Volkswagen-gruppen består av en rekke elbilsatsende merker, anført av Volkswagen, Skoda, Audi og Cupra, hvor det klart yngste merket også har god vind i seilene.
Cupra satte nemlig ny rekord i 2024 med 248.100 leverte biler, opp hyggelige 7,5 prosent fra 2023. Og selv om elbilene kjører i motbakke ute i Europa, var faktisk elbilmodellen Born Cupras nest mest solgte modell i fjor.
Det finnes også elektriske lyspunkter for Volkswagen-gruppen, for over i Kina leverte de 8 prosent flere elbiler i fjor målt mot året før. Men dette var ikke nok til å unngå en nedgang, for totalt leverte det store konsernet 744.800 elbiler i fjor ‒ ned -3,4 prosent fra 771.100 elbiler i 2023.
Det positive er at det ligger inne mange elektriske bestillinger takket være noen nye elbiler, slik som Volkswagen ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron og Porsche Macan Electric. Totalt er ordrebanken for elbiler i Vest-Europa opp 88 prosent målt mot året før, og det ligger inne bestillinger for rundt 170.000 elbiler.
Totalt ble det også en liten nedgang for det som er verdens nest største bilprodusent, for det totale salget endte på 9,03 millioner ‒ ned fra 9,24 millioner kjøretøy i 2023.
‒ I et utfordrende markedsmiljø leverte vi totalt 9 millioner kjøretøy i 2024. På vei til å bli den teknologiske ledende innen bilteknologi har vi introdusert mer enn 30 nye modeller med en rekke innovasjoner – inkludert mange helelektriske kjøretøy, sier konsernets CEO, Oliver Blume.
‒ I segmentet for helelektriske kjøretøy er Volkswagen-konsernet klart markedsleder i Europa. Dette gjør oss stolte og ansporer oss samtidig. I år fortsetter vi konsekvent å fornye porteføljene våre og bringe ytterligere 30 nye modeller på veien for våre kunder på tvers av alle merker.
Blant merkene er det selvsagt hovedmerket Volkswagen som er lokomotivet med nærmere 4,8 millioner biler, ned -1,4 prosent. Audi leverte 1,67 millioner biler, ned hele -11,8 prosent, mens Skoda er i støtet og leverte 926.600 biler og økte salget med 6,9 prosent. Nesten like bra økning som Cupra, der.
Også et sportslig merke fikk en ganske fin oppgang, og nei, det er ikke Porsche som med 310.700 leveringer fikk en nedgang på -3,0 prosent. Men Lamborghini, et merke som de siste årene ofte har hatt lange ventelister på de mest populære modellene, leverte 10.700 biler i 2024, opp fra 10.100 i 2023.
For oss i Norge hvor nybilsalget nå nesten utelukkende består av elbiler er det selvsagt interessant å se på hvilke elbiler som faktisk var de mest populære i fjor.
Vel, Volkswagen ID.4/ID.5 er bestselgeren hos Volkswagen-gruppen med totalt 182.000 leverte biler i 2024, mens lillesøster Volkswagen ID.3 ikke overraskende følger med 149.100 leverte biler.
Her er topplisten elbiler fra Volkswagen-gruppen 2024:
- Volkswagen ID.4/ID.5 182.000
- Volkswagen ID.3 149.100
- Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback) 107.700
- Skoda Enyaq (inkl. Coupé) 79.500
- Cupra Born 41.800
- Volkswagen ID.7 (inkl. Tourer) 40.100
- Volkswagen ID. Buzz (inkl. Cargo) 29.900
- Audi Q8 e-tron (inkl. Sportback) 28.200
Volkswagen-gruppen kjemper mot Toyota-gruppen om å være den største produsenten, men Toyota har foreløpig ikke kommet med salgstallene for 2024. I 2023 leverte gruppen som består av merkene Toyota og Lexus 10,3 millioner kjøretøy, og i 2022 endte de på 9,56 millioner.
Holdt de seg på det nivået også i fjor er det fortsatt et panser foran den tyske gigantgruppen når det kommer til rent salg, og ja, snart har også Toyota en ny elbil ute på markedet.
Les også:
Les også: