

‒ Nordschleife representerer den ultimate utholdenhetstesten i vårt utviklings- og koordineringsarbeid, sier Oliver Hoffmann, administrerende direktør i Audi Sport.

‒ Hver RS-modell gjennomgår minst 8.000 kilometer testing her. Banen gir oss detaljert informasjon om holdbarheten rundt delene under ekstreme forhold, og info om ting som fjæringen, understell og stabilitet, slik vi fikk rundt RS Q8.

De spreke SUV-versjonen er det foreløpig siste tilskuddet i RS-familien, som nå har vokst seg til en skikkelig storfamilie.

Dette er familiemedlemmene: RS 3 Sportback og Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé og Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS Coupé og Roadster, RS Q3 og RS Q3 Sportback og til slutt RS Q8.

Totalt består familien av 12 modeller, hvorav hele åtte ble lansert i 2019.

Vi kan også forvente oss nye RS-modeller, og disse blir plukket ut ganske raskt etter at Audi har bestemt seg for nye modeller. Dermed kan Audi Sport også utvikle sine RS-modeller ganske så dynamisk nærmest side-om-side med den vanlige modellen.

Man skulle kanskje tro at alle RS-modellene ble satt sammen på samme plass, men de blir som sagt utviklet sammen med hovedmodellen.

RS 3 Sportback, RS 3 Sedan, RS 4 Avant, RS 5 Coupé og RS 5 Sportback settes sammen i tyske Ingolstadt.

RS 6 Avant og RS 7 Sportback blir også laget i Tyskland, mer spesifikt Neckarsulm.

I ungarske Győr produseres TT RS Coupé og Roadster, RS Q3 og RS Q3 Sportback.

Til slutt lages RS Q8 i Bratislava, hovedstad i Slovakia.

Audi spytter selvsagt ikke ut like mange RS-modeller som de vanlige modellene, men Neckarsulm-fabrikken setter for eksempel sammen et titalls RS 6 Avants og RS 7 Sportback hver arbeidsdag. Samtlige blir testet rundt en bane før de leveres ut til kundene.

Audi Sport GmbH som står bak RS-versjonene holder selv til i «Böllinger Höfe»-fabrikken i nærheten av Neckarsulm, og det er her sportsbilen R8 produseres, faktisk mye for hånd. Det er også her den kommende helelektriske Audi e-tron GT skal lages.

Men en ting har alle RS-modellene til felles, og det er at de skal fungere best mulig rundt verdens råeste racerbane. For da vil de også fungere på alle andre veier.

Her kan du se hvordanAudi Sport utvikler sine modeller:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her